661 x bekeken 5 reacties

Campina-merkmelk mede dankzij Belgisch lijnzaad

Rochus Kingmans
Campina-merkmelk kost Nederlandse voerfabrieken €1,35 miljoen.

,,Dit is de grootste marketingoperatie in de geschiedenis van Campina.’’ Dat zei de projectleider van Campina-merkmelk deze week tegen mij. Ik zat op het hoofdkantoor van de zuivelcoöperatie in Zaltbommel om te praten over de precieze invulling van die Campina-merkmelk. Voor wie het nog niet weet: dit is een project waarbij een kleine 550 boeren jaarlijks 260 miljoen kilo ‘gezonde’ melk produceren. Gezond, omdat hun koeien dagelijks rond de 2 kilo geëxtrudeerd lijnzaad (Nutex) krijgen. Hierdoor stijgt het gehalte aan onverzadigde vetzuren in de melk en dat is gezond.

Voorlichtingsbijeenkomsten

Begin volgende week gaat Campina in voorlichtingsbijeenkomsten die kleine 550 boeren precies vertellen hoe de zuivelcoöperatie het een en ander wil invullen. In Boerderij van dinsdag 6 februari kunt u dat allemaal lezen. Dan zal ik ook een serie weblogs schrijven om er dieper op in te gaan.

Linke soep

Vooropgesteld: het is heel goed waar Campina mee bezig is. Melkveehouders vragen al jaren om meer melkstromen. Niet alleen toegevoegde waarde na de fabriek, maar ook al voordat de melk de fabriek ingaat. Toch is het linke soep. Het geëxtrudeerde lijnzaad (Nutex) dat boeren moeten voeren, komt van de Belgische voerfirma Dumoulin. Dus niet van Nederlandse voerfabrieken. Veel groter pijnpunt is dat die dagelijkse 2 kilo Nutex, 3 kilo Nederlandse brok verdringen.

Belgische brok verdringt Nederlandse brok

Nu gaan we even rekenen. Het gaat om 260 miljoen kilo melk per jaar. Uitgaande van 8.500 kilo melk per koe per jaar, gaat het dan om 30.500 koeien. Door het verdringingseffect van Nutex krijgen die koeien dus dagelijks 3 kilo Nederlandse brok minder. Nu hoeft er in het voorjaar amper Nutex gevoerd te worden. Dus in de maanden april en mei is die verdringing er niet. Laten we ruim rekenen: 70 dagen. Resteren 295 dagen per jaar. Maal 3 kilo maal 30.500 koeien is 27 miljoen kilo brok. De gemiddelde marge (winst) op brok is €5 per 100 kilo.

Voerfabrieken lopen €1,35 miljoen mis

Ergo: Campina-merkmelk kost de Nederlandse voerfabrieken €1,35 miljoen aan winst. Terwijl de voorlichters van diezelfde fabrieken wel meer werk hebben vanwege het aanpassen van de rantsoenen op die kleine 550 bedrijven. Dat zet het ketenproject onder spanning, omdat Campina vooralsnog (Nederlandse) alternatieven voor die Nutex weigert. Het wachten is op de eerste Nederlandse voerfabriek die met een serieus alternatief voor Nutex komt.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Ton Trommelen

    Volgens mij kopen de Nederlandse voerfabrieken de Nutex in bij Dumoulin en verkopen dit dan vervolgens met een gezonde marge door aan hun klanten. Ik denk dat de klantenbinding sterker wordt en het hun zeker GEEN geld kost.


  • no-profile-image

    A. van Wijk

    Beetje bekrompen en nationalistisch stukje..... De zuivel- en voerindustrie denken en werken tegenwoordig Europees. Al tientallen jaren lang overigens.



  • no-profile-image

    M

    Met andere woorden: onze eigen Campina zorgt dadelijk voor een stijging van de voerprijzen. Dus die 550 boeren zien hun "winst" opgaan aan de prijsverhoging, en de rest van de melkveehouders betaalt gewoon meer. Campina bedankt.



  • no-profile-image

    hj soede

    Het zoveelste stukje stemmingmakkerij van de boerderij. Denk nou eens positief







  • no-profile-image

    Robbert veenendaal

    De Belgische voerfabriek Dumoulin heeft geinvesteerd in 2 nieuwe Almex extruder lijnen om lijnzaad te kunnen extruderen dat uiteindelijk resulteert in de door Campina gewenste gezonde melk. Als Nederlandse leverancier van de extruders ben ik trots op zo'n klant. Er is geen Nederlandse markt, geen europese markt. Anno 2007 heeft iedereen rekening te houden met een wereldmarkt die zeer in beweging is. Niet (tijdig) investeren in of anticiperen op nieuwe (markt)ontwikkelingen, is feitelijk een bewijs dat men nog traditioneel denkt. De klant is tegenwoordig echter koning, wil deze dus een geextrudeerde lijnzaad brok, dan zul je die dus (in)direct moeten kunnen leveren wil je deze klant behouden. Dit is dus inderdaad klantenbinding, de melk is ook aantoonbaar gezonder. Dus is hier duidelijk sprake van winst voor melkveehouder, voerleverancier, campina en leverancier van machines. Gezond voor alle partijen in Europa dus, daar men nog lang niet overal in de wereld in staat is zulke gezonde en hoge kwaliteit melk te leveren!

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.