Commentaar

1472 x bekeken 1 reactie

Koeien kijken, knikkers tellen

Met de Open Boerderijdagen verzilvert Campina jarenlang bouwen aan sterk merk.

Wie naar RTL keek de afgelopen weken, zag in de reclameblokken regelmatig de broers Bert en Adrie Vollering voorbijkomen. Ze vertelden over het naderende voorjaar en dat hun koeien er al op reageren. De passie voor het vak spat van het scherm. In de voiceover roept Yvon Jaspers mensen op te komen kijken op 9 april als de koeien voor het eerst weer naar buiten gaan.

Die tweede paasdag was er 's avonds al een nieuwe commercial, waarin de koeien van de broers voor het oog van vele honderden toeschouwers naar buiten gaan. Beleving, emotie en onderbuikgevoel! In totaal trokken de deelnemers aan de Campina Open Boerderijdagen 80.000 bezoekers. Kijk maar op YouTube: elke keer rijendik toeschouwers met de camera in de hand.

Dat koeien loslaten leeft dus bij de burger/consument, die niet alleen via de RTL-reclame maar ook bij retailers Dirk en Bas bestookt werd. Feel good en imagoverbeterend, wat wil je nog meer? Dikke kans dat de consument volgende keer voor het schap (weer) de duurdere Campina-melk kiest in plaats van het huismerkpak. Dat is goed voor de melkprijs.

Boeren zien de positieve kanten van deze imagomarketing ook wel, leren reacties op Boerderij.nl. Een enkeling vraagt zich echter zuur af waarom de afzender Campina is en niet FrieslandCampina. Want dat is toch hun melkafnemer?

Wel, het antwoord is eenvoudig: de consument heeft geen enkele boodschap aan FrieslandCampina. Hij koopt Mona-toetjes, Campina-halfvolle melk, Appelsientje of Chocomel. Allemaal merken van FrieslandCampina. Hij koopt ook een Opel, niet een auto van General Motors. Of Douwe Egberts-koffie, niet die van Sara Lee. Die zorgvuldig opgebouwde merken bepalen grotendeels de cashflow en waarde van die ondernemingen. Voor misplaatst sentiment is hierin geen plek. De knikkers tellen, elke dag opnieuw. Het jarenlang bouwen aan een sterk merk betaalt zich nu uit.

Eén reactie

  • jan1966

    Van het huismerkpak wordt binnenkort ook geeisd dat dit weidemelk is, en de supermarkt zit weer voor een dubbeltje op de eerste rang

Of registreer je om te kunnen reageren.