Redactieblog

14032 x bekeken 24 reacties

Afscheid van Friesland bij Campina

‘Friesland’ gaat ter ziele in de naam FrieslandCampina. Dat bleek Tweede Paasdag bij de open Boerderijdagen van Campina.

In de aankondiging kwam Friesland niet meer voor. De start voor het weglaten van de naam in de coöperatie. Zo ging het met Coberco ook. Eerst werd het na de fusie Friesland Coberco en later al vlug Friesland Foods. Nu wacht Friesland hetzelfde lot. Campina is de baas en laat dat weten ook. Zij krijgen de hoge melkprijs door vestigingen van Friesland in het verre Oosten en leveren zelf de naam. Goede ruil voor Campina-boeren.

We zagen het ook in het aantal plaatsen waar de Campina boerderijdagen werden gehouden. Het plaatje op de website van FrieslandCampina gaf duidelijk aan hoe de kaarten liggen. In Friesland deden maar een paar bedrijven mee. In het hele Noorden waren de deelnemende boerenbedrijven op één hand te tellen.

De grote bulk van bedrijven, die meededen aan de Capmina boerderijdagen lag in Brabant en Zuid-Holland. Precies de gebieden waar Campina vroeger actief was. Eerst als Campina Melkunie, maar die naam werd ook al spoedig als overbodige ballast geloosd. Het lot dat ook Friesland wacht.

Dat boeren in het Noorden en vooral Friesland niet meededen betekent een stil protest. Dat is de enige manier om het ongenoegen te laten blijken. Dat in het voormalige Coberco-werkgebied nog wel redelijk wat bedrijven onder de vlag van Campina de bedrijven openstelden komt omdat we als voormalige Cobercoboeren een beetje murw zijn.

Wie draagt de verantwoordelijkheid voor dit alles? Ik denk het bestuur van de Coöperatie. Die had nooit moeten toestaan dat voor deze dagen de naam Friesland uit beeld verdween. Dat schakelt een deel van de leden uit. Het is hun bedrijf dat ze openstellen voor hun coöperatie. Als je ze dat gevoel ontneemt, zaai je onvrede en oogst je verzet en afstand. Jammer.

Laatste reacties

  • custers-keursten1

    De vergaderboer staat bekend om zijn kortzichtige blik op de agrische sector in Nederland. Normaal voel ik mij ook niet geroepen om te reageren om zijn columns. Bovenstaande tekst is echter grote onzin. De Campina boerderijdagen zijn in het leven geroepen om het Campina merk te promoten. Dit merk is onderdeel van de onderneming FrieslandCampina. Alle leden veehouders van FrieslandCampina zijn gebaat bij sterk presterende merken en de Campina boerderijdagen zijn gezien de vele positieve reacties een perfecte manier om het Campina merk onderdeel van FrieslandCampina te promoten.

    Met vriendelijke groet,

    Harold Custers

  • wm

    Helemaal mee eens Harold!

  • ncr1

    Gert Baars
    Natuurlijk is het werk van de hele coöp. Maar de anti is perfect gemaakt en komt zeer duidelijk over. Bravo

  • ncr1

    Gert Baars
    Natuurlijk is het werk van de hele coöp. Maar de aktie is perfect gemaakt en komt zeer duidelijk over. Bravo

  • Pieter P.

    Ik kan mij voorstellen dat ze zich in Friesland ergeren aan de Campina boerderijdagen. Er werd nergens vermeld dat het een actie was om een merk te promoten. En waarom werd in het Nooden het merk practisch niet gepromoot en het het zuiden en westen wel? En wat die naamgeving betreft: veraderboer heeft gelijk. Zowel Coberco als Melkunie waren na een paar jaar verdwenen. Niet onlogisch om te veronderstellen dat nu Friesland er aan gaat. Ook daar wennen we als boeren trouwens wel weer aan.

  • paul.gld1

    tja, zo gaat het nu eenmaal, de cmc, melkunie-holland , coberco enz enz , zijn ook als naam verdwenen......daar kun je je druk om maken, maar daar heb je niks aan.

  • Sjaak

    Denk niet dat het terecht is, om 'vergaderboer' van kortzichtigheid te betichten...
    Het feit, dat hij hierop zo reageert, geeft wel degelijk aan, dat er een bepaalde onrust en onvrede is!

    Verder is er natuurlijk niks mis met promotie middels boerderijdagen. Vind het alleen jammer, dat vooral het concept 'weidegang' werd gebruikt om het zogenaamde Campina-merk te promoten, terwijl waarschijnlijk het grootste gedeelte van de melkproduktie op stal plaatsvindt...nog een paar zo'n akties en een uitzending van Keuringsdienst van Waarde erboven op en de consument heeft ook geen vertrouwen meer in het 'weidemelk-concept'....

  • Mozes

    Als Mercedes en Trabbant fuseren is het verstandiger om onder de naam Mercedes verder te gaan dan onder de naam Mercedes-Trabbant.

  • kleine pelle

    Denk dat vergaderboer gelijk heeft. Ik zie hier in het norden de wagens van Friesland-Campina rijden met een enkelvoudige reclame: Campina. Het zuiden is het noorden de baas.

  • ACB

    Over een dec jaren zijn de boeren van nu in loondienst bij Campina,opzitten en pootjes geven: Let maar op: Jongens ga zo door .Het gaat toch zo goed overal,jullie moeten eens leren een beetje achterom te kijken.Het is niet zo moeilijk.

  • agratax1

    ACB achterom kijken is net zo iets als geschiedenis en dat vak wordt steeds minder populair binnen het onderwijs. Heel veel mensen willen niet weten waar ze weg komen en dus ook niet weten waar ze heen gaan. Ze leven uitsluitend in het NU en de rest is van geen enkel belang, tot dat het nu een in hun ogen verkeerde wending neemt, zijn ze meteen van slag en is de hele wereld Fout. Dit dreigt ook binnen d elandbouw te gebeuren, iedereen klaagt over afnemende invloed binnen de coöperaties, maar niemand wenst te onderkennen waar de oorzaak van dit probleem ligt. Even terug als inderdaad Friesland van het briefpapier van FC wordt gegumd zullen veel Friese veehouders zich achter de oren krabben en zo gauw het financieel kan de C de rug toekeren. Het groter en nog groter heeft niet gebracht wat de goegemeente er van had verwacht buiten dan de extra bureaucratie en de enorme afstand tussen boer (aandeelhouder / eigenaar) en de directie in zijn marmeren toren. Ik heb altijd de stel regel dat de coöperatie directie de ondergeschikte is van de boeren, zij betalen per slot zijn salaris en premies. Helaas heeft geen enkele boer meer dit gevoel en de directeur al helemaal niet. Geschiedenis leert ons dat in vroegere tijden wel de regel gold, 'Wie betaalt, bepaalt'.

  • KoC

    Kortzichtig wil ik het niet noemen, maar het is op z'n minst stemmingmakerij.
    Het is gewoon een promodag voor het campina merk. En dat dit aan weidegang gekoppeld is, dat is normaal. alle melk in campina pakken komt van weidegang bedrijven (120 dagen 6u/dag de koeien buiten). Dus ja zij staan ook in de winter binnen, maar daar is toch helemaal niks mis mee. Wordt ook nergens verteld dat de melk van op dat moment weidende koeien is.

    Dat er in Friesland weinig bedrijven meedoen, kan ik enkel zien als een gemiste kans. Dit wordt zeker niet vanuit FrieslandCampina tegengehouden. maar als er niet meer kandidaten zijn, tja.

    Enige nadeel is dat we met de fusie van de NMA/Nelie Kroes Friesevlag hebben moeten verkopen aan Arla. anders konden we in friesland gewoon nog friese vlag open boerderijdagen houden. maar spijtig genoeg is dat niet zo.

  • Mozes

    Beste mensen, de naam heeft niets met zeggenschap te maken.

    Als een man en vrouw met elkaar trouwen en de vrouw voortaan de naam van de man draagt betekend dit niet dat zij de ondergeschikte van de man is.
    In de meeste huishoudens is de vrouw de baas!

  • Piet Piraat

    Zowel een kortzichtig als stemmingmakerij, dat is wat ik van dit verhaal vind. Die open dagen komen heen uit het vroegere Campina, en om het merk Campina te promoten. Ik denk als Friese melkveehouders ook op die dag een open dag willen houden dat dat ook kei belangrijk is voor Friesland Campina. Ook het stuk Friesland in de naam is eenmaal zeker zo belangrijk dan het stuk Campina.

  • Sjaak

    @KoC
    Inderdaad, U stelt terecht, dat het correct op de pakken staat vermeld en dat het een promodag is voor het merk Campina!
    Het gaat echter over de boodschap...hoe wordt die over gebracht, maar vooral hoe wordt die ontvangen?
    Zoals het nu wordt gebracht, lijkt het net of alle koeien van alle FC-veehouders weidegang genieten, aldus zo wordt dat ontvangen....een sterk staaltje reclame, maar dat kan op een dusdanige wijze tegen ons keren, dat het 'weidemelk-concept' ter ziele gaat...

  • jrboer

    Ik was dus één van die boeren uit het noorden die heeft meegedaan aan de open boerderijdagen van het merk Campina!
    Een geweldige dag gehad met tussen de 2500 en 3000 bezoekers! Velen waren nog nooit op een boerderij geweest en namen voor het eerst kennis van de manier waarop de meeste melk in NL wordt geproduceerd. Uitsluitend positieve reacties gehad en dus ook zeker voor herhaling vatbaar.
    Ik vindt het een beetje zinloos van vergaderboer om zo'n prachtig gebeuren (wat overigens terecht commercieel fantastisch wordt uitgenut door ons prachtige merk Campina)te besmeuren met zo'n negatief stuk!

    Met vriendelijke groet,
    Jan Rienk de Boer

  • mga.vermunt1

    Grote pluim !!!

    Een grote pluim voor alle bedrijven die hebben meegedaan aan de open boederijdag ! Ik heb diverse reacties gehoord. Daarnaast heb ik één open dag bezocht. Boeren en boerinnen, jullie verdienen een groot compliment dat jullie je zo inspannen voor onze coöperatie FrieslandCampina en voor ons merk Campina.

    groet René

  • vof klaasen

    Ik vind het toch wel jammer dat een blad als BOERDERIJ zich verlaagd tot het niveau van de Engelse Tabloits en continu een wig probeert te slaan tussen verschillen groepen landbouwers (voor de zoveelste keer...) onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting'! Dit heeft niet veel meer met serieuze journalistiek te maken, als dat zo door blijft gaan dan wordt het verschil tussen de waarde van het blad en wat ik er voor betaal wel erg groot.....
    Als voormalig Campina melkveehouder ben ook ik trots op de naam Royal FRIESLAND Campina. Stel je eens voor dat de heren uit de 'ivoren toren' de PEAK boerderij dagen in nederland gehouden hadden (is ook ergens op de wereld een zeer succesvol merk). Is toch ook niet logisch? Op dit moment moeten we als alle RFC boeren trots zijn op het feit dat we melkveehouder zijn en in combinatie met het Campinamerk moeten we dat uitdragen en dat enthousiasme ook overbrengen zodat de consument de voorkeur geeft aan het Nederlandse product Campina. Als wij het enthousiasme SAMEN nog niet uit kunnen dragen, wordt de consument ook nooit enthousiaster over ons product!!

  • donkersmelkvee

    Het hele weidemelk en toeslagen is al een oncontroleerbaar instrument. 120 dgn 6 uurtjes naar buiten is meetbaar, vervolgens moeten de koeien ook aannemelijke hoeveelheid gras opnemen. Wie gaat dit controleren en hoe?

    Wat mij betreft gewoon een premie voor iedere melkkoe die buitenkomt!

  • donkersmelkvee

    Oja, Campina is het winkelmerk net als optimel... Friesland niet, Friese vlag hebben we zelf uit handen moeten geven aan Arla, moeten wij daar dan reclame voor gaan maken?
    Binnen de Coöperatie is en blijft RFC (royal friesland campina) waarschijnlijk toch wel gehandhaafd.

  • boertheo

    vergaderboer is weer eens aan het azijnpi..............ssen. Hanna was even boodschappen doen zeker

  • theorikyreintjes1

    Duidelijkheid en eenheid en eerlijkheid, geven het meeste vertrouwen. Ik vindt dat vergaderboer gelijk heeft. Het is naar buiten toe niet goed om Friesland weg te laten. Het geeft verwarring voor de consument. De eerste vraag die meteen op komt is, of het opzettelijk is. Dit komt vooral omdat het een grootmachtsspel is geworden over de ruggen van de melkveehouders. Dit baard zorgen voor de toekomst, met koetjes in de wei e.d. ,mist men de keiharde werkelijkheid. Dit is een goede melkprijs om het voortbestaan van de melkveehouderij te kunnen garanderen!

  • kuilboer

    we gaan voor een goede prijs,de macht van de supers wordt steeds groter,het zijn echte prijsvechters geworden !

  • NoordHollander

    de friezen zijn kampioene weggeven het stamboek waarin pieter scheer toen de spin in t web was ze hebben op de komende nrm de kans zich te herpakken
    en met het beste vee te verschijnen de kampioen friesche ondernemer wiepke vd lageweg heeft helaas geen koeien die schittert wereldwijd met zn horses!!
    wellicht kunnen de kfps bestuurderen daar op cursus gaan........
    en friese melk in brabantse flessen walgelijk slapen alle koningen van weleer of moeten de ide hellinga's uit hun graf herrijzen om friesland weer op de kaart te zetten ???

Laad alle reacties (20)

Of registreer je om te kunnen reageren.