Rundveehouderij

Achtergrond 788 x bekeken 1 reactie

Fransen drinken weer minder melk

Frankrijk staat niet bekend als een land van grote melkdrinkers. De consumptie daalt zelfs.

De Franse consumenten kochten vorig jaar samen 2,6 miljard liter. Althans bij de supermarkten en dat is weer 2,5% minder dan een jaar eerder. Gemiddeld drinkt een Fransman of –vrouw niet meer dan 51 liter per jaar. Net een litertje per week dus. ''Het kader waarin de melkbedrijven opereren blijft dus moeilijk,'' zegt de organisatie van fabrikanten van consumptiemelk Syndilait dan ook.

Frankrijk grote melkproducent

Frankrijk is, op Duitsland na, de grootste melkproducent van Europa. Volgens de statistiekdienst Agreste kwam de melkplas in 2015 uit op 24,63 miljard liter. Dat is vrijwel evenveel als een jaar eerder. Net als elders in Europa lag de melkproductie in de eerste maanden van dit jaar een stuk hoger, maar dat lijkt in maart al weer af te zwakken. Agreste meldt dat in die maand bijna 2,16 miljard liter werd opgehaald. Precies 1% minder dan in dezelfde maand in 2015 en daarmee de eerste maandelijkse daling sinds juli vorig jaar.

Kaas en zuivel

Het overgrote deel van de Franse melk gaat in kaas en zuivel. Vorig jaar werd er bijna 2,26 miljoen ton yoghurts en andere toetjes, 1,78 miljoen ton kaas en 371.500 ton boter van koeienmelk gefabriceerd, aldus de Franse statistiekdienst. De productie van consumptiemelk kwam uit op 3,37 miljard liter melk, 2,4% minder dan in 2014 en nog geen 14% van de totale melkplas. Van die verse melk is dan ook nog eens 3,1 miljard liter houdbare melk of UHT (lang houdbare melk). Dat soort melk is in een Franse supermarkt nog redelijk te vinden. Wie een flesje echt verse melk zoekt, komt vaak bedrogen uit.

Deze koeien in Scrignac (Fr.) lopen een groot deel van het jaar dag en nacht buiten.</p>
<p><em>Foto: Henk Riswick</em>
Deze koeien in Scrignac (Fr.) lopen een groot deel van het jaar dag en nacht buiten.

Foto: Henk Riswick

Wereld Melkdag

Maar Syndilait, het 'syndicaat' van de fabrikanten van consumptiemelk, wil het daar niet bij laten zitten. De organisatie, waar ook Campina op de ledenlijst staat, gaat er prat op dat Frankrijk nog altijd de vierde producent van consumptiemelk in Europa is. Ter gelegenheid van de Wereld Melkdag op 1 juni heeft Sydilait een actieplan gepubliceerd om het tij te keren. In de eerste plaats is er nu ook voor melk een nationaal merkje ingevoerd met als motto: 'Lait collecté et conditionné en France'. De leden van Syndilait hebben een 'charter' getekend met de belofte om zo transparant mogelijk te zijn bij de herkomst van melk en die ook zoveel mogelijk uit eigen land te betrekken.

'Mooie kansen om de Franse sector van de consumptiemarkt met zijn vele troeven verder uit te bouwen'.

Nationale reclamecampagne

De melk zelf staat bovendien deze weken centraal in een nationale reclamecampagne op tv en in social media, waarbij vooral gewezen wordt op het belang van een goed ontbijt met – uiteraard – een flink glas melk.

Daarnaast ziet Syndilait ook mogelijkheden in de export. ''Om aan de toenemende mondiale vraag naar melk te voldoen, kunnen we gebruik maken van de uitnemendheid van de sector die gebaseerd is op de kennis en kunde van de Franse melkveehouders en de technologie bij de verwerkers.'' Syndilait signaleert dat er in de opkomende landen nog altijd een tekort aan melk is en dat de wereldmarkt bovendien al 10 jaar met 2 tot 2,5% per jaar groeit. ''Dat biedt mooie kansen om de Franse sector van de consumptiemarkt met zijn vele troeven verder uit te bouwen. Wij bieden een product van hoge kwaliteit, dat traceerbaar is en strikt gecontroleerd wordt en waar internationale consumenten met vertrouwen gebruik van kunnen maken", aldus Syndilait.

Eén reactie

  • veldzicht

    Zeker net als hier,minder melk maar meer andere zuivelproducten zodat het per saldo gelijk blijft.geen probleem.

Of registreer je om te kunnen reageren.