Redactieblog

356 x bekeken 1 reactie

Don’t go with the flow

De ondernemer onderneemt, zegt het werkwoord. Hij/zij doet dat met het bedrijf wat ie heeft, in de omgeving waar hij woont en hij anticipeert daarmee op de dingen die gaan komen.

Dat is me nogal wat. Het bedrijf waarop je boert, biedt dat de mogelijkheden om je plannen te verwezenlijken? Of moet je daarvoor naar een andere regio of land?

Een jonge boer verlaat niet zomaar de plek waar de familie generaties heeft geboerd, maar de zakelijke afweging dient genomen te worden. Zo van: kan ik mijn ambitie kwijt in dit bedrijf? Weet je als boer-ondernemer wanneer je aan het begin van je carrière staat waar je over twintig tot dertig jaar staat of wil staan? Dan dient het bedrijf waarop en de regio waarin je boert kritisch beoordeeld te worden.

Deze zaken worden door velen onvoldoende goed afgewogen; de vanzelfsprekendheid van tradities heeft veel gevangenen. Ondernemen, veel wordt er over gepraat, te weinig worden ondernemersbeslissingen in het juiste perspectief afgewogen. Kritisch naar je zelf kijken, jezelf kwetsbaar opstellen, het hoort er gewoon bij. Veel boeren zouden gebaat zijn bij meer zelfreflectie: weet ik wat ik wil, weet ik wat ik kan? En wat ik wil, kan dat ook? Ben ik wel die ondernemer die, met ondersteuning van velen, zelf de regie heeft over wat hij gaat doen? Te vaak doen we dingen die we overnemen van anderen zonder dat we ons afvragen of er voor onszelf ook betere alternatieven zijn.

De stiel van boeren is er zo een. Wil je low-cost boeren, of ga je voor meer marge? Wil je high-tech of pure-grazing? Specialiseren of verbreden? Of hou je van koe-natuur boeren? Gewoon je eigen ondernemersvisie maken en daarop strategie ontwikkelen, dat geeft rust in het bedrijf en veel energie. En dan consequent zijn in de uitvoering en kritisch op investeringen, deze behoren rendement gedreven te zijn. Je eigen ding doen en niet na-apen.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Jordy

    Vooral het stuk over dat de oude tradities het ondernemerschap in de weg kunnen staan klopt als een bus.

    Vaak is het ook handig om raad te vragen aan een objectief persoon, want die heeft niks te maken met sentimenten. Uiteraard begrijp ik ook prima dat het lastig is om een bedrijf waar de familie al meerdere generaties in zit te verkopen en ergens anders opnieuw te beginnen.

    Een ander aspect wat in iets minder behandeld wordt in het artikel is om eens goed na te denken over de inkoop op het bedrijf. Vaak blijft men hangen bij een leverancier waar al 20 jaar zaken mee wordt gedaan. Ik zeg: Probeer ook eens wat nieuws. Of vergelijk andere bedrijven met je huidige leverancier. Dit kan veel geld besparen en de kwaliteit van de product is soms zelfs beter. Kijk bijvoorbeeld eens op www.givao.nl. Misschien heeft iemand er iets aan.

Of registreer je om te kunnen reageren.