565 x bekeken 15 reacties

Friesche vlag toont ballen

Rochus Kingmans
Friesland Foods is om en gaat de melkstromen splitsen. Wie zijn koeien 120 dagen per jaar minstens 6 uur per dag de weide in jaagt, beurt 5 cent per 100 kilo melk extra.

Het is echt ongekend wat er nu gebeurt in Nederland Zuivelland. Terwijl we met z’n allen keken naar Campina merkmelk, was Friesland Foods achter de schermen druk bezig om Friesche Vlag weidezuivel in de benen te zetten. Ja, u hoort het goed: de noordelijke coöperatie is om. Jarenlang hield die de boot af als het ging om aparte melkstromen. Ik herinner me een smalende Olijslager die jaren geleden de vloer aanveegde met wat hij ‘houthakkersmelk’ noemde.

Toeslag: 5 cent per 100 kilo melk

Maar tijden veranderen en Meppel gaat mee in de trend van weidezuivel. Friesland Foods stopt jaarlijks €2 miljoen in een weidegangfonds. 80 procent van zijn leveranciers voldoet aan Frieslands definitie van weidegang: minimaal 120 dagen, tenminste 6 uur per dag. Dat betekent zo’n 4 miljard kilo melk. En dat is omgerekend 5 cent per 100 kilo melk. En ja, dat worden aparte melkstromen naar de Friesche Vlag-fabrieken in Nijkerk en Groningen.

Spanning in Friesland

Net als bij Campina, zit ook Friesland Foods in spanning of dit concept aanslaat in de supermarkt. Want vanaf april staat er ook een nieuw pak Friesche Vlag in het schap. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) ondersteunt het initiatief meldde de woordvoerder van Friesland Foods me zojuist. Net als Rabobank, Vereniging Natuurmonumenten en LNV overigens. En de consument staat positief tegenover weidemelk, zo blijkt uit onderzoek. ,,Maar ja, of de consument ook bereid is meer te betalen en de supermarkten het willen opnemen in hun assortiment, dat is de vraag’’, stelt de woordvoerder.

Anders dan Campina

Tot slot: dit initiatief van Friesland Foods is anders dan Campina merkmelk. Zaltbommel legt een gezondheidsclaim op zijn melk. Boeren die er aan mee doen hebben er ook meer werk mee. Ze krijgen een toeslag van 80 cent per 100 kilo melk. Daar steekt de 5 cent van Friesland maar mager bij af. Maar Friesche Vlag rept dan ook met geen woord over gezondheid. Het is Friesche Vlag weidezuivel.

Woord is aan de consument

Het woord is aan supermarkt en consument. Hopelijk wordt zowel Campina merkmelk als Friesche Vlag weidezuivel een succes. Hopelijk laat de consument zien dat woorden en daden samen kunnen gaan.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    J Stuurman

    Beter laat dan nooit,nu nog een kostendekkende vergoeding.

  • no-profile-image

    Friese weide boer

    Vreemd wel voor weidemelk Terwijl de bio-boeren geen vertrouwen meer hebben En verschillende zijn dan ook opgestapt Een moderne fabriek nabij Drachten werkt slecht enkele dagen in de week Bio-melk is de verplichting al dat koeien buiten moeten Maar voor deze fooi voor boeren kun je toch niet menen om becel-melk in de markt te zetten Zijn de natuurlijke CLA's lager dan bij Becel zijn melk?

  • no-profile-image

    kooyman

    goed idee maar dit is veels te weinig 250 euro bij een quotum van 500000 dit is een lachertje dit moet minimaal 1000 euro zijn











  • no-profile-image

    kees vlees

    ik vind het een goede zaak hier kan geen(dure)reclame campagne tegenop met de koeitjes in de wei , nu nog hopen dat de consument bereid is iets meer te betalen



  • no-profile-image

    jaap frerichs

    Veel beter is het om 5 cent (of meer) te korten op koeien die NIET in de wei staan.



  • no-profile-image

    jaap frerichs

    Veel beter is het om 5 cent (of meer) te korten op koeien die NIET in de wei staan.

  • no-profile-image

    A.Kampen

    Dit is allen een publiciteits stunt.Die 5 ct. kun je niet eens een fooi noemen.

  • no-profile-image

    boerke

    waarom de consumentenprijs omhoog vraag ik me af. het kost friesland foods toch niks extra. gescheiden melk ophalen doen ze niet, wellicht wat schuiven met ophaalschema's. een stuiver per 100 ltr melk als fooi voor de veehouder. hoeveel zou de prijs voor consumentenzuivel omhoog gaan, durf te wedden wel een stuiver per ltr.waar is de verhouding?

  • no-profile-image

    M. Ruesink

    Friesche vlag toont ballen, nou ik heb de BALEN van Friesche vlag. Wanneer komt onze zuivelcoop. nu eens met een redelijke melkprijs?? Al jarenlang hebben we te maken met stijgende kosten en dalende opbrengstprijzen. De grens is nu een keer bereikt! Hoe zit het met de vergoedingen voor bestuur en directie zijn die de afgelopen jaren ook alleen maar gedaald?? Zouden die ook tevreden zijn met 0,05 cent, wat een lachertje!!!!

  • no-profile-image

    Student

    Waarom geen subside op vee uberhaupt buiten, de alsmaar groeiende bedrijven doen melkvee vaker op stal jaar rond. de burger die wil lauter beesten met vlekke buiten zien en ziet het verschil tussen pinken, droogstaande en melkvee niet. een collectieve verhoging van de melkprijs op de schappen die rechtstreeks doorwerkt naar de boer heeft effect, maar zal praktisch gezien wegens teveel belangen niet lukken. We hebben te maken met twee kosten posten, de consument en de burger. de consument betaald al (achtewegend latend of het genoeg is) maar de burger, daar moeten we geld halen... naast het gebruikelijke gezeur op de coöp. kom toch is met eigen ideeën!!!!

  • no-profile-image

    Groninger melkveehouder

    Waarom 5 cent? Dit kan toch makkelijk hoger. Dit is een fooitje! Laten ze dan in zee gaan met de club boeren langs de Friese en Groningse waddenkust, die WADDENMELK aan het oprichten zijn. "Zilte melk met goede vetzuren".

  • no-profile-image

    Marnix

    Altijd mooi om te zien dat boeren alleen maar kunnen ondernemen met subsidie en extra geld. Er komt 5 cent BIJ. Het gaat er niet AF. Beste boer, word nou eens ondernemer. Wij als loonwerker hebben nog nooit een boerenklant gehad die zei: Mooi werk, je krijgt er 5 cent per draaiuur bij. Friesland komt met een meedenkend initiatief en de boer kan alleen maar weer mekkeren en klagen. Raar volkje aan het worden die agrariër. Ik zei het al eerder: ze worden het verwende jongetje in de klas. Ga aan marketing doen, verkoop je produkt, werk hard. EN STOP MET DAT EEUWIGE GEKLAAG!

  • no-profile-image

    p. de Boer

    Ordinaire publiciteit stunt. Bij cono krijgen de boeren 10X zoveel,dus 0.5 cent extra voor een liter melk bij weidegang. Dat is pas een beleid om weidegang te stimuleren.Dit fooitje slaat nergens op. En dan laten rabobank en natuurmonumenten zich ook nog inpakken door aan een weidefons mee te doen. Ga dan met cono in zee, die stimuleerd zijn boeren temminste echt om de koeien in de wei te doen!!

  • no-profile-image

    j de groot

    5ct per 100kg,uitgaande van 30kg melk per koe per dag komt dit neer op 1.5cent per koe/dag bij 60 koeien is dit dus 0.90ct/dag dan heb ik net zo lief dat friesland foods zijn ballen niet laat zien

  • no-profile-image

    JDuitman

    Friesland Foods ontvangt veel gratis reclame via krantenartikelen. De boeren geeft het een belachelijke fooi. Kijk wij voeren beleid! kunnen ze zo zeggen tegen Marianne Thieme. Terwijl het niets voorstelt.

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.