Redactieblog

2593 x bekeken 12 reacties

Blij met A-ware

De komst van de nieuwe zuivelfabriek naar Heerenveen is een zegen voor de zuivel. FrieslandCampina’s dominante positie als afnemer van melk krijgt te maken met concurrentie en dat is goed.

FrieslandCampina collecteert over de 80 procent van de melk en dan zie je gedrag wat ze zich zelf toe-eigent: van regisseur in de zuivelketen wat ontaard in zelfgenoegzaamheid. Daarom is de introductie van haar duurzaamheidsconcept in 2011 ook met zoveel ongenoegen ontvangen, terwijl de aanpak an sich ook veel goede aspecten bevat.

Nu, een paar jaar later zie je dat FrieslandCampina zeer behoedzaam acteert, heeft zij veel beweging gebracht in de ontwikkeling van duurzaamheidsthema’s. Zij doet het goed naar leden, naar verwerking als naar vermarkting. De coöperatieve organisatie is beter gaan functioneren, het management luistert beter naar de leden en krijgt ook meer gedaan van de leden. Er is meer balans in het zoeken naar nieuwe wegen. Friesland Campina dicteert niet langer de boerenbedrijfsvoering, zij is meer partner in verwaarding.

Deze meer constructieve opstelling wordt gewaardeerd, de leden gaan deels daarom niet overstappen naar A-ware, terwijl A-ware FrieslandCampina ook aanzet tot gerelativeerd gedrag in duurzaamheidsland. Er valt wat te kiezen.

Er is nog een hoera voor de komst van A-ware. A-ware exploiteert haar fabriek met Fonterra. Fonterra heeft vanaf 1984 haar verwerking meer dan verdrievoudigd van 6 tot nu meer dan 20 miljard. Zij heeft als geen ander geleerd te vechten voor meer afzet. FrieslandCampina werkt wel aan merken en markten, maar altijd van uit een geconsolideerd aanbod. A-ware heeft de voorwaartse integratie verder ontwikkeld dan FrieslandCampina. FrieslandCampina moet dat met Zijerveld nog (weer) leren. Fonterra’s kennis en kunde van nieuwe markten wordt geroemd. Wat ik hiermee wil aangeven is dat de door de FrieslandCampina genoemde negatievere kaasprijzen door de komst van A-ware best wel op de loer liggen, maar dat de bedrijfsverbetering c.q. aanscherping van productieverwaarding van kaas een veel grotere impuls krijgt bij FrieslandCampina.

Daarom ben ik blij met A-ware, om de harde en de zachte zaken.

Laatste reacties

  • farmer135

    RFC heeft al flink concurrentie van Arla, je ziet steeds meer Melkunie producten in de supermarkten.

  • geen boer

    tuurlijk kan concurrentie geen kwaad, dat is duidelijk. Het moet echter ook gezegd worden dat FC gewoonweg een goede job doet. Een Europese vergelijking doorstaan ze glansrijk, en de Nederlandse boer profiteert hiervan.
    Fonterra verheerlijken om hun marketingkracht kan slechts met mate. Ze doen goed werk maar in feite blijven ze bulkproducent in poeder waarnaar toevallig de laatste 10 jaar in zeer sterk toenemende mate vraag is vanuit China en omliggende Aziatische opkomende markten. Een bulkproducent die toevallig het juiste product maakt in een markt waarin iedereen die het product leveren kan koopman is. Totaal verschillend van FC's habitat dus.

  • Achterhoeker

    Toch is concurrentie van A-ware niet erg, dit houdt RFC scherp. Alleen jammer dat er bij ons in de Achterhoek niets te kiezen valt.

  • Mozes

    @geen boer, uitstekende visie.
    In een regio met meer dan 2 miljard consumenten met snel groeiende koopkracht hoef je niet te vechten voor afzet, dat gaat vanzelf.
    In Europa wat een verzadigde markt is moet je juist wel vechten voor alleen nog maar behoud van afzet om nog maar niet te spreken over vergroting van afzet. Ik heb dan ook de indruk dat RFC veel meer ervaring en vaardigheid heeft in het verwerven van afzet dan Fonterra en in veel moeilijker omstandigheden.

  • Mozes

    Een bulkproduct tegen iedere prijs ergens op de stoep zetten kan iedereen, maar voldoende afzet vinden voor producten met toegevoegde waarde die een eind boven de markt opbrengen lukt Fonterra juist helemaal niet en RFC wel.

  • koestal

    Aware krijgt straks flink wat melk van Friesland-Campina,ook veel leveranciers van DOC gaan over

  • gjsteenwijk1

    Concurentie is niet bevordelijk voor de prijsvorming ,alhoewel het wel scherp houd.Maar als de concurent produkten in de markt zet voor een (te) lagen prijs waar je als FC met mee, moet gaat dat ten kosten van het inkomen van allen veehouders in dit land.

  • JRT

    Het is een onderlinge strijd die we niet moeten willen.Dit komt de melkprijs niet ten goede. Frieslandcampina heeft al genoeg concurrenten om scherp te blijven.

  • alco1

    Toen Campina en Friesland Foods fuseerden had iedereen de mond er over open dat er machtsvacüum ontstond. Met als gevolg dat er melk 'geparkeerd' moest worden. Nu ontstaat er weer concurentie en weer is het niet goed.

  • JohS

    Jan lult wat uit zijn nek heb ik het idee!!!

  • s c de boer

    Ik ben benieuwd wat de verwerkingskosten bij A ware zullen worden.

  • Mart En

    En.......is de familie van weperen al overgestapt?
    Nog een opmerking Fonterra is een grote coop en wat is een nare eigenschap van een grote coop........?En o jaa wel ff je bruine arm afspoelen,daar zal de Qlip-knakker,die ze ook bij A-ware ongetwijfeld hebben,wel een punt voor geven

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.