332 x bekeken 23 reacties

Campina oefent verkeerde druk uit

Rochus Kingmans
De zuidelijke zuivelreus toont de supermarkt zijn spierballen door te dreigen met een leveringsstop. Werken aan gezonde melk is echter effectiever om een hogere prijs af te dwingen.

‘Friesche Vlag toont ballen’ staat er boven mijn vorige weblog. Afgaand op de reacties vinden veel boeren het maar magertjes. Behalve trouwens Marnix de loonwerker. Zijn reactie is mij toch wel uit het hart gegrepen: ‘Beste boer, wordt nu eens ondernemer’ schrijft hij. Zo is het maar net. Natuurlijk is 5 cent per 100 kilo melk maar een fooitje. Maar wees nu eens blij dát Friesland Foods iets onderneemt richting de markt. Al jaren roepen we met zijn allen dat de zuivel iets moet doen met het imago, waarde moet toevoegen vóór de fabriekspoort. Nu dóet Friesland Foods dat en is het weer niet goed.

Laat de rest maar toehappen

En let wel: die 5 cent is niet het eindstation. De extra winst die Friesche Vlag weidezuivel genereert, stopt Friesland Foods in het weidegangfonds. En wie weet welke ondernemingen nog meer geld stoppen in dat onafhankelijke weidegangfonds? Waarmee ik maar wil zeggen: het begin is er, Friesche Vlag toont zijn ballen, laat de rest nu maar toehappen.

Campina toont écht ballen

Nu weer even de blik op Campina. Want eerlijk is eerlijk, die club toont pas écht zijn ballen. Om te beginnen met hun merkmelk, dat intern trouwens de naam Source heeft gekregen: de bron. Rond Pasen starten ze met een flink media-offensief om de burgers en buitenlui warm te maken voor hun gezonde melk in Campina-pakken. Ik ben benieuwd, want nu komt het er op aan.

Campina dreigt met leveringsstop

Ik had deze week een achtergrondgesprek met twee mensen van Campina. Daaruit bleek nogmaals duidelijk dat de coöperatie uit Zaltbommel in hun prijsonderhandelingen met supermarkten het spel hard gaat spelen. En jawel, het woord leveringsstop viel zelfs tijdens dat gesprek. ,,Hé’’, dacht ik. ,,Waar heb ik dat eerder gehoord.’’ Precies, tijdens al die bijeenkomsten van de Dutch Dairymen Board (DDB). Nu was een collega van mij deze week op een bijeenkomst van de DDB in Noord Holland. En daar werd inderdaad triomfantelijk geroepen: ,,Wat Campina nu doet, komt door ons.’’

Powerplay van Campina

Campina zal dat zelf niet erkennen, maar de argumentatie achter hun powerplay richting supermarkten lijkt wel veel op die van de DDB. Het is genoeg, een liter melk in het schap voor prijzen onder de 30 cent kán gewoon niet. Nu moeten we onze vuist maar eens laten zien. En als de supermarkt niet wil luisteren, dan moet ze maar voelen. Dan krijgt ze van ons geen liter melk meer.

Het klinkt allemaal zo stoer en als muziek in de oren voor veel melkveehouders. Maar ik moet weer denken aan Marnix de loonwerker: ‘Beste boer, wordt nu eens ondernemer’. Campina merkmelk, Friesche Vlag weidezuivel: dat zijn argumenten waar een supermarkt gevoelig voor is. Nee, zou móeten zijn. Maar dreigen met een leveringsstop…? Volgens mij zijn er genoeg zuivelonderneminkjes in Duitsland die staan te trappelen om te leveren. Vraag maar aan Aldi en Lidl.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Paul

    Deze zuivelonderneminkjes zullen de melk ook niet weg willen geven.

  • no-profile-image

    L.Broeks

    Ik ben het helemaal eens met loonwerker Marnix. Voor veel leden van de DDB draait het uit op wishfull thinking. De supermarkt is de boosdoener voor de lage prijs. Ondertussen beconcureren we elkaar op allerlei gebied:grond, melk,inkoop, verkoop.Alsof het dan heel gewoon is dat de markt de prijs bepaald.Nee ,dan zie ik meer heil in de weidemelk promotie van ffoods.Nu is het aan de consument om te laten zien hoe serieus men is over het dierenwelzijn. Als het aanslaat geeft het steeds meer een plus, zoniet dan heeft de politiek ook geen argument om meer eisen te stellen voor een lage prijs. daarnaast krijgt ffoods een extra troef in handen om stunten met melk tegen te gaan.

  • no-profile-image

    Jan

    Angs is een slechte raadgever Rochus.Aan de uitbuiting van de boerenstand moet een einde komen, ik ben blij dat campina een signaal durft af te geven.Als de werknemers er geen 2 % bij krijgen dan stroomt het hele Leidseplein vol. Als melkveehouders krijgen we de laatste jaren van alle kanten te maken met hogere kosten en lagere opbrengsten.Het is tijd voor actie.

  • no-profile-image

    JOKE

    IK HEB BIJ VERSCHILLENDE MENSEN GEPOLST IN ONZE KENNISSENKRING , EN NIEMAND VINDT HET ERG OM WAT MEER VOOR DE MELK TE BETALEN. DUS LAAT CAMPINA MAAR EEN VUIST MAKEN NAAR DE WINKELIERS. MAAR DAN MOET HET OOK ECHT BIJ DE BOEREN TERECHT KOMEN

  • no-profile-image

    K. Langenkamp

    Waarom moeten we de melkveehouders blijven zien als de sluitpost van de fabriek? Het is toch logisch dat de melkveehouders in ieder geval een minimumprijs voor hun melk bedingen. Het wordt nu echt tijd voor actie en dit kan met de DDB. Vooral omdat het ook op europees niveau is. Laten we als nederlandse melkveehouders meedoen aan de actie van de EMB in oktober met zo'n massale leveringsstop kunnen we eindelijk een eerlijke prijs bedingen. Als een veehouder in Europa kan melken voor 24 cent, dan neem ik er mijn petje voor af, want wij kunnen het niet. Dus het is nu of nooit. erop of eronder!

  • no-profile-image

    Jasper

    Als ze echt aan powerplay willen doen zouden ze het volgende moeten doen: De inkoopprijzen (lees uitbetaalprijs voor boer)worden adhv indexondernemingsprijzen vastgesteld. Laat ffoods en campina nu samen met die indexondernemingen de verkoopprijzen gaan vasttstellen richting retail. Op deze manier kun je weer een gezonde marge in de markt brengen. 1 van de 5 a 6 p's binnen de marketing mix is PRIJS. Dus niet alleen innoveren op product, plaats etc.... let nu gewoon eens op je verkoopprijzen. In de supermarkt is het vrij normaal om als sector prijzen te verhogen.

  • no-profile-image

    mark

    "Boer wordt eens ondernemer". Wanneer iemand je te weinig betaald voor je product en je verkoopt het hem dan niet, sinds wanneer heeft dat niet met ondernemerschap te maken. Tjongejonge ik spring een gat in de lucht van die 5 cent per 100 kg melk. Weidemelk klinkt mooi maar is volgens mij het zoveelste zoethoudertje. We draaien al jaren met KKM, IKB, Quarant en geen hond in de supermarkt die weet dat wij onze melk zo zorgvuldig produceren. Het zijn prachtige initiatieven maar behaalde resultaten uit het verleden worden hopelijk flink overtroffen in de toekomst. En wat ondernemerschap betreft: oh oh wat zijn wij bang voor die kleine zuivelonderneminkjes die onze FFoods en Campina in een wurggreep houden

  • no-profile-image

    boerke

    Natuurlijk is het zo dat we blij zijn met de stap in de goede richting van RFF. Maar zij stellen dat de vergoeding boeren zou moeten STIMULEREN de koeien buiten te laten lopen. En dat is waar wij kritiek op hebben, namelijk de vergoeding die er tegenover staat: die zal veehouders die hun koeien jaarrond op stal hebben echt niet stimuleren om de koeien naar buiten te doen. Maar zoals gezegd, het initiatief van RFF is prima. Beter laat dan nooit. ZO GOED?


  • no-profile-image

    kooyman

    ik ben het totaal niet eens met die loonwerker manix een produktie proces in een fabriek of het werk van een loonwerker kan absoluut niet vergeleken worden met het werk op een boerderij wij hebben te maken met levend vee met de natuur,natuurlijke processen en met weersinvloeden,wij zorgen voor de stoffering van het landschap en wij zijn de goedkope arbeidskrachten van de maatschappij,. mag daar een eerlijke beloning tegen over staan of moeten wij nog meer uit die zelfde koe trekken.als ik vrij wil zijn moet niet de overheid ineens de regels aan gaan passen omdat er anders geen genoeg graan is voor de inlandse consumptie.. of met weer de zoveelste brusselse regelbrij aankomen.wij horen als boeren een redelijk inkomen uit de markt te kunnen halen want dat verdienen wij als beloning voor het instandhouden van ons mooie landschap.Dus melkfabrieken mogen best nu al een betere melkprijs afdwingen bij de retail.(supermarkten)

  • no-profile-image

    Tommy

    Ook kleine zuivelonderneminkjes hebben leveringscontracten met hun afnemers. Zij zullen dus nooit het gat op kunnen vullen bij de supermarkten als campina een leveringsstop doorvoert. Om op Marnix te reageren: Campina laat zien wat ondernemen is, innovatief en daarnaast ook zakelijk. Het is hoog tijd dat er een vuist gemaakt wordt, en ik wens campina daarbij veel succes toe. Mijn zegen hebben ze......

  • no-profile-image

    jac smolenaars

    ben zelf kleine melkv geweest. maar de grootte hebben ons weg .gesaneert.deze lage prijzen hebben wij aan deze mensen te danken!EN devoorlichting is daar ook debet aan.Als ze het hadden gelaten zoals 30jaar terug,hadden we gelukkige en geen stresserige boeren,en een goede prijs!!!

  • no-profile-image

    Roel

    Ik vind het een goede reactie. Laat Campina maar eens een keer goed van zich horen. En niet een keer met een leveringsstop dreigen maar ook gewoon een keer echt doen en niet zeuren van er is melk genoeg. De producent moet het ieder jaar met een beetje minder doen. Dit kan niet blijven duren.

  • no-profile-image

    arjan brons

    het feit dat campina 1 van de melkfabrieken is die de DDB het meest tegen werkt en bekritiseerd en ze in principe nu zelf hetzelfde middel willen gaan gebruiken om iets af te kunnen dwingen vind ik wel apart! Campina, kom op en geef toe dat de DDB geen verkeerd idee is, en een oproep aan alle leden van de fabriek, word ook lid van DDB


  • no-profile-image

    Hüb

    ich bin deutscher milchviehhalter und ich finde es toll das endlich eine molkerei(zuivel) etwas für die milchbauern tut und dann ein weltkonzern wie "Campina" vielleicht nehmen sich die deutschen molkerein mal ein beispiel daran und ziehen mit und fallen dann nicht campina in den rücken. ich denke die niederländischen und auch die deutschen milchbauern könnten bessere milchpreise brauchen am besten 0,35€/l

  • no-profile-image

    Bert

    Mooi initiatief. Iedereen die gaat werken verdient (of wil dat toch) elk jaar meer en meer verdienen, en dan zouden wij minder moeten verdienen...

  • no-profile-image

    pieter

    Als geemigreerde nederlandse boerenzoon naar Rusland. Zie ik de volgende punten. Als het niet winstgevend is om te gaan melken, vindt een plaats waar dat wel is of stop met boeren. Stoppen is ook ondernemen.

  • no-profile-image

    nico

    ik vind een heel goed zaak dat campina de touwtjes in eigen hand nemen. maar nou moet ook nog gaan doen he laat die winkels maar eens wat beter voor boeren zijn.

  • no-profile-image

    marcel

    Campina is beter op weg voor de boeren dan die eigewijze friezen waar ik de melk aan lever.Want die willen het liefst 24cent of nog minder betalen.En wel alerllei eisen opleggen op het gebied van voedselveiligheid En wat krijgen we voor deze eisen alleen een gegarandeerde afzet.



  • no-profile-image

    a karsies

    wil ff de melk apart ophalen wie betaalt dat





  • no-profile-image

    Zilver

    Mooi werk Campina!!!

  • no-profile-image

    Willem

    Die stugge Friezen kunnen alsnog hun ballen laten zien, als ze het initiatief van Campina overnemen! Dat zet pas zoden aan de dijk. De meerwaarde van de melk door omega-3 vetzuren etc zie ik niet zitten. Ik zie geen meerwaarde in deze melk, maar MINDERwaarde in de gangbare. Zo wordt de klok weer terug gedraaid.

  • no-profile-image

    K.T.de Boer

    Een melkprijsverhoging is noodzakelijk om het voort bestaan van de melveehouderij in de toekomst te garanderen. Meer dan 70 koeien per man,verkort het leven van de veehouder.het is daarom tijd om als gezamelijke zuivelondernemingen een melkprijsverhoging van 10 cent af te dwingen.

  • no-profile-image

    Erik

    Precies Jan, Ik wil best ondernemer zijn, en ik heb ook het gevoel dat ik dat een beetje ben. We doen veel meer dingen dan koeien melken op ons bedrijf. Maar als je vanalles moet doen om maar een inkomen te blijven verdienen op een melkveebedrijf dan weet je dat er iets fundamenteel fout zit met de grondstofprijs van melk. Ik zal laatst een menukaart waar voor een glas melk 1.10 euro en voor een glas water 1.70 betaald most worden. Dat zit dus goed fout. Mensen kunnen melk niet meer op zijn waarde schatten en daar moeten we wat aan doen. Campina moet laten zien dat het menens is. Helemaal voor niks werken kan altijd nog.

Laad alle reacties (19)

Of registreer je om te kunnen reageren.