Commentaar

1065 x bekeken 9 reacties

Coöperatie is voor allen

Door de focus op weidegang bij FrieslandCampina voelen veel opstallers zich tweederangs. Een kwalijke zaak.

Weidegang begint een hoofdpijndossier te worden voor FrieslandCampina (FC). De opstallers, meest grotere bedrijven, zijn goed voor een kwart van de melkplas. Deze ondernemers voelen zich binnen FC steeds meer ongewenst door de continue focus op weidegang. Ze zijn nog net geen uitgestotenen in de coöperatie die ze mede zelf hebben grootgemaakt. Het clubgevoel hebben ze al niet meer, een kwalijke zaak. De coöperatie is er immers voor allen, niet alleen voor beweiders.

De eerste opstallers hebben intussen al afscheid genomen van FC, met meeneming van hun ledengeld. Een grote groep is zich aan het verenigen en onderzoekt gezamenlijk alternatieve afzet bij A-Ware, horen we uit meerdere bronnen. Dat A-Ware niet op vragen wil ingaan, kun je zien als een bevestiging. Of het gros van de opstallers werkelijk uittreedt, valt nog te bezien. Voor velen zijn de financiële en afzetzekerheid van de coöperatie en de omvang ervan zulke sterke argumenten dat ze de bittere pil van 'tweederangs zijn' slikken. Maar toch, het belooft weinig goeds voor de toekomst. De onvrede zal blijven sluimeren en in andere vormen weer opspelen. Dat betekent jarenlang koorddansen voor het bestuur.

Laat nu eens een kwart van de opstallers echt een andere afnemer kiezen. Dan vertrekt wel ineens 6 procent van FC's melkplas. Dat beïnvloedt, lees: verlaagt, de melkprijs. Want in de vaste kosten is niet snel te snijden, zeker niet na de voorziene nieuwbouw rond Barneveld en de opschaling van Leeuwarden. Ook verdwijnt een deel van het garantiekapitaal, waardoor financieringskosten oplopen. Dan resulteert de focus op weidegang niet in een hogere melkprijs maar in een lagere, doordat bestuur en directie niet zorgden voor genoeg draagvlak. Dat draagvlak komt er pas als geld spreekt, dus als weidemelk een zodanige plus oplevert dat melkfabrieken het als verplichte leveringsvoorwaarde kunnen opnemen.

Laatste reacties

  • joannes

    Wat kwalijke zaak? Dat opstallers zich ¨buiten gesloten¨ voelen is meer een gevolg van hun beleid tov de consument dan van het beleid van FC. Het motief van de opstallers is meer melk voor een lagere kostprijs maar FC komt er achter dat die ¨efficiente¨ melk moeilijker aan de consument te verkopen is wanneer het hele verhaal vertelt moet worden. Weide melk daar in tegen verkoop zichzelf. Alle grote Supers hebben de plaatjes van vrolijke koeien op de pakken staan. Het is als met Muller in Duitsland die wilde ook Alpen yoghurt verkopen van koeien die nooit in de Alpen geweest zijn. Zij werden door de consumenten organisaties aangesproken en moeten waarschijnlijk boetes betalen: kortom negatieve publiciteit. De melk uit stallen verkoopt prima op de internationale markt voor bulk artikelen tegen internationale prijzen. Die prijzen liggen lager dan weidemelk producten. Stalboeren profiteren nog steeds van het ondoorzichtige ophaal en productieprocess van FC. Daarbij komt dat FC te groot is voor Nederland en een vertrekregeing heeft die 5€ per 100kg betaald een regeling bepaald door de EU en NL ivm mededinging. http://www.stichtingdmf.nl/

  • poldes

    weidemelk en stalmelk zijn niet meer dan praatpunten.
    zolang mensen /leden/niet leden melkleveranciers over en met praatpunten druk zijn;wordt het rendement vergeten.(te lage opbrengst beneden kostprijs)

  • joannes

    @poldes praatpunten of niet maar ik vraag me af of de gemiddelde boer zich bewust is wie zijn klanten zijn en waar zijn product moet worden verkocht. Hierbij een helder LTO rapport: http://productschapzuivel.nl/pz/productschap/publicaties/zic/zic2011.pdf
    pagina 14 geeft de productie uitbreiding aan voor de EU en overige landen in de Wereld. Nederland wordt hier nog duidelijk beperkt door de quota maar landen die er minder of geen last van hebben ¨sprinten¨al. Dus wat gebeurt er wanneer in Nederland de stallen worden volgezet? Dan... pag 15 in wat wordt er van de melk gemaakt of... hoe kan ik het verkopen? Kijk in de tabel en je ziet dat alleen Boter is gestegen. Alle ander zijn gedaald en wat me zorgen baart is de consumtiemelk en yoghurts: de directe NL consumptie! De grote vraag voor elke boer en FC is hoe krijg ik mijn product tegen een goede prijs verkocht. Daarvoor zal je meerwaarde moeten leveren en niet meer kg. De kg kunnen overal geproduceerd worden, wat blijkt op pagina 14!

  • joannes

    @poldes, ik weet dat veel boeren er misschien geen tijd voor nemen maar hier 2 artikelen die in relatie tot dat LTO rapport pag 15 verhaal nog meer zorgen baren. Het probleem van overproductie of prijsvernietiging is niet van de laatste weken. Het is vanuit 2011 aan het opbouwen en komt nu tot een crisispunt.
    http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Nieuws/2012/4/Opslag-boter-stijgt-verder-interventie-blijft-nog-uit-1014784W/
    http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Nieuws/2012/4/Zuivelinterventie-is-aanstaande--1013049W/
    Ondertussen maar vooral stallen uitbreiden!
    Maar dat doen ze in Azie bv Vietnam i project 32000 koeien ook: http://www.youtube.com/watch?v=sBcSIGIcfTU

  • Klerck

    Beetje raar verhaal hoor.

    Het gaat via de gezondheid van de dieren om een gezond eindproduct, dan bedoel ik gezond voor het menselijk lichaam.

    In Israël staan de koeien en ander vee, alleen tegen de warmte en tijdens extreme koude in de stal. Op alle andere momenten lopen en weiden ze buiten. Omdat een dier dat uit zichzelf wil.
    Dus waarom alleen voor het gemak van de boer het vee oppotten?

    Probeer het veel op een natuurlijke manier gezond te houden, door variatie in het rantsoen. Bijvoorbeeld kruiden door het gras te zaaien. Daar zijn producenten van melkproducten nogal dol op. Om zicht te onderscheiden van de kleur en smakeloze massa.

  • Klerck

    veel moet natuurlijk vee zijn.
    excuses.

  • schoenmakers1

    zouden de consument moeten laten kiezen, dus weide melk naast stalmelk in de schappen, maar het zal wel weer zoals altijd gaan, dat niet de consument mag kiezen maar enkele actiegroepen zijn zin doordrijven, is ook met de batterijei gebeurd

  • Sjaak

    Cooperatie is voor allen...maar andersom toch ook, niet dan?!

    De essentie is, dat als men zich niet thuisvoelt in een cooperatie met haar beleid, dat men dan idd. het beste op kan stappen. Voor de cooperatie geldt dan waarschijnlijk afslanken....sanering dus!
    Het is nog lang niet zover, maar ik verwacht toch echt dat FC straks alleen die melk gaat verwerken en vermarkten, die ook daadwerkelijk bijdragen aan het financiele resultaat....vind dat een goede zaak en de rest kunnen we missen als kiespijn!
    Of dat nu weidemelk, stalmelk of beide zal zijn...dat zal de tijd/markt uitwijzen. Misschien komt er straks nog wel een onderscheid in melk van verschillende veerassen, op basis van eiwitsamenstelling (verschillende caseines)...?
    Wat me wel opvalt is, dat Mr. Bodde zich toch ook een beetje tegenspreekt; kan me nog een blog herinneren van U, waarin U het een positieve zaak vond, dat men het aloude Campina-merk van stal haalt, om te gaan 'cashen'...
    Welnu, dat hele concept is gebaseerd op weidegang en niet op de naam Campina...Sterker nog, er is in principe sprake van een soort sluikreclame, daar een onwetende burger alles associeert met weidegang, wat ook maar met het woordje 'Campina' te maken heeft.....een prima reclamestunt, waar de stalmelk volop van mee profiteert, terwijl het eigenlijk de weidemelk toekomt!
    Heb het al eerder gezegd; een documentaire over deze volksverlakkerij en het hele weidemelkconcept is naar de filistijnen...of letterlijk naar de Filipijnen;)

  • W Geverink

    Allemaal mooi, die biokippen weidemelk uit grazende koeien en zometeen moddervarkens van varkens die weet je wel... Ik vind het stom en zielig als groepen zelfs binnen de tak modder gaan gooien naar een bepaalde groep en zo proberen meer aaitjes van de consument over hun bolletje te krijgen. In Nederland is men goed in het bedenken van problemen die vervolgens met een flinke donatie uit eigen zak opgelost worden zonder deze kosten vergoedt te krijgen door een meeropbrengst. Zoals het er uit ziet zal het met de economie eerst slechter gaan voordat het beter wordt en 20 % van de bevolking krijgt de eintjes niet aan elkaar. Is er wel behoefte aan duurdere producten? Mischien is het slimmer om een beetje onopvallend het water te testen voor je elkaar in het openbaar de zwarte piet toeschuift.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.