Rundveehouderij

Achtergrond 2569 x bekeken 8 reacties

FrieslandCampina voorop bij revolutie in het winkelen

Een Russisch internetbedrijf wil consumentenartikelen direct laten verkopen aan de consument. De grootste Nederlandse zuivelaar staat daarbij kennelijk vooraan in de rij.

Campina-boter, Chocomel, Friesche Vlag-koffiemelk of Milner-kaas, een Mars, Unox-rookworst, maar ook Dove-zeep of handcrème. Gaan we al die producten straks niet meer in de supermarkt halen, maar rechtstreeks kopen bij de producent? Bij FrieslandCampina, Mars of een van de vele Unilever-bedrijven dus. Dat is het idee achter INS, het Russische bedrijf achter Instamart dat tot nu toe alleen online bestelde boodschappen van grote ketens als het Duitse Metro thuis bezorgt in Moskou en andere steden.

INS heeft een nieuw platform laten ontwikkelen waarmee de consument de supermarkt helemaal kan overslaan en eten, drinken, cosmetica, reinigingsmiddelen en noem maar op rechtstreeks bij de fabrikant kan kopen. INS wil begin volgend jaar een pilot starten in Groot-Brittannië, gevolgd door enkele andere landen, en stelt dat het inmiddels al ‘memoranda of understanding’ heeft getekend met Unilever, Mars, FrieslandCampina en het Finse zuivelbedrijf Valio. FrieslandCampina kon gisteren niet reageren op deze ontwikkeling.

‘In Groot-Brittannië zijn 7.000 fabrikanten en 25 miljoen huishoudens afhankelijk van vier grote supermarktketens die driekwart van de markt in handen hebben’

Volgens de initiatiefnemers kan de klant in ieder geval tot 30% besparen, door direct bij de producent te kopen. De producent kan tegelijk meer marge maken, doordat de ‘middle man’ wordt uitgeschakeld. Bovendien kunnen de food- en andere bedrijven zelf de verkoopprijs vaststellen en die ook voortdurend aanpassen, bijvoorbeeld als er te veel voorraad dreigt te ontstaan. CEO Peter Fedchenkov van Instamart: “De detailhandel is in zijn huidige vorm inefficiënt en wordt gecontroleerd door de winkelbedrijven. Zo zijn in Groot-Brittannië 7.000 fabrikanten en 25 miljoen huishoudens afhankelijk van vier grote supermarktketens die driekwart van de markt in handen hebben. Wij halen die tussenschakel eruit, waardoor de consument veel op zijn boodschappen kan besparen.”

‘De grote merkfabrikanten kunnen hiermee de zwalkende consument van vandaag de dag beter aan zich binden’

ISN wil bij zijn platform gebruikmaken van de nieuwe blockchaintechnologie. Die verbindt alle schakels binnen een keten onlosmakelijk met elkaar, waarbij de onderling uitgewisselde gegevens niet kunnen worden veranderd. Data-analist Rob Meakin, gespecialiseerd in klantenkaarten van winkelbedrijven, zegt in Britse vakbladen: “Merken willen hiermee duidelijk marktaandeel terughalen bij de machtige supermarktketens. Op die manier krijgen ze ook direct de beschikking over de gegevens van hun eindklant, waarmee ze veel kunnen doen. De grote merkfabrikanten kunnen daarmee de zwalkende consument van vandaag de dag beter aan zich binden.”

Laatste reacties

  • peter2303

    Zou top zijn. Weg met die veel eisende supermarkten

  • gerben5

    Komt straks een prijzenoorlog tussen supermarkt en online. Worden we daar wat wijzer van? Online bestellen vind ik maar lastig en geeft weinig tijdwinst. Duurt min 24 u voor je het thuis hebt

  • Bennie Stevelink

    @peter, het is net andersom: als wij rechtstreeks aan de consument verkopen moeten wij nog veel hogere eisen aan onszelf stellen om onderscheidend te zijn.

  • Bennie Stevelink

    Ik hoorde een paar jaar geleden op een FC-bijeenkomst dat online verkoop in China groter is dan in de EU en VS samen. FC heeft zijn kindervoeding in China ook vooral via internet op de markt gezet. Ze hebben daar dus ervaring mee.

  • mtseshuis

    @Bennie, dan komt de meerwaarde tenminste direct bij RFC terecht ipv bij de supers, vind het een goede ontwikkeling. Overigens legt RFC de grootste toename aan eisen zichzelf (ons boeren dus) op, daar heeft niemand om gevraagd, had een mooie plus op de melkprijs kunnen opleveren.... Nu wordt het weer standaardprijsinclusief...

  • J en M

    onbetrouwbare partner

  • koestal

    Dus online je zuivelprodukten bestellen en laten bezorgen !!

  • farmerbn

    Lijkt allemaal leuk maar logistiek is het heel lastig en duur. Het zal toch wel het goedkoopst zijn dat klanten zich verplaatsen en dan direct 100 artikelen meenemen ipv 100 keer een ritje te betalen door te bezorgen. Winkels zijn ook veel duurzamer en dat vinden ze bij FC toch ook belangrijk?

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.