Redactieblog

2528 x bekeken 5 reacties

Nieuw zuiveltoetje brengt reuring

Nederland kennen we als zuivelproducent, maar eigenlijk zijn we nog belangrijker als handelsland.

Dat melkveehouderij en zuivel voor ons van internationale grote betekenis is, wordt geïllustreerd door de vele Nederlanders, vooral Friezen, die je overal ter wereld in de business tegenkomt. Maar blijkbaar is het voor buitenlandse zuivelaars ook belangrijk in Nederland activiteiten te ontplooien.

Onze eigen FrieslandCampina, DOC en Cone krijgen in Nederland gezelschap van toonaangevende internationale zuivelbedrijven, zoals (alweer een tijdje) het Deense Arla, de Franse Bel Leerdammer, het Chinese Lijmph en nu wil het Nieuw-Zeelands Fonterra met Anker ook zuivelactiviteiten starten. Een grote kaasfabriek willen ze bouwen.

De mannen die achter dit initiatief zitten, kennen de kaasmarkt en ook met name de Nederlandse als geen ander: Anker, Spierings en Van Ballegooien. Ook in de Raad van Commissarissen van A-Ware kom je bekende namen tegen.

Dit initiatief komt niet zomaar uit de lucht vallen, hier zijn zeer strategische afwegingen aan vooraf gegaan. Het wordt na de zomer vechten om de gunst van de boer; hebben we ook weer wat te kiezen!

Opmerkelijk is dat ik hier zo over schrijf; ik was zo tevreden met de concentratie van zuivelactiviteiten in Nederland en nu dat een feit is, sinds een paar jaar, juich ik concurrentie toe. FrieslandCampina is gegroeid vanuit kracht naar wat ze nu is. Nu is zij groot, sterk en invloedrijk en nu misbruikt zij haar status en dicteert zij de boeren. Zij ontwikkelt FrenkelDenies marketing concepten, die de realiteit geweld aan doen en boeren het gevoel geven dat ze de tijd niet verstaan of er niet meer bij horen.

Duurzaamheidsinitiatieven zijn goed, zijn zelfs een must, maar dan wel op eco-efficiëntie gebaseerd en niet op goedkope ngo-vrijage. Daarom alleen al is A-Ware welkom, zij zal balans brengen in Nederland zuivelland, het gaat straks weer over facts in plaats van fictie.

Laatste reacties

  • Piet Piraat

    Nou, dit verhaal vertaald precies het gevoel dat ik al enige tijd had.

  • BetterCows

    Precies zo`n Diederik Samson gevoel krijg je bij FC . Socialistisch noemen ze dat .Opperhoofd cq opperhoofden bestuurscultuur die er centen op na houden .

  • jan1966

    Het zal de leiding van de FC een worst wezen. De leden zijn dit jaar zelfs tevreden met een melkprijs die lager is dan die van de particulier Bell Leerdammer. De leden van de FC worden pas blij als ze een pak melk weg mogen geven ter meerdere eer en glorie van hun zonnekoning Cees (miljoen) 't Hart.

  • sjaakbea

    Jan,
    je hebt het niet helemaal begrepen. De 'eco-efficientie' van batterij-eieren is veel hoger dan van scharrel. Probeer ze in een nederlandse supermarkt nog maar te kopen. Je hebt niets aan 'eco-efficient' geproduceerde melk als de consument dat niet wil eten/drinken maar weidegarantie eist. Op dit moment is dat al zo voor consumptiemelk, ooit eist de consument dit ook voor kaas. Dan zal ook A-ware weidepremie gaan betalen. Het is geen kwaliteitsprobleem, melk van stalkoeien is net zo goed. Het is een kwestie van het gevoel dat de consument er bij heeft.
    Groet,
    Sjaak

  • agratax2

    Jan ik ben blij dat je tot de conclusie komt, dat groot tot te veel macht kan leiden. Hier zit nu net het boeren probleem, 'De inkopers van de supermarkten hebben door een enorme omvang TE VEEL macht gekregen' Deze macht zijn ze aan het misbruiken en dat gaat over de rug van de mondiale primaire producent van voedingsmiddelen. Als de grootte FC zijn tanden zou durven laten zien en de boeren hebben de moed om samen met de plantaardige tak te investeren in eigen rechtstreekse afzet, zou deze macht gebroken worden tevens wordt de tussenschakel (slokt ook geld op) uit gespeeld. Ik weet het lijkt terug naar 1900 maar hebben de boeren door hun coöperatieve acties niet de macht van de toenmalige handel en industrie gebroken? Misschien is dit na 100 jaar wel weer nodig.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.