Redactieblog

226 x bekeken 2 reacties

Groot in omvang, klein in creativiteit

”Hoe komt het dat grote bedrijven zo moeilijk scoren?”, vraagt Hanna zich af. ”Je ziet het aan Vion. Hun varkensvleessector levert zelfs verlies op. FrieslandCampina verliest nog steeds in de kaas, terwijl Unilever meldde dat het schrappen van vele kleinere merken minder omzet en marge had opgeleverd.”

Ik begrijp het ook niet. Je ziet overal hetzelfde beeld. Het loopt niet goed en dan wordt kennelijk alleen maar op de kosten gelet. Kijk maar hoeveel bedrijven FrieslandCampina en Vion de laatste jaren hebben gesloten. De ene bij kaas, de andere bij vleesverwerking. Te veel aandacht voor de kosten en te weinig voor de opbrengst.

”En er zijn voorbeelden genoeg van kleine bedrijven die het anders en beter doen”, vult Hanna aan. ”Vooral door creatief te zijn in de afzet. Bij de zuivel vallen Cono-Beemster en Kaasspecialiteiten Rouveen op. Ze betalen een betere melkprijs uit dan FrieslandCampina en hebben een uitstekend eigen vermogen. In de varkenssector is er Groothedde in Vaassen. Begon 14 jaar geleden op de puinhopen van het faillissement van Wolff en is nu een belangrijke speler op de varkensmarkt .”

Dat doen ze met een creatieve aanpak. Ze presenteren zich als ”serviceprovider van vlees”. Spelen in op wat de klant vraagt. Een groeiend bedrijf, evenals Cono en Rouveen, die beide ook uitbreiden.
Groot krimpt in en via het sluiten van bedrijven dalen de kosten. Klein let meer op de opbrengstkant. Dat schijnt te lukken.

”De grote bedrijven – ook de coöperatieve – richten het beleid teveel op kostenbeheersing”, zegt Hanna. ”Daar komt een keer een eind aan. Als je dan in tussentijd markt en consument vergeet, verlies je alsnog de slag. Kijk maar naar DOC. Dat zou de grootste fabriek worden met de laagste kostprijs. Het werd de fabriek met de laagste melkprijs.”

Het lijkt er op dat FrieslandCampina en Vion op onderdelen DOC-achtig scoren. Een gebrek aan creativiteit aan de opbrengstkant?

Laatste reacties

  • no-profile-image

    En er zijn voorbeelden genoeg van kleine bedrijven die op sterven na dood zijn of de laatste jaren stilletjes van de aardbodem verdwenen zijn. Of uit armoei in een fusie wegvluchten met hopelijk een sterke partner, die daarna de lijken uit de kast kan opruimen.
    Selectief rondkijken is ook een kunst....

    Gewoon heel goed zijn in iets (niche) en consistent en consequent beleid en gedrag zijn belangrijker dan omvang

  • no-profile-image

    Ik moet het met Vergaderboer eens zijn, er is een grens aan kosten besparing. Waarom zoeken de boeren en met hen hun co-ops het niet in hogere opbrengst prijzen door de niche markt te betreden? Bulk en kosten verlaging is tot nu toe een doodlopende weg geweest en zal dat in de toekomst blijven. Boeren zullen eens moeten gaan denen aan minder maar duurder. Excuus van DE consument wil GOEDkoop(en) klopt hij wil GOED en zal bereid zijn daar voor te betalen en GOED ook.

Of registreer je om te kunnen reageren.