Boerenblog

786 x bekeken 30 reacties

Eindelijk nieuwe silage

Oogsten in Oekraiïne, je blijft je verwonderen over de mensen.

Hier in Oekraïne was de alfalfa half mei bijna zo ver om te kunnen maaien. Dus moet ik een planning maken en daarna maar eens zien welke verrassingen we tegen gaan komen. Ik was al op wat voorbereid, want ik heb afgelopen winter al een paar keer gevraagd om de Krone-hakselaar in te stellen op de alfalfa-oogst en de maaiers en harken te controleren op hun werking. Rond 18 mei kon ik wel zien dat het nog minstens tien dagen zou gaan duren voor we konden gaan maaien. Dat was het moment om toch maar eens even stevig om de tafel te gaan met de heren agronomen en de techniekdirecteur. Ik heb dit maar op een maandag gedaan, zodat ik nog een laatste relaxed weekend kon beleven.

Tijdens het gesprek werd me duidelijk dat de Krone-hakselaar nog verre van klaar was en dat er ook nog wel het een en ander aan de hooiwerktuigen moest gebeuren. Ik drukte de heren op het hart om vaart te maken, want een mislukte oogst van alfalfa had ik al eens meegemaakt hier. Dat kost gewoon onnodig geld aan gemist voer en je bent gedwongen een en ander te repareren via de voergift. Extra kosten, geen extra melk is niet de manier om geld te verdienen.

Hoge diesel-kosten

Dinsdag zijn we onze velden gezamenlijk gaan bekijken. Daarbij kwam het tweede probleem aan het licht. Een 200 hectare ligt op 30 km van de boerderij en dat gaat nogal wat diesel kosten met onze Kamaz-trucks. Dat leek ze geen goed plan, dan de oogst maar in het veld opslaan. Maar dan moet er beveiliging bij, anders is alles nog weg voor je het thuis hebt. De alfalfa van een 300 hectare groot veld op 10 kilometer van de boerderij zouden we thuisbrengen. Alles besproken, het plastic kon besteld worden en alles klaar voor de luzerneoogst. De silo was ook al schoongemaakt. Dan kan er toch niks meer mis gaan eigenlijk?

Helaas laat de natuur zich niet sturen. Op 27 mei lijkt de luzerne klaar te zijn en dat heb ik de heren de maandag ervoor gemeld. Maar ja, dat maaimoment paste ze niet, wat dat kan niet goed zijn, zo vlak voor het weekend. Ze stemden er toch na wat aandringen maar in toe, aangezien het een belangrijk product voor mij is.
Dan denk je dat alles geregeld is, maar het is Oekraïne, dus eerst zien en dan pas geloven. Zo kwam dus donderdag het nieuws dat de heren ineens bedacht hadden dat er te veel verkeer zou zijn en dan we daarom maar tot dinsdag moesten wachten. Ik moest er wel om lachen. Dit excuus had ik nog niet eerder gehoord. Ik heb ze toch maar zo gepusht dat we zijn begonnen.

300 hectare luzerne aan de bult

Het was mijn wens om de luzerne-oogst in drie dagen af te krijgen. Ik wist ook wel dat dat niet zou lukken, maar nu, op maandag 30 mei, hebben we toch 300 hectare aan de bult. We gaan nu verder met de laatste 200 hectare en het ziet er naar uit dat we dit jaar toch een goeie kuilbult krijgen. Hopelijk zullen de koeien het straks ook waarderen met melk.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Bert

    Hoi Jeroen.Die verrekte uitstel excuses ziekte die zit toch wel in de gehele oud Sovjet bij iedereen er in. Je zult toch ook wel aan je haren zitten te trekken en tanden bijten die 2 weken van oogst.heb je de luzerne iets laten drogen op het veld of gras groen de silo in? Is wel heel wat 300 ha in een keer de silo in.Gelukkig werkte het weer wel mee voor je.Je eerste snee prima in de kuil is toch al een flink gewin voor je weer.
    Groeten

  • no-profile-image

    Jeroen

    Bert,

    2600 ton eerste snee. en nog 300 ton mooi luzerne hooi. En wat hadden we een last van het verkeer, het was nog nooit zo rustig in het weekend.
    Beetje drogen, maaiers max 2 uur voor de hakselaar uit.

  • no-profile-image

    Bert

    Hoi Jeroen. Dan heb je goud voer man nu scheelt je tonnen dure soya ook al heb je die zelf zo ver ik weet die kun je dan duur verkopen.
    Groeten

  • no-profile-image

    Patrck H

    Jeroen , Van de ijzeren poort in Nickelsdorf(H) tot voorbij Kiev heeft de landbouw en vooral de grondgebonden dierhouderij één probleem dat van de dure dieselprijs. Ook de akkerbouw lijdt massaal aan dit probleem .Alle mais die we nog hadden vorige week verkocht aan 270 euro per ton en ook al is dit een woekerprijs het maakt niemand euforisch want dekt veelal mee moeite de openstaande facturen van de lente in de Akkerbouw.
    Door dat wij de onkruidbestrijding voor de mais stukken goedkoper hebben kunnen kopen(Laudis aan 40 euro per ha plus btw) dan normaal in andere jaren heb ik vorige week alle mais laten sproeien door een JD zelfrijder op hoge hakken en veel atmosfeer... dit voor 13.5 euro per ha all inn.In Hongarije is de toekomst voor de landbouw in het algemeen een game over show De technische opbrengsten zijn meestal veelbelovend met winsten van 50 to 110% MAAR als men dan de dingen veroorzaakt door de éérste dictatuur in Europa moet gaan sponseren dan val je veelal in een verlies van al gauw 10 % en meer . Mijn buur een staatbedrijf mee een destilerie een melkveebedrijf (1700 koppen)en een 6500 ha groot akkerbouw en graanveredelingsbedrijf is op de rand van bankroet mee 1 miljard forint verlies.
    Ook daar zijn diesel en personeelskosten (veel te hoog) de doodsteek.
    Ook al ziet het er goed uit voor onze mais dit jaar , als je ziet wat een dicatuur allemaal kan veroorzaken op je persoonlijke kop en voorts de opstomende buitelandershaat in Hongarije (die er algemeen vollop is enkel je begrijpt het niet altijd) dan hoeft het voor mij helemaal niet meer . In de toekomst zal ik nog meer in Loonwerk uitgeven en voor de rest men inkomen nemen in meer stabilere economien.
    gr.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Patrick, de dieselkosten zijn gigantische we hebben ongeveer 22 euro per hectare meer verbruikt vergeleken met vorig jaar ofwel 50%. Daarnaast heb ik het ongemak,dat ze me luzerne te ver van de boerderij hebben gedaan, dus nog meer kosten aan diesel.
    We krijgen een melkprijs die is vergelijkbaar met EU, maar de kosten in Oekraine (als je het goed doet kan wat minder zijn, maar je ziet het al )
    Soya wat hier verbouwd word kost 550 euro per ton/Nederland 350 euro import. Premix kost meer, onderhoud etc.
    En dan nog de malloten die ze hier specialisten noemen in dit land, die dicht bij de president zitten.
    Dan hebben we het nog niet over de corruptie. Waar we weer melk/vee/varkens/graan aan politie,overheid moeten geven om geen controle te krijgen.

  • no-profile-image

    Patrick H

    Zo is dat en door allerlei bewegingen zijnde import van meststoffen goed -koper en voorts zelf gemengd en ongeplombeerd zaaigoed via boer-producent en sproeistoffen tesamen aangekocht mee megamaisteler en nog een dieselprijsdrukkende import ... hebben we optimaal kunnen inzetten op kwaliteit .
    Anders stonden we mee een flauw teeltproces al van bij het begin in de min.
    Alles is nu rond en betaald en heeft ons rust. De vraag is enkel hoeveel teeltjaren kunnen we zo nog doorgaan ???

  • no-profile-image

    Bert

    Ja Patrick. zo ruig met subsidie als bij jouw is geweest hoop ik dat hier niet zo komt.in de subsidie tijd maakten ze daarmee gezonde bedrijven kapot. en nu gaan de gesubsidieerde zelf kapot en die nu geld heeft koopt zich dat spul voor weinig. Maar heel zeker erg is dat er duidelijke buitenlandse discriminatie komt en je het ondervinden moet terwijl jij ook moet en hebt gevochten voor je inkomen.en zulk land hebben ze bij Europa gezet.Kan Europa nog veel geld heen geen dragen zelfde als Griekenland in toekomst?
    Groeten

  • no-profile-image

    Jeroen

    Subsidies maken de boel gewoon ziek, heel simpel.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Tja Bert en Patrick, zo gaat dat in de voormalige Sowjet-Unie. Wij mogen wel geld brengen (investeren), voor subsidie's komen wij niet in aanmerking >omdat ik buitenlander ben en geen poolse vrouw heb< als het er op aankomt zien ze je liever gaan dan komen!!!... Het liefst op blote voeten en platzak!!!... En wij weten allemaal dat door vriendje's politiek de EU-buit onder de ''alte kameraden'' verdeeld wordt!!!... Daar kunnen zoals Bert schrijft, nog Griekse toestanden van komen!!!... dat denk ik ook.

  • no-profile-image

    Patrick H

    Die griekse toestanden zijn er al lang ze hebben enkel afgesproken omdat het nu het moment niet is even stil te blijven.

  • no-profile-image

    Han

    Jeroen ik begrijp niet wat diesel kosten te maken hebben met de oogst op het land laten. De luzerne zal toch naar huis moeten en voor de koeien. Hebben jullie het gevoel dat de diesel goedkoper wordt? Ik denk dat als je het gebaald hebt de stransport met grote huiftruks zeker niet duurder eerder goedkoper uitpakt dan met je Kamazjes, behalve als de Kamaz voorziet van een grote aanhanger.
    De transport krijgen jullie toch voor de kiezen en het geld dat je nu uitspaard betaal je later en dus mis je het weer bij de volgende cyclus. Waarom beschikken jouw investeerders niet over een logisch denkende boekhouder en econoom. Ze bestaan echt wel in de Oekraine, alleen ze kosten geld. Maar ze zijn hun geld vast waard als ik jouw verhaal lees over besparingen die geen besparing maa reen opschorten zijn van de uitgaven.

  • no-profile-image

    Bert

    Ja Piet ik krijg ook geen subsidie en zou op papier nog heeel veel moeten krijgen van vlees geleverd per kg.En Liouda is van hier dus helpt toch ook niet.Ja als je wat hebt opgebouwd dan begint het gedonder op elk niveau.denken dat we geld schijten.Heb heel groot pluimvee bedrijf gehad. dus weet hoe het ging. nu zeg ik altijd zorg dat je met de neus niet boven de tafel komt want dan hebben ze je. en zo doe ik het nu.toen ik 4000 varkens had ging het ook fout maar zag het aan komen en een hard besluit genomen en gedaan.en nu er heeel heel blij mee dat ik mijn partners er in heb gekregen en zij nu achter af ook heel blij.Nou ja ik denk toch Piet dat je wel zult kunnen werken en plezier er aan hebben of merk je nog elke dag het gevoel van flikker maar op hier.Patrick schreef al 3 jaar geleden dat het fout ging met idioot geld en subsidie uit Europa en heeft nu dus duidelijk gelijk.maar hij zit er u wel in en heeft aan de ellende niet mee gedaan om het zo ver te krijgen.en wat ie hier als reactie onder schrijft ben ik bang dat het gewoon de waarheid is. anders zou elke Europeaan zeggen gooi ze er uit. maar het gaat elke ouder Europeaan zo als Europa 20 jaar gelden was gruwelijk geld kosten. en waarom. Om dat enkele sigaren rokers het als hun doel stellen.waar van de werkelijkheid ver weg is. oud Rus kan nooit bij Europa komen. die moeten hun eigen Europa maken.
    Groeten

  • no-profile-image

    Bert

    Nou Han .Het klapt er wel in 10 2 20 cent meer betalen voor diesel per L met die zuip schuiten Kamaz en vergeet niet het leeg halen van de tanks onder weg. hoe duurder hoe meer ze er uithalen. en begin niet over km controle dat werkt en werkt niet ze verzinnen van alles om het te verklaren en anders maar paar ton luzerne bij prive boer lossen maakt die het niet jatten van diesel wel goed. klopt ja die super luzerne moet naar huis. maar zijn zeker grote kosten en veel verlies van de ene of andere kant.en Jeroen kan niet achter elke kar aan rijden.Maar ben met je eens die kosten zijn er en hoe dan ook die moeten gemaakt worden en komen terug in de melk en kwaliteit.als je veel koeien hebt dan mot je verder rijden dan met 30 koeien.
    Groeten

  • no-profile-image

    Jeroen

    Han,

    30 km met Kamaz kost een vermogen, daarom had men bedacht om in het land een silage te maken. Heb hun ook gezegd dat het niks uitmaakt, maar ja.
    Stelen hebben ze niet gedaan. Boekhouding met de nummers van de kamaz hoe ze van het land afgingen met tijd en hoe laat en welke volgorde ze aan kwamen op het bedrijf. Heb zelf rondje mee gereden en die liters die verbruikte kregen ze voor de dag.
    Han waarom, waarom denk je?Die vraag hoef ik je toch niet te beantwoorden.

  • no-profile-image

    Han

    Bert en Jeroen. Transport werd in 1996 in Siberie op de oude Kolchozen al uitbesteed en wel per ton afrekenen en over de weegbrug als het de silochef uitkomt. De gewogen vrachten gelden voor de hele dag. ik kan je garanderen dat de vrachten afgeladen waren elke keer en die naar de brug was de minst beladen vracht als die er tussen zat. Zo werkt het naar je toe rekenen als brigadier. Diesel stelen is dan ook einde, het is de man zijn eigen auto en zijn eigen diesel, hadden we in Kaluga ook zo geregeld. Zolang jullie mee denken met deze ouderwetse ideeën van eigen transport is beter en goedkoper pis je in je eigen klompen. Het is beter afspraken over de transport te maken met de chauffeurs en hen die oude troep maar cadeau te geven dan op de huidige voet door te gaan. De Koreanen hebben prachtige vrachtwagens in de aanieding 20 ton kippers met moderne US motoren (2 jaar geleden € 60.000 in West Rusland), hiermmee is een vermogen te besparen t.o.v. Kamaz en Gazell. Zolang de Russen en Oekrainers met deze oude vrachtautootjes blijven rijden, zullen hun transport kosten de pan uit blijven rijzen.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Han, allemaal makkelijk gezegd, maar het verschilt nog al per bedrijf wat er aan financienen is. Daarnaast moet die brigadier ook te vertrouwen zijn. Atkat= Oekrainees woord voor zakkenvullen met baas zijn geld. Gebeurd in grote maten.
    Ik weet ook wel hoe ik de koeien zou houden, maar ik kom in een bestaande situatie en die je kan niet in een dag omwisselen en dat is op al deze bedrijven in deze landen.

  • no-profile-image

    Abraham

    @Jeroen, het klink alsof je daar opgesloten zit en je er niet weg kunt komen. Veel plezier beleef je er niet aan als ik zo tussen de regels lees...veel negativiteit dat is jammer. het is je eigen bedrijf toch?

  • no-profile-image

    Jeroen

    Abraham,

    Lees je verkeerd. Het is niet mijn bedrijf, maar je hebt soms van die dagen dat niet alles mee zit en je misschien verkeerd opschrijft.
    Het land heeft zoveel potential en hun eigen gewinst staat voorop, maar juist daarin bewijzen, dat het wel kan is een uitdaging, die mij juist aantrekt.
    Vermaak hier erg goed en zie nu ook de resultaten echt komen en dat is toch wel een echt lekker gevoel.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Rusland komt met een mechanisme dat de binnenlandse prijzen voor graan in bedwang moet houden. Dat heeft staatssecretaris voor economische zaken Andrei Klepach bekendgemaakt tegenover de Russische pers.

    Hoe verzinnen ze het?

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Bert, Patrick en andere geinteresseerden gelukkig heb ik niet het gevoel van flikker maar op. Daar heb ik op z'n hollands gezegd schijt aan!!!... k'Heb al zoveel meegemaakt en in het bijzonder met NEDERLANDERS dat ik geen behoefte heb om in NL over mijn ''landgenoten'' te struikelen, beslist niet!!!... Ook NL is niet vrij van corruptie. In z'n totaliteit vind ik dat de mensheid sowieso zeer intensief (ikke, ikke en de rest kan stikken) individualiseerd!!!... Voor de omgeving waar ik woon en waar ik werk/boert weten de meeste mensen dat zij wel over Piet S. heen mogen lopen, maar ze moeten niet op hem gaan dansen, dan krijgen zij met een andere Piet S. te maken!!!... Uiteraard moet je ook op de omstandigheden inspelen, dat betekent; dirigeren, begeleiden, controleren en als het mogelijk is met behulp van premie's, motiveren. Gelukkig heb ik het nog steeds naar m'n zin, maar dat betekend niet dat alles zo gelopen als ik het mij in beginsel voorstelde en graag wilde. Door de mentaliteit van de Sovjet-cultuur, loop ik ook wel eens achter de feiten aan, maar de eerlijkheid gebied mij toch te vermelden dat ook mijn landgenoten >door gebrek aan concurentie< daaraan ''meewerken''. groeten.

  • no-profile-image

    Patrck H

    Piet , Het is te zien langs welke zijde je het bekijkt. Als ik het op akkerbouwtechnisch vlak bekijk en niet verder dan mijn neus lang is dan zou ik nu euforisch moeten zijn , Alles de grond in bemest en gesproeid alles betaald en tot de laatse vierkante meter staat top ook de Desiré aardappelen (die hun voren sluiten) De oude mais verkocht aan 270 euro per ton en richtprijzen voor mais zijn top die van aardappelen kunnen we daar ook bijzetten gezien de situatie in de EU en de vele afgevrorenen in H dus heb ik geen reden tot klagen MAAAAR nooit was ik zo pesimistisch! Het fenijn (weet niet of dat Hollands is..) zit hem ergens anders , de situatie in andere oude commu-EU landen ken ik niet direct , die van Hongarije wel en dat is volgende , De eerste minister roept het uit dat Hongarije op zijn eigen benen moet staan dit terwijl het dromerij is op basis een paar oude schoenen aan de deur niets meer van benen is geen sprake. Wringt zich door allerlei bochten en maakt in één klap 522 nieuwe wetgevingen vele wetten druisen plots frontaal in tegen die van het verleden. Dit maakt (en ik ga online niet in detail gaan) dat het land stuurloos word . Dit leid op termijn tot giga problemen bij zowel firma's ondernemers als bevolking. Termijn (?) We spreken nu al van ware inslagen en hoe groter en hoe meer vertegenwoordigingen in het land hoe slechter. Ik ga niet tot detail gaan maar door dat vele kernpunten van de economie plots nooit geziene pijn en gebrekpunten bevatten klopt het ganse plaatje van de economie niet meer. Momenteel risceer je een kogel in je hoofd voor 80 euro , van portiers aan het hek moet je niet meer spreken gewoon overbodig nog even en je kan best twee kerels in dienst nemen beelden die we kennen in Belgie bij oa. Kim Clijsters.
    Ook al denk je dat je met een haast smetloos blazoen niets te vrezen hebt je komt er mee in aanraking voordat je het weet. Een rechtstreeks gevolg van een wetloze maatschappij het gevolg van wilde ondoordachte en veel te grote nieuwe wetgevingenaantalen. Niettegenstaande de regerende partij het niet direct uitstraald leiden die extra 522 nieuwe wetten RECHTSTREEKS tot extreem rechtse buitenlandershaat( een partij die in de EU een fractie maakt met de linkse vleugel zijnde de Cristen democr. begrijpe wie kan) , velen zullen mij tegenspreken maar als ze het zullen weten zal het te laat zijn. Droppingbusiness is al lang een betere bedoeld zo weingmogelijk eten , slapen en naar het toilet gaan in H en het bestuur op een ander universeel businessbewegingsperspectief laten draaien. Maar een vaste toekomst in H voor wie dat denkt zeg ik droom maar zacht verder... Jiij zit in Polen ken ik geheel niet maar H wel voldoende ( en sinds 3 weken nog veel meer)om dit te durven schrijven.

  • no-profile-image

    onno

    @Patrick, als ik je e-mail adres eens mag hebben, zou ik wel eens meer willen weten over hoe je tegen Hongarije aankijkt. Het is niet alleen HOngarije, maar ook Roemenie en Bulgarije waar het allemaal niet zo fris is.
    @Jeroen. prijsregulatie van graan vindt ook in de EU plaats. Is geen Russische uitvinding.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Onno, weet ik, maar EU wil ze graag voor de "vrije" markt vechten (LTO), maar vergeten altijd te melden als de prijs te hoog word, dat overheid 100% ingrijpt.
    Dat het oostblok het doet, valt te verwachten, die willen dat hun mensen ook kunnen blijven eten, zodat de onstuimige politiek onrust niet van mensen komen met honger. Maar ze willen gelijk, dat er inversteerders komen,die bergen met geld ergens in pompen en dat overheid het als nog gaat "besturen".

  • no-profile-image

    patrick H

    Onno,
    Vragen via Robert ...
    gr.

    Patrick

  • no-profile-image

    onno

    Jeroen, de meeste investeerders die ik ken, gokken op een stijging van de landbouwgrond en niet perse het rendabel maken van een bedrijf. Kijk maar naar Glencore, Black Earth farming etc.
    In Rusland lopen de investeringen redelijk, omdat er relatieve zekerheid is. IN ukraine een kompleet drama, omdat je wel zeker bent dat het niet zeker is. Ik heb een paar weken terug met iemand in de UKR regering gesproken en die zegt: Ukraine heeft een perfecte toekomst, maar dat ligt in de toekomst... Ik ben het daar niet helemaal mee eens, maar zit wel een kern van waarheid in.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Patrick ik kan het wel geven?

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Beste Patrick, k'ben een beetje op de hoogte van de extreem rechtse toestanden in H. Ik geloof jou bezorgdheid!!!... Vooral in Duitsland wordt daar veel over geschreven!!!... Als ik het goed begrepen heb is daar zelfs geen persvrijheid, dat stinkt naar nationalisme!!!... Daar mag je gerust bezorgd over zijn!!!... Dat is realistisch!!!... Ik wens je daarom veel wijsheid en sterkte toe !!!!!..... In PL gaat het nu wat beter, ongeveer een jaar geleden is ultra-rechts afgelost door gematigd-liberaal. Toch vind ik dat logica in de voormalige Sovjet-Unie ontbreekt, zoals wij dat gewend, zijn in west-Europa. Groeten uit PL.

  • no-profile-image

    Patrick H

    Het probleem is dat het extreem rechtse waarvan men schrijft niet het gevaarlijke is . Het extreem gedachtengoed dat links zou moeten staan staat rechts bij de regerende partij en dat baat zorgen.
    Persvrijheid baat mij nog meer zorgen , ik heb recent moeten ontdekken (kijk normaal nooit H TV ) dat bepaalde nieuwszenders als m1 echte sensuur uitstralen en echte victoriblazers zijn van de regering. Europa en H ,zen mediawet een stukje vijgen na pasen de sensuur controle en beheersing van de pers is blijkens aan de gang in een veel gevorderd stadium dan iedere buitenstaander wel denkt. Dit is ook de reden waarom dergelijke sensuur onmiddellijk leidt tot dictatuur.Hongarije word stillaan een soort concentratiekamp waar de bewoners snaken dat iemand de waarheid gaat spreken in Europa allen geviseerd door de huidige regeringspartij waarvoor velen hebben gestemd en die nu nog slechts 26% haalt en alleen staat.
    sensuur en dictatuur zijn hun enige macht want anders hebben ze nu al niets meer van macht.
    Wijze Hongaren blijven met één vraag op hun honger zitten : Wat zoekt onze premier in Europa wanneer hij iedere dag meer en meer afwijkt van het Europees gedachtengoed ? Op één vraag heb ik meer en meer geen antwoord klaar : Hoe lang houd dit nog aan ? Kondig al lang aan in Doetinchen eens een boek te gaan schrijven , door bepaalde gebeurtenissen lijkt een filmsenario een betere optie en het toppunt is dat als ik het senario bedenkt het zo spannend word (ook voor mij)omdat ik het vervolg (zijnde het laatste stukje...)ook niet ken.
    Dat de hilarische inhoud van een echt verhaal Cannes zal halen daar twijfel ik niet over , het verhaal zal ook dat gene zijn wat nog nooit in een blog van mij verschenen is . Een titel heb ik wel al ,, The Farmer''
    Een geschikte regiseur ? Het word geen liefdesverhaal maar eerder een hard nostalgisch boerenverhaal tot aan de poort van een misdaadroman omdat het kwaad tegen goed als een rode draad doorheen het verhaal word gesnoerd en voor alle duidelijkheid ben ik wel dat laatste !
    gr.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Hongarije heeft ook een economisch probleem!!!... De geschiedenis heeft ons geleerd dat daarvoor altijd een zondebok gezocht wordt. Meestal zijn dan de etnische minderheden en/of buitenlanders degene die de schuld krijgen!!!... Daarom is voorzichtigheid geboden, dat ben ik helemaal met je eens @Patrick,gr.

  • no-profile-image

    matwinkelmolen

    Beste Jeroen,

    Van 29 augustus t/m 5 september komen we met 4 vrienden van allen 25 richting Oekraine. We hebben allen een achtergrond, opleiding en werk in de agrarische sector, varieerend van zelfstandige tot nutritie bij een mengvoerbedrijf. Daarom willen we tijdens onze vakantie de agrarische sector in Oekraine bekijken.

    Nu vroegen we ons af of het mogelijk is jou melkveebedrijf te bezoeken, en of je eventueel nog andere contacten voor ons hebt in de regio Kiev - Odessa. De planning is nu namelijk naar Kiev te vliegen, daar in de buurt rond te kijken en ook richting Odessa te gaan.

    Graag horen we van je.

    Alvast bedankt,
    Mat Winkelmolen.

Laad alle reacties (26)

Of registreer je om te kunnen reageren.