Rundveehouderij

Achtergrond 2221 x bekeken 1 reactielaatste update:23 jul 2016

‘Belevingsdagen voor herhaling vatbaar’

Vorige maand organiseerde KI Samen de eerste uitvoering van de ‘KI Samen Belevingsdagen’. De reacties zijn alom positief. Zowel vanuit de organisatie als de bezoekers.

Enkele duizenden bezoekers hebben vorige maand de KI Samen Belevingsdagen bezocht in Grashoek. Gerbert Engelen (44), projectleider van de Belevingsdagen en directeur-eigenaar van het fokkerij- en melkveebedrijf, is meer dan tevreden.

Hoe kijken jullie terug op de Belevingsdagen?

“Ik moet zeggen dat we eigenlijk alleen maar positieve reacties hebben gehad. Veehouders vonden de dagen strak geregeld, het zag er netjes uit en de dochtergroepen, de stierenparade, maar zeker ook het melkveebedrijf waren de moeite van het bekijken waard. Vooral de presentatie van deze combinatie is uniek. Ook de samenwerking met de Evenementenhal is zeer goed bevallen.”

Wat zijn de ervaringen van de standhouders?

“Die zijn ook positief. De standhouders hebben allemaal een relatie met het ki-station of het melkveebedrijf. Ze stonden ook allen aan de lange straat tussen het melkveebedrijf met de tenten met de dochtergroepen en de locatie waar de stierparade plaatsvond. De straat was de enige route tussen die twee publiekstrekkers, en elke standhouder had evenveel ruimte. Dat betekent ook dat alle bezoekers meerdere keren langs de stands zijn gelopen. Dus contacten genoeg.”

Gerbert Engelen, projectleider van de Belevingsdagen.<br /><em>Foto: Bert Jansen</em>
Gerbert Engelen, projectleider van de Belevingsdagen.
Foto: Bert Jansen

Helpt dit evenement in het maken of uitbreiden van het klantcontact?

“Jazeker. We hebben veehouders gesproken die eerst maar een deel van hun sperma bij ons bestelden, maar die nu aangeven dat ze hebben gezien dat wij de stieren in huis hebben om ze volledig te voorzien. 'Daar hebben wij geen ander meer bij nodig', zo luidt de reactie. Verder hoor ik van de buitendienst dat ze gemakkelijker aan tafel komen bij potentiële klanten. In deze tijd van slechte melkprijzen helpt het ook dat we niet de duurste zijn van de aanbieders.”

Jullie slogan is ‘De praktijk bewijst het!’. Zijn jullie daar in geslaagd?

“Dat vind ik wel. Als ik kijk naar de reactie van het publiek op de sterk uitgebalanceerde, krachtige koeien van het melkveebedrijf, zijn we tevreden. We laten zien dat fokkerij niet zo moeilijk is. Als je de koeien maar in balans hebt, komt de melk vanzelf. Kijk maar naar ons melkveebedrijf. De genetische aanleg van onze koeien is op papier negatief. Maar we melken wel ruim 11.000 liter gemiddeld. Dat is een compliment aan ons team waard, maar daarmee bewijzen we inderdaad dat het in de praktijk kan. Ik wil daarbij wel aangeven dat triple aAa past in onze fokkerijfilosofie. Juist vanwege die balans in de koe.”

Is het evenement voor herhaling vatbaar?

“Ja, zeker wel! Het eerste doel was aan ons imago bouwen. We willen laten zien dat we een strak bedrijf zijn en geen cowboys uit Limburg of een eendagsvlieg. Daar zijn we voor tweehonderd procent in geslaagd. Maar om dit elk jaar te doen, is echt te veel van het goede. Ik denk meer aan een herhaling om de vijf jaar, of als er een aanleiding voor is. Daar is nog geen besluit over genomen.”

Eén reactie

Of registreer je om te kunnen reageren.