Commentaar

2291 x bekeken 1 reactie

Noodzakelijke stap FrieslandCampina

FrieslandCampina reorganiseert haar Duitse zuiveltak. De productie in Keulen, Heilbronn, Gütersloh en Schefflenz wordt goedkoper gemaakt en beter op elkaar afgestemd.

De productielijnen en -processen worden vernieuwd. Vooral het merk Landliebe wordt verder uitgebouwd. De andere merken, waaronder vier regionale, moeten ook blijven bestaan. Van de 1.500 personeelsleden verdwijnen er naar verwachting 230.

Het zijn stevige ingrepen, maar de zuivelonderneming heeft eigenlijk geen andere keuze. Het schrikbeeld van vleesconcern Vion, dat te lang met sanering van de Duitse dochters wachtte, dreigt. De marges op zuivel zijn in Duitsland ook niet groot en soms zelfs negatief, maar FrieslandCampina kan de markt met zoveel consumenten en afzetvolume eenvoudigweg niet missen.

De Nederlandse coöperatie doet er alles om de positie te behouden in het krachtenveld met concurrenten als DMK en Arla. De reorganisatie is een stap uit pure noodzaak.

Voor de Duitse leden-melkveehouders heeft de reorganisatie vooralsnog geen gevolgen, maar is wel mede in hun belang. De verwachting is dat ook zij na 2015 als het melkquotum eraf gaat, hun productie zullen uitbreiden. Het is logisch dat FrieslandCampina daar nu ook rekening mee houdt.

Eén reactie

  • agratax2

    Waarom wil men een afzet met >negatieve< marge graag behouden? Hier wordt toch niets aan verdiend, het kost het moeder bedrijf alleen maar geld. De zuivelindustrie is toch echt een speciale handel, leven van een negatieve marge en dat ook nog graag willen behouden. Ik zou denken een handel die geld kost kun je beter kwijt dan rijk zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.