Rundveehouderij

Achtergrond 2911 x bekeken laatste update:7 mrt 2016

‘We gaan voor maximale waardecreatie voor RFC-leden’

Topman Roelof Joosten van FrieslandCampina zag de aanvoer van ledenmelk in 2015 met 6,4% stijgen. Belangrijk doel voor dit jaar is de melkplas weer tot hogere waarde te brengen.

Topman Roelof Joosten van FrieslandCampina is vol vertrouwen over het kunnen van de zuivelonderneming. Het is een bedrijf waarin jarenlang consequent en hard is geïnvesteerd in bouw van producten, merken, nieuwe installaties en in mensen. Een uitspraak doen over de melkprijsontwikkeling, zoals voorgangers geregeld deden, vindt hij echter lastig.

Waarom is dat?

“Het is een uitdagende markt. We zitten volop in de volatiliteit. Ik denk dat we dit jaar uiteindelijk toch een vergelijkbare melkprijs als over 2015 moeten kunnen behalen.”

Maar dan wel in een lastigere mondiale afzetmarkt, met zwakkere valuta’s en soms minder koopkracht ...

“De markten zijn uitdagend, maar wij nemen ook onze maatregelen. Vorig jaar hebben we al ingezet op verdere efficiëntieverbeteringen. Daar gaan we dit jaar mee door. Ook zullen we proberen weer een groter deel van onze melkaanvoer tot hogere waarde te brengen. De extra aanvoer die we in 2016 verwachtten, kwam vorig jaar al. Daar hebben we niet zo snel nieuwe markten voor kunnen ontwikkelen. Dat is iets waar we dit jaar heel hard aan gaan werken. Daarmee moet ook de verwaarding van de totale melkplas weer verbeteren.”

Hoe kijkt u naar de concurrentie van de Duitse zuivelconcerns?

“De Duitse zuivel zit te veel in basisproducten. Als daar je focus op ligt, dan is het risico groot dat er klappen vallen. De Duitse industrie zou meer moeten investeren in merkproducten en in groei van de totale zuivelmarkt. Nu steken ze veel energie in het betalen van een zo hoog mogelijke melkprijs. Vergroten van de afstand tot de concurrentie is op zich goed voor FrieslandCampina, maar niet goed voor de zuivel als geheel. Het is nodig dat we samen de totale zuivelmarkt vergroten.”

FrieslandCampina ontwikkelt zich voorspoedig, maar houdt - in tegenstelling tot andere groeiende zuivelondernemingen - steeds minder leden en leveranciers over. Hoe lang gaat dat door?

“Wij gaan voor maximale waardecreatie voor met name de leden. Als ooit de vraag aan de orde komt om een bedrijf erbij over te nemen, zouden er leden bij kunnen komen. Dat doen we alleen als de waardecreatie voor alle leden toeneemt. Ik weet dat een zuivelbedrijf als Arla het anders heeft gedaan – om eigen, ook heel valide redenen. Maar ik weet wel in welk bedrijf ik het liefste werk.”

Of registreer je om te kunnen reageren.