Redactieblog

9690 x bekeken 12 reacties

DOC heeft strop om de nek

Triest, zo’n coöperatie DOC. Jarenlang vol dynamiek en een hoge melkprijs. En nu aan handen en voeten gebonden met een rammelende directie, waaraan interim-directeuren aan zijn toegevoegd.

Op het ogenblik lijkt alles weer wat rooskleuriger. De kaasprijs is goed en de wei brengt een uitstekende prijs op. Er komt dit jaar dus een redelijke melkprijs uit de bus. Deze verdoezelt echter de onderliggende problematiek. DOC blijft een kaascoöperatie met een bulkproduct. En bulkproducten hebben de eigenschap dat ze geen stabiele prijs opbrengen. En zeker geen hogere prijs.

Dat probleem houdt DOC. Ze hebben namelijk geen eigen afzetkanaal van belang. Geen lijn naar de markt van merkproducten. Dus blijven ze afhankelijk van de grillige bulkmarkt.

Dat is het verschil met de nieuwe kaasfabriek van A-ware/Fonterra in Heerenveen. Daar hebben ze de afzetkanalen, zowel voor kaas, A-ware, als voor weiproducten, Fonterra. Een omgekeerde situatie in vergelijking met DOC. Die heeft een productiebedrijf, A-ware heeft de markt. Dat laatste is veel meer waard. Een productiebedrijf kan iedereen met financiële middelen bouwen. Een markt veroveren niet.

Daarom ziet de toekomst er voor DOC er ook zo droevig uit. Ze mogen van de NMA geen fusie aangaan met FrieslandCampina. Het Duitse DMK is geen aantrekkelijke partner, vanwege de lage melkprijs.

Daarom kan DOC geen kant uit. Met als grote gevaar dat de boeren straks overlopen naar A-ware/Fonterra. Het is geen pretje om op het ogenblik bestuurder te zijn van DOC.

Laatste reacties

  • joannes

    Laat de boeren maar oppassen met die bundelingen, directies en marketing verhalen. Het schijnt allemaal om marketing maar vooral ook markt bundeling te gaan voor contracten met retailers. In de US heeft DEAN FOODS de reputatie, maar de boeren zijn er niet beter van geworden. De Directie en vrienden met de investeerders met hun monopoly spel zijn er met de knikkers vandoor! http://www.nytimes.com/2012/10/28/business/in-dairy-industry-consolidation-lush-paydays.html?ref=andrewmartin&_r=0

  • Rip

    Dom gewauwel, joannes, ieder kan op zijn vingers natellen dat markt belangrijker is dan productie. Dat boeren een te klein deel van de koek krijgen is een ander verhaal. Daar hebben we krachtige coöperaties voor nodig en niet productiegerichte, zoals DOC. Punt is natuurlijk wel de vraag hoe we meer macht krijgen bij de supermarkten. Daar he ik ook geen antwoord op. Maar niet via productiebedrijven, dat is voor mij wel duidelijk.

  • Mozes

    De DOC boeren lopen steeds meer tegen de keerzijde van hun eigen keuzes aan. Vroeger waren ze lid van Coberco. Deze investeerde in de markt met nieuwe producten. Het was een investering voor de toekomst die ten koste ging van de melkprijs van dat moment. De trouwe leden accepteerden dat. Sommigen niet, die stapten over naar DOC omdat die meer uitbetaalde. Dat kon DOC omdat zij niet investeerde in de markt. In de jaren negentig was dat ook nog niet nodig, het was een investering die pas na vele jaren rendement zou opleveren. Net als een boer die investeerd in grond die pas na twintig jaar rendement oplevert. Maar de boer die dat twintig jaar geleden niet heeft gedaan is nu uitgerangeerd. Nu willen de DOC boeren wel een fusie maar alleen als dat direct een hogere melkprijs oplevert. Nog steeds willen ze niet onder ogen zien dat ze ook na een fusie jarenlang een lagere melkprijs moeten accepteren voor marktinvesteringen die FrieslandCampina de afgelopen twintig jaar al gedaan heeft.

  • joannes

    Rip, wanneer je het artikel gelezen hebt zul je een aantal interessante paralellen zien met de strategiën die in Europa en in Nederland spelen. Paralellen die niet in het voordeel van de betrokken boeren hebben uitgepakt. Niet meer en niet minder. Retailers zeggen de consumenten te vertegenwoordigen maar leggen er wel 20% rendement voor EV tussen en dat moeten Cooperaties en Boeren ook doen. Zolang de Productie ongestuurd de consumptie overstijgt worden verwerkers opruimers van overproductie. Met de cooperaties aansturend op schaalvergroting en efficientie, zoals ook in dat artikel, doen ze precies het tegenovergestelde van wat noodzakelijk is en drijven overproductie op; met als gevolg lagere prijzen.

  • janlookamp

    jk meende anders dat doc kraats kaas heeft ingelijfd dus zijn ze nu ook een verwerker met afzet kanalen mag ik aannemen

  • BoB de Bakker

    Mozes, om twintig jaar te wachten op een goede melkprijs vind ik wel lang hoor. Bovendien betaalt FrieslandCampina nog steeds niet de hoogste melkprijs!

  • ariekelder

    DOC is juist op de goede weg. Ze hebben dit jaar hun afzetmogelijkheden vergroot door Cheese Partner Holland en Kraats Kaas over te nemen. Hierdoor kunnen ze zelf de kaas versnijden, verpakken en afzetten en zo schakel je de tussenhandel uit. De berichtgeving op deze site over DOC is de laatste tijd overigens ietwat negatief, er komen nog steeds nieuwe leden bij.

  • Rip

    Hoe kun je positief zijn, ariekelder, als de directeur van DOC op de vergadering zegt dat ze in feite moeten fuseren, maar dat er op het ogenblik geen partner is te vinden? Dat geeft weinig vertrouwen. En wat betreft Kraats en Cheese-partners, dat zijn verpakkers en verkopers van bulkkaas. Daar krijg je geen betere melkprijs van.

  • BO(skabout)ER

    Zoals ariekelder al zegt, DOC is op de goede weg. Jammer dat er nu nog een directeur zit die het allemaal niet meer zo goed weet naar de fusiemislukking.

    DOC heeft een prachtige fabriek met prachtige uitbouwmogelijkheden. In tegenstelling tot andere fabrieken kunnen ze bulkkaas verkopen en ook nog winst boeken. Jammer dat velen alleen FC nog geloven dat de enige winst die er kan worden gehaald is in Azie ligt. Het midden oosten & rusland dat je vanuit Nederland prima kunt bereiken zijn veel betere afzetlanden. Deze landen gaan zelf nu niet en nooit niet melken. Chinezen gaan ook zelf melken als ze in zien dat er geld mee kan worden verdiend, en anders halen straks 'nog meer' uit het beter bereikbare Nieuw Zeeland.

    Ik vind de berichtgeving over DOC ook een tikkeltje negatief, maar zoals we allemaal weten is melkprijs van DOC ook niet iets om constant over te jubelen. En de directeur is met zijn uitspraken DOC ook een beetje voor spot aan het zetten.

  • Mozes

    Ariekelder, de laatste zin in uw reactie #7 luidt: .......,er komen nog steeds nieuwe leden bij.
    Is dit het criterium voor succes? Als dit inderdaad het criterium is voor succes waarom willen Cono en FC er dan geen nieuwe leden bij?

  • josrodenburg

    meneer de boskabouter transport kost niet veel naar china het is zo dat een vrachtwagen van friesland naar rotterdam al duurder is dan een container naar china verschepen.

  • koestal

    Rusland vraagt ook veel kaas

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.