Redactieblog

2211 x bekeken 15 reacties

Melk verschillend belonen

De kleine coöperatie Rouveen gaat melk straks verschillend belonen. Melk voor merken levert meer en melk voor bulkproducten levert minder op. A en B melk noemt Rouveen het.

Interessante gedachte. Uitbetalen naar de opbrengst van de melk in de markt. Die opbrengst kent de coöperatie. Wij niet. Wij kunnen melk produceren. Verschillende soorten melk. Welke moet je door afnemer laten bepalen.

“In feite is er niets nieuws onder de zon. Melk is altijd wit, maar niet altijd dezelfde. Zo vinden we het logisch dat biologische melk een hogere prijs oplevert. Geen boer die daar over klaagt. Zo wordt het straks ook normaal dat je een fors hogere prijs krijgt voor weidemelk. Even wennen en elke boer is het er mee eens”, meent Hanna.

Zo gemakkelijk zal het niet gaan. Het verzet van de grote boeren is te groot en FrieslandCampina is te bang om ze te laten gaan. Toch zijn we op weg naar een nieuwe koers. Meer melk met speciale eigenschappen of op een speciale wijze geproduceerd. Daar hoort een passende prijs bij.

Het is vreemd dat voorzitter Piet Boer van FrieslandCampina daar anders over denkt. Hij voelt niet voor prijsdifferentiatie. Zwak. Een beetje bang voor de grotere leden?

Hanna knikt: “Alleen via de beurs is de boer te sturen. Kijk naar Cono en Rouveen. Bijna alle boeren leveren weidemelk. Daar steekt de ruim 70 procent van FrieslandCampina mager bij af. Ze krijgen bij Cono ook een prima vergoeding voor weidemelk. Twee maal zoveel als bij FrieslandCampina. Dan heb je geen discussie meer.”

Het wordt steeds helderder dat we naar een nieuwe systeem moeten. Speciale melk moet extra worden betaald. Melk van koeien, die de stal nooit verlaten, kan dan mooi gebruikt worden voor bulkproducten, die voor een groot gedeelte worden geëxporteerd. Ik denk dan aan melkpoeder. De boer heeft de keuze voor welk product of markt hij gaat produceren. Aan elke soort melk hangt dan een prijskaartje. De boer kan zelf uitrekenen wat het beste bij hem en zijn bedrijf past.

“Het wordt spannender om te boeren”, sluit Hanna af.

Laatste reacties

  • joannes

    Helemaal mee eens! De zogenaamde diervriendelijkheid wordt: melk uit gewenste leefomstandigheden voor het dier, betaald, verwaard en vermarkt door de verwerker die er een brand/ merk voor ontwikkelt. Het succes wordt bepaald door de consument die de keuze krijgt! Wanneer Wakker Dier ongehinderd sterren blijft uitdelen, en de retailers laf assortiment op sterren selecteren, zullen we in Nederland via de ¨democratie¨ snel veel koeien krijgen zoals we ze op de ansichtkaarten herinneren!

  • Mozes

    Zoveel mogelijk differentiatie juich ik van harte toe. We moeten onder geen beding in dezelfde situatie terecht komen als de varkens- en pluimveehouderij. Daar produceert iedereen hetzelfde met als gevolg oneindige kostprijsconcurentie. Dit leidt tot steeds verdere schaalvergroting en vervolgens ongewenstheid in de samenleving.

    De manier waarop voedsel wordt geproduceerd is een afspiegeling van het koopgedrag van de consument. Schoppen tegen de boer is dan ook hypocriet. Sinds Wakker Dier zich op de supermarkten richt begin ik voor het eerst te geloven dat het hun toch nog om dierwelzijn gaat. De acties veranderen het koopgedrag en scheppen daarmee voor de boer de mogelijkheid om op verschillende manieren te produceren. Het bevorderd de mogelijkheid van differentiatie. Meer differentiatie biedt meer kansen voor eigen merken en versterkt de positie van de boer in de markt.

  • politiek

    Ook helemaal mee eens!. Terecht dat er aangepaste prijzen komen voor melk naar behoefte en vraag van consument. De industrie melk kan prima verwerkt worden in melkpoeders. De weidemelk is prima geschikt voor consumptiemelk en de betere boter en kaas soorten/merken. Dat weidemelk beter vermarkt kan worden lijkt mij geheel logisch. Dat er bij die industriemelkleveraniers een soort leveringsmacht zit is ook (nog) logisch. Die bedrijven zijn vaak veel groter, koeien komen dus niet meer buiten , en worden al gehouden als vergelijkbaar bij de intensieve veehouderij. In het verleden was dat die grote industriemelkleveranciers vanwege meer bulk een grotere prijs konden afdwingen. Die beter betaalde prijs zal gaan verschuiven en terecht naar leveranciers van weidemelk. Daar behoeven die ansichtkaarten met koeien erop echt niet voor te verdwijnen. Nederland zal trots blijven op zijn koeien in de wei.

  • Sjaak

    Raar toch, dat zo iets vanzelfsprekends als weidegang extra beloond moet worden...

    Vind het eigenlijk een omgekeerde wereld; als weidegang wordt gezien als een onderdeel van 'licence to produce', dan zou de weidemelkprijs de basis moeten zijn en de stalmelk zou dan gekort moeten worden of misschien wel niet geleverd mogen worden als er geen markt voor is...
    Verder hoeft FrieslandCampina echt niet bang te zijn de grote boeren te verliezen. Laat ze maar vertrekken inclusief de produktielocaties, die zij beleveren....de veelbesproken tweespalt wordt dan omgezet in marktgericht produceren en concureren, zou nog wel eens positief uit kunnen pakken voor de weidemelk!

  • Mozes

    Sjaak, u toont perfect de hypocrisie van de samenleving. Allerlei eisen stellen tav dierwelzijn en duurzaamheid maar het moet wel geleverd worden tegen de prijs van de bulk en megastal.

  • joannes

    Beste Sjaak, kijk eens waar de consument wél voor betaald! Producten met een verhaal, met historie, met een doel, met emotie, met....... ! Wanneer water vanuit een bepaalde regio duurder verkocht wordt dan gewoon melk, ondanks de transportkosten en impliciete millieu belasting. Het spreekt vanzelf zoals men zegt! Het verhaal bij stalmelk is alléén efficientie en juist dat is wat niet de Westerse, Nederlandse consument wil. Dus ipv naar je vee kijken/luisteren of ze wel het juiste bed of vloerprofiel hebben moet je kijken naar wat die consument verwacht en daar dan een profiel bij vinden. Als dat een weide is kan de boer misschien met minder koeien een beter inkomen verdienen! Want voor de gemiddelde Nederlandse boer is zijn motivatie zijn vee en niet het managen van grote aantallen. Wanneer hij wil managen kan hij beter naar een baan bij de Coöperatie of Industrieel bedrijf solliciteren of emigreren waar nog behoefte is aan goedkope melk.

  • schoenmakers1

    zou het erg vinden als het hetzelfde gaat als bij de eieren, ik zou het liefst de lekkerste en gezondste eieren eten, maar door onkunde van een stel personen met een veel te hoog salaris is het verboden gemaakt batterijeieren te eten, ik zie het hetzelfde gebeuren met melk, hier wordt ook gepraat over stalmelk, melkpoeder, ik wil melk van koeien met een uitgebalanseerd ransoen, en niet koeien die veel te veel gras eten, zeer ongezond, maar ik zal in de toekomst wel weer niet de keuze hebben

  • alco1

    In het blad Vee en Gewas stond het een paar weken geleden duidelijk te lezen. Voor weidemelk is maar een kleine groep consumenten die er ook daadwerkelijk meer voor wil betalen. Als deze producten een gemeengoed gaan worden, dus ook de exclusiviteit verdwijnt, zal ook de extra opbrengst verdampen en misschien zullen daardoor de koeien nog wel sneller permanent opgestalt worden. Als ook biologisch een must wordt zal ook deze vorm van produceren ook niet meer interessant blijven.

  • joannes

    Schoenmaker1, waarom kan tot op heden niemand dat diervriendelijke uitgebalanceerde rantsoen melken niet verdedigen als verreweg dé beste melk? En zijn er ¨leken¨ die weidemelk verdedigen als gezond voor dier en mens? Persoonlijk denk ik dat er nog teveel voorbeelden zijn van te ver doorgeschoten ¨efficiëntie¨ technieken die nb door de WUR met veel propaganda worden verdedigd met argumenten van voedsel tekorten wereldwijd. De ¨industrie¨ is te lang door de verwerkers en de opleidingen voorgehouden dat melk gewoon melk is, terwijl de consument melk met een verhaal wil.

  • W Geverink

    Tja, bij het produceren van melk en vlees moet dus meer gekeken worden naar of de productiewijze politiek correct is. De Vions en Friesland Campina's doen er goed aan om psychologen in dienst te nemen om tot in detail uit te zoeken hoe hun klanten presies in elkaar zitten. Want Laten we eerlijk zijn. Soms hebben de dieren of het nou varkens en koeien of kippen betreft het binnen beter en de volgende dag kan het zijn dat ze het buiten weer beter hebben. Het gaat er dus niet zozeer om wat beter is voor het dier maar het gaat er om de psyche van de consument zo goed mogelijk te bevredigen zodat die blijft kopen, meer koopt en voor een hogere prijs.

  • Mozes

    W Geverink, ze hebben bij FrieslandCampina allang psychologen in dienst. Ook Cees 't Hart is afgestudeerd socioloog. Marketing is in feite niets anders dan massa-psychologie.

  • Bison

    Wat een gelul,wie proberen ze nou in de maling te nemen?
    Melk nadat het door de fabriek heengegaan heeft allemaal hetzefde vet/eiwit gehalte zoals het op de verpakking staat.
    Die waterige troep die ze als melk in de winkels verkopen smaakt geeneens naar melk.
    Rauwe melk is echte melk,daar alleen kun je aan proeven of het weimelk of stalmelk is,..niet aan dat blauw-witte spul wat in de winkels staat.

  • alco1

    Vergaderboer schrijft dat boeren het logisch vinden dat biologische melk meer opbrengt. De hogere prijs komt doordat het product exclusief is. Als het een must wordt zijn de biologische boeren niet blij, want hun hogere prijs zal verdampen.
    Zo is het ook met weidemelk. Cono en Rouveen hebben in hun afzet een meerwaarde. Nu ook het grote FC zich op die markt begeeft verdwijnt daarmee ook de exclusiviteit en wordt het een gemeengoed en dus ook de prijs.
    Als fervent voorstander van weidegang vind ik dat we is moeten ophouden elkaar te betwisten, want dat schaad de hele sector. De klant is koning, desnoods melken we de koe op de kop, als er maar voor betaald wordt, maar die klant mag wel weten dat opstallen echt niet minder goed is dan weidegang.

  • Rip

    Ik denk dat er veel meer uit melk te halen valt. We besteden veel te weinig geld aan onderzoek. We leveren bulk en willen dat de consument extra betaalt. Daarom moeten de coöperaties en ook de particulieren op zoek naar bijzondere eigenschappen van melk. Ik ben er van overtuigd dat die er zijn. Ook kun je de smaak beïnvloeden. Wij hadden laatst kuil bijgekocht. De kwaliteit was slecht en de stank kwam de stal uit. In de tank rook ik dat de melk dezelfde geur had. Het moet dus mogelijk zijn om met bepaalde soorten voer de melk een andere smaak te geven. Dan krijg je weer een nieuwe groep klanten in de super, die daarvoor zeker willen betalen.

  • Rip

    Ik denk dat er veel meer uit melk te halen valt. We besteden veel te weinig geld aan onderzoek. We leveren bulk en willen dat de consument extra betaalt. Daarom moeten de coöperaties en ook de particulieren op zoek naar bijzondere eigenschappen van melk. Ik ben er van overtuigd dat die er zijn. Ook kun je de smaak beïnvloeden. Wij hadden laatst kuil bijgekocht. De kwaliteit was slecht en de stank kwam de stal uit. In de tank rook ik dat de melk dezelfde geur had. Het moet dus mogelijk zijn om met bepaalde soorten voer de melk een andere smaak te geven. Dan krijg je weer een nieuwe groep klanten in de super, die daarvoor zeker willen betalen.

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.