Redactieblog

1707 x bekeken 13 reacties

Weidemelk gaat het maken

Supers gaan voor weidegang. Steeds meer ketens stoppen ook weidemelk in hun huismerkpakken. C1000 en Lidl zijn al zo ver, marktleider Albert Heijn doet dat pas in 2012.

Supermarkten gaan voor weidegang. Steeds meer supermarktketens gaan ook weidemelk in hun huismerkpakken stoppen. C1000 en Lidl zijn al zo ver, marktleider Albert Heijn gaat dat doen in 2012. Daarmee wordt opnieuw duidelijk dat de publieke opinie een doorslaggevende factor is. Alle argumenten die eerder werden aangevoerd om het niet te doen, gaan in één keer van tafel. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van inschatten van de markt en gebruikmaken van het goede imago dat weidegang heeft.

Burger wil koeien in de wei zien

Het doorbreken van weidemelk bij huismerken kan gezien worden als een succes voor organisaties als Wakker Dier en Stichting Dier&Recht, die al jarenlang pleiten voor behoud van weidegang. Het is zeker ook een succes voor FrieslandCampina, waar het onderwerp dit jaar nog voor veel discussie zorgde tussen leden die weidegang toepassen en leden die kiezen voor jaarrond opstallen. Natuurlijk kunnen er goede argumenten zijn om de koeien binnen te houden, zeker als dat gebeurt in moderne stallen die van alle gemakken voor de koe zijn voorzien en als bijvoorbeeld de huiskavel te klein is om te weiden. Helaas voor opstallers maalt de Nederlandse consument daar niet om: die wil gewoon koeien in de wei zien! Lekker simpel te beoordelen en beter te snappen dan een verschil in kostprijs voor de boer.

Langzaam overstag

Het is bijna onbegrijpelijk dat Albert Heijn op dit punt zo lang treuzelt. Het bedrijf is nota bene een van de initiatiefnemers van Stichting Weidegang en heeft ook korte tijd weidegangmelk van - toen nog - Friesland Foods in de schappen gehad. Bij het varkensvlees gaan ze sneller. Vanaf juli ligt in alle filialen het zogenoemde ‘1 ster Beter Leven-vlees’ in de schappen. Dat gebeurt in samenwerking met vleesgigant Vion, met een keurmerk van de Dierenbescherming. Voor de deelnemende varkenshouders worden de meerkosten en een kleine plus vergoed. Dat zal ook moeten, anders is dit soort projecten gedoemd te mislukken, zoals in het verleden al vaker is gebeurd. Betalen voor een hogere standaard werd tot nu toe uiteindelijk te vaak vertaald als minder betalen voor producten die niet aan die hogere standaard voldoen.

Geringe meerprijs

De meerprijs voor de melkveehouders die weidegang toepassen, is nu nog minimaal. 5 cent per 100 kilo melk betaalt FrieslandCampina voor weidegang, enkele honderden euro’s per bedrijf. De opslag die supermarkten betalen voor weidemelkproducten, is tot nu toe ook gering en niet bekend. In combinatie met het geringe aandeel van weidemelk in de totale melkplas is een hogere vergoeding dan nu zonder herverdeling van melkgeld niet te realiseren. Klinkt logisch. Maar dat het ook anders kan, laat Cono zien met haar Beemsterkaas, waar weidegang een essentieel onderdeel is van het imago. Daar wordt aan vrijwel elke leverancier een weidegangtoeslag betaald van 50 cent per 100 kilo melk.

License to produce

De werkelijke discussie gaat echter niet om de meerprijs die voor weidegang betaald wordt. Weidegang speelt een belangrijke rol in de maatschappelijke discussie over het imago van de veehouderij en sommigen zien het zelfs als voorwaarde voor melkveehouders om het bedrijf voort te zetten. Weidegang speelt een belangrijke rol in de strategische visies van LTO en FrieslandCampina en in de politiek. De aanwezigheid van staatssecretaris Bleker bij het inpakken van weidemelk in de C1000-schappen deze week spreekt wat dat betreft ook boekdelen. Weidegang wordt een ‘license to produce’ oftewel een vergunning om te produceren. Nu nog vooral als dragende factor voor het onmiskenbaar goede imago van de melkveehouderij. Grote bedrijven zonder weidegang dragen daar in de ogen van buitenstaanders zeker niet aan bij, ze worden maar zo in de categorie intensieve veehouderij ingedeeld. Terecht of onterecht? Die vraag is dan niet meer van belang. Imago van de veehouderij speelt nu eenmaal een rol in Nederland, nu en zeker in de toekomst. Supermarkten die omschakelen naar weidemelk, hebben dat maar al te goed in de gaten. De kunst wordt het om daar ook als melkveehouderij voordeel van te krijgen en vooral te houden.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    guillaume

    Nu ook nog de nog overgebleven laagproductieve duurzame (weerbare)echte spekvarkens de modder/stro in,ammoniak emmissie rijk.De varkensboer gelijk behandelen als de koeienboer.Tegen goede/eerlijke stabiele betaling graag.Merknaam Spaar(zaam) zomervarken(lekker op de barbecue)Energielabel A .Wie helpt mij aan duurzame afzet!De" Heer Valster" van C1000?

  • no-profile-image

    Realist

    Voor die enkele maanden dat de melkkoeien echt naar buiten kunnen? Wie gelooft daarin? Je moet elkaar maar voor de gek houden, dan zakt het vertrouwen tot op de bodem. Hou je maar eerst is bezig met kwaliteit van de melk, het dier, het milieu en zeker de boer die het allemaal moet doen! Betaal de kostprijs van de melk!!! Dan weet je dat je voor de toekomst nog melk kunt blijven drinken!

  • no-profile-image

    vd Zanden

    Na de varkenshouders,pluimveehouders en de nertsen is het nu de beurt aan de melkveehouderij dit zat er al een tijdje aan te komen

  • no-profile-image

    B H Bulten

    Weidemelk is een hot item, dat begrijp ik.
    Hoe ligt het verhaal met in de wei geproduceerd rundvlees, ligt hier ook een meerprijs in het verschiet ?

  • no-profile-image

    Han

    Weide melk is Licence to produce, goed maar worden de her en der genoemde meer kosten niet vergoed door de consument, dan zal het een Licence to kill zijn. M.a.w. dan zal de melkveehouderij langzaam uitsterven of deze licence moet leiden tot een nieuw productie evenwicht waarbij een duidelijk hoger prijsniveau hoort. UTOPIE in een vrije markt?

  • no-profile-image

    een koe hoort

    Heel verstandig van de supers een koe die hoort gewoon in de wei

  • no-profile-image

    peter Kremer

    Zeg Han, wat zijn de meerkosten van weiden?

  • no-profile-image

    Karin

    De melkprijs mag van mij best omhoog, want ik drink het toch nooit (ik lust het niet) en ik koop ook nooit toetjes.
    Alleen kaas koop ik af en toe, ook al is dat duur.
    Waarom worden we eigenlijk geacht zoveel melk te drinken? Volwassenen hebben dat helemaal niet nodig, alleen kinderen!

    Wat de eventuele meerkosten van weidegang betreft: misschien kunnen die gedrukt worden door robuustere rassen te gebruiken, die minder bijgevoerd hoeven te worden en waar je minder dierenartskosten aan hebt. Dan misschien maar wat minder melk (zie boven), maar gebruik dan dubbeldoelrassen waarvan de kalveren een betere vleesaanzet hebben en dus meer opbrengen.
    Wat was er eigenlijk mis aan MRIJ, de Groninger Blaarkop, en de ouderwetse FH koeien?

  • no-profile-image

    fleckie

    niks karin, en die rassen komen vanzelf weer terug, als de mietje-rassen uitgesterft zijn, wegens de vrije melkproduktie dat je voor een lage melkprijs moet produceren, met een paar jaar.

  • no-profile-image

    Bertha 111

    Ja die magere HF nu in de regen, oei oei als die geen brok meer krijgen. Maar Fleckvieh zie ik liever als ik op vakantie ga. Hollandse weiden voor Hollandse koeien. Geen gezicht toch van die rare milka koeien voor een mooie molen! Fries Hollands, Blaarkop, MRIJ, Brandrode etc. dat past bij ons milieu, helemaal als krachtvoer op raakt (lees olie).

  • no-profile-image

    Jolmer Winkel

    Op http://dewinkelhaak.blogspot.com is een column van mij te vinden over weidemelk. Ik twijfel een beetje aan de 100% die zuivelproducenten beweren te kunnen garanderen. Check it out.

  • no-profile-image

    Frans N.

    Wat een verhaal! Weidemelk, je proeft geen verschil, je ziet geen verschil. Zou het echt helpen om koeien terug in het weiland te krijgen door een verhaal op een melkpak? Ik geloof er niets van.

  • no-profile-image

    Melkveehouder

    Hoeveel melk wordt er geproduceerd voor de Nederlandse consument? En hoeveel wordt geexporteerd. Het mag toch niet gebeuren dat alle melk die geexporteerd wordt de weide melk toeslag moet betalen. En dat license to produce geld pas als er geen echte markt meer is voor melk die normaal geproduceerd wordt. Maar het is een goede zaak om met weide melk een plus te krijgen voor kleine gezins bedrijven die op deze manier toch een boterham kunnen verdienen met meerwaarde. Namelijk het mooi aankleden van het Nederlandse landschap.

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.