Redactieblog

4863 x bekeken 3 reactieslaatste update:20 feb 2013

Handel moet je verdienen

FrieslandCampina is met een onstuimig groeiplan bezig: investeringen in Duitsland en België, kaas in Workum, condens in Leeuwarden, babyvoeding in Borculo en een grote aankoop van kaashandel Zijerveld.

De redenen van deze expansie zijn divers, voor een deel voorsorterend op de meer melk vanaf 2015, deels efficiëntieverbetering, maar ook reagerend op een ontwikkelende marktvraag en inspringend op de veranderende marktomstandigheden nadat Jan Anker heeft aangekondigd met Fonterra in kaas te gaan. Anker kaashandel kocht en koopt imposante hoeveelheden kaas van FrieslandCampina. Jan Anker verstaat marketing van kaas als geen ander. Alle kaas, ja: alle kaas in de schappen van Albert Heijn wordt door hem geleverd. Hij heeft in veel Europese landen exclusieve leveringsrechten aan grote supermarkten. Nu nog kan FrieslandCampina niet om Anker heen, wat ze wel willen en daarom is kaashandel Zijerveld gekocht. Met het bezitten van zo’n kaashandel kan ook FrieslandCampina het hele kaasassortiment, zelf geproduceerd en aangekocht, leveren. Maar dan moet het nog gebeuren.

Het opkopen van een handelsorganisatie of handelskanalen is zelden een succes. Distributiekanalen drogen op, opkopers laten zich niet ringeloren en verkopers gaan lopen, omdat het oude loongebouw meer bonus gaf dan FrieslandCampina zou moeten willen.

Kijk eens naar het verleden. Noord-Nederland heeft het geprobeerd met aankoop van kaashandels, Friesland Coberco heeft miljoenen hiermee laten verdampen. Drie keer is scheepsrecht. Maar niet voor FrieslandCampina; zij gaat het opnieuw proberen. Directie, Raad van Commissarissen, kijk ook eens naar dat verleden, ook naar Vion en de Greenery. Allemaal hebben ze dat ook geprobeerd. Wat gaan jullie nu anders doen dan toen? Handel kun je niet kopen, handel moet je verdienen. Zelf opbouwen en uitbouwen, een proces van jaren met eigen dynamiek. Mijn inziens had FrieslandCampina veel beter even verder kunnen gaan met hun bod op de mogelijke aankoop in de Balkan, de dan ontstane springplank naar Turkije zou een stuk lucratiever zijn geweest.

Laatste reacties

  • Zuperboer

    Zit zeker wat in, zijn praktijkvoorbeelden genoeg van. Zal wel niet in het openbaar geevalueerd worden als we 5 jaar verder zijn, anders nu al vast agenderen heren ledenraadsleden!

  • joannes

    Precies Jan, zoals je aangeeft is FC behoorlijk met strategisch portefeuille management bezig. Daar kleven grote risico´s aan. WIe te veel hooi op zijn vork neemt kan zich vertillen. Ze zullen voor een deel gedwongen worden ivm Jan Anker die met Fronterra in de kaas gaat. Maar ze hebben hem laten gaan dus zijn voor een deel medeschuldig. Het is nogal een avontuur om zo´n complexe supply chain structuur te verliezen naar bv Albert Heijn. Laten we hopen dat de verhevigde concurrentie niet in zoveel veranderingen resulteert dat ze de markt zodirect niet meer hebben, of zich in moeten vechten met lage prijzen. Want beide zullen resulteren in lagere marge en ..... lagere opbrengsten voor hun grondstof: rauwe melk!

  • koestal

    melkprijs voor de boer wordt sluitpost als het geen extra winst op levert ! in een cooperatie kun je wel risico,s nemen als je iemand anders voor de verliezen kunt laten opdraaien

Of registreer je om te kunnen reageren.