Danish Crown worstelt met Duitse prijsvechters in Groot-Brittannië - Foto: ANP RundveeAchtergrond

Danish Crown worstelt met Duitse prijsvechters in Groot-Brittannië

Vleesgigant Danish Crown neemt de Britse dochter Tulip Ltd. op de schop. Tulip heeft een belangrijke trend in Groot-Brittannië gemist: de snel toegenomen populariteit van prijsvechters Aldi en Lidl.

In tegenstelling tot Vion, dat in 2012 in Groot-Brittannië afhaakte, geeft Danish Crown de strijd echter niet op.

Danish Crowns Britse dochterbedrijf Tulip Ltd. draait met verlies. Directietopman Jais Valeur van de Deense vleesgigant erkent dat Tulip de boot heeft gemist. “Harde concurrentie op de consumentenmarkt, stijgende grondstofprijzen, verlies van contracten en interne uitdagingen met de productiviteit en prijsstelling hebben Tulip in de problemen gebracht”, erkent Valeur.

De eerder dit jaar aangetreden en dus nog ‘verse’ CEO kwam daarmee op 1 september naar buiten in verband met de aanstelling van een nieuwe directeur voor Tulip, de 55-jarige Engelsman Steve Francis, die in de periode 2008-’12 diverse leidende posities innam bij de toenmalige Britse tak van Vion. Daarvoor werkte hij onder meer bij consultancybedrijf en reorganisatieadviseur McKinsey.

Resultaat zakt in rode cijfers

De Nederlandse concurrent van Danish Crown trok zich eind 2012 terug uit Groot-Brittannië. Vion had het moeilijk op deze markt. Het vertrek van Vion heeft Tulip echter niet geholpen. Het bedrijf verloor dit jaar leverantiecontracten met de supermarkten ter waarde van €135 miljoen per jaar op een totale omzet van een slordige €1,5 miljard in boekjaar 2014-’15. Deze maand wordt een punt gezet achter boekjaar 2015-’16 en dan zal blijken dat het resultaat van Tulip met circa €50 miljoen is teruggelopen, aldus Valeur. Daarmee zakt het resultaat in de rode cijfers.

Aldi en Lidl veroorzaken problemen

Tulips problemen op de Britse markt zijn indirect een gevolg van de komst en snelle opmars van de Duitse prijsvechters Aldi en Lidl. De Britse consument heeft daardoor meer oog gekregen voor de prijs, weten de experts. Valeur: “Die ontwikkeling hebben we niet goed genoeg gevolgd. De door de consument gestelde eisen zijn toegenomen en de prijs is daarbij steeds belangrijker geworden.” Volgens hem zijn de resultaten in de Britse detailhandel sinds 2013 gehalveerd, terwijl de klanten veel assertiever zijn geworden. “Sommige concurrenten zijn er sneller bij geweest. Die hebben ons ingehaald. Onze effectiviteit in de Engelse productie is niet zoals het moet”, legt hij uit in het Deense boerenbondsorgaan Landbrugsavisen.

Nieuwe bedrijfsstructuur moet Tulip vlot trekken

De per begin deze maand aangestelde Tulip-topman Francis is niet van plan er gras over te laten groeien. Vorige week presenteerde hij een nieuwe en vooral simpelere bedrijfsstructuur, waarmee hij het schip weer vlot wil trekken.

Tulip wordt opgedeeld in vier bedrijfseenheden voor respectievelijk de slachterijen en het verse vlees (‘Tulip Fresh’), de vleeswaren (‘Tulip Value Added’), de leveranciers (‘Tulip Agriculture’) en een al bestaande afdeling die zich volledig en uitsluitend bezighoudt met de speciaal door dierenwelzijnsinstantie RSPCA gecertificeerde varkens, de lamsvleesproductie en leveranties aan McDonald’s en de supermarktketen Waitrose. Deze eenheid draait onder de naam Dalehead Foods.

Tulip Ltd op zijn beurt is binnen Danish Crown onderdeel van de divisie DC Foods, waarin verder de dochterbedrijven Sokolow (Polen), Plumrose (VS) en Tulip Food Company (vleeswarenfabrikant op de Deense thuismarkt) zijn ondergebracht. DC Foods draaide in 2014-’15 een omzet van tegen €3,4 miljard. De omzet van Danish Crown als geheel bedroeg krap €8 miljard.

Beheer
WP Admin