Rundveehouderij

Achtergrond 1053 x bekeken 3 reacties

Vion: consument kiest vaker voor diervriendelijk vlees

Dierenwelzijn wordt steeds belangrijker voor consumenten die vlees kopen. Dat concludeert vleesconcern Vion uit eigen onderzoek.

Vlees is een belangrijk onderdeel van de maaltijd, maar dat vlees moet steeds vaker diervriendelijk zijn geproduceerd. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 2.500 huishoudens van het GfK-huishoudpanel. Vion maakte de uitkomst van dit onderzoek maandag 12 september bekend.

Consument kiest vaker voor kwaliteitsvlees

Dagelijks vlees eten is niet meer vanzelfsprekend. Als de consument kiest voor een stukje vlees, kiest hij steeds vaker voor kwaliteit. Het maakt daarbij niet uit waar de consument het vlees koopt; bij een

full-servicesupermarkt of de discounter, bij een landelijke of een regionale formule. Het belang van dierenwelzijn stijgt, concludeert Vion.

Biologisch vlees en vlees met welzijnskeurmerk populairder

Vion merkt dat biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk populairder worden. Consumenten zijn bereid meer te betalen voor deze concepten. Om te kunnen voldoen aan deze toenemende vraag naar duurzamer vlees, is de slachterij van Vion in Groenlo omgebouwd tot een gespecialiseerde locatie voor verwerking van duurzaamheidsconcepten. Vanaf eind september 2016 worden in Groenlo alle varkens van de marktconcepten Good Farming Star en van het biologische concept De Groene Weg geslacht.

Nederlands vlees heeft positief imago

Uit het onderzoek blijkt eveneens dat het imago van Nederlands vlees bij consumenten goed is. Een ruime meerderheid (60%) van de consumenten vindt dat Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit is. Herkomst speelt al een tijdje een belangrijke rol bij de aankoop van vlees en zal naar verwachting in de toekomst nog relevanter worden. Consumenten willen ook steeds vaker meer betalen voor vlees uit Nederland, omdat zij vinden dat de boer ook een goede beloning voor zijn werk verdient.

Niet kip, maar varken meest veelzijdige vlees

Uit de Vion Consumer Monitor blijkt ook dat in de ogen van de consument niet kip, maar varkensvlees het meest veelzijdige stukje vlees is. Varkensvlees zou makkelijker te bereiden zijn en er is een gevarieerd aanbod van producten.

Laatste reacties

  • piet.blokland

    Wij van WC-eend.

  • Parel

    De verkoop van pluimveevlees blijft maar stijgen......

  • veelust

    Kiest vaker voor diervriendelijk vlees, ik weet niet hoe het elders in de winkels is maar bij ons in het dorp is er geen keuze mogelijk dus kun je naar mijn mening daar ook niet aan toetsen.Het is algemeen bekent dat het overgrote deel van de consument weinig over heeft voor voedsel en zelf een deel van de mensen niet eens het geld heeft.er is een groeiend aandeel mensen die bij de voedselbank aanklopt, deze mensen zullen wel niet in het onderzoek zijn meegenomen.

Of registreer je om te kunnen reageren.