Rundveehouderij

Achtergrond 2276 x bekeken

Impuls aan smaakbeleving lamsvlees

Schapenhandelaar Klaas van Veen wil in het Gelderse Zuilichem een nieuw vleescentrum bouwen. Hij wil 365 dagen per jaar kwaliteitslamsvlees bieden aan afnemers, waarbij smaakbeleving voorop staat.

Klaas van Veen presenteerde onlangs bij de opening van zijn nieuwe schaapskooi zijn nieuwbouwplannen. Hij wil met de bouw van een nieuw vleescentrum de bedrijfsvoering optimaliseren en de stress voor de lammeren beperken. Nu slacht een abattoir in Bruekelen de lammeren en verwerkt Van Veen het lamsvlees nog in Deurne. De activiteiten op de locatie in Deurne zal verhuizen naar de nieuwe locatie in Zuilichem. Ook zal daar worden geslacht.

Van Veen heeft een duidelijk beeld voor ogen. Kwaliteit is de rode draad in het nieuwe concept. De schapenhandelaar wil 365 dagen per jaar kwaliteitslamsvlees bieden aan afnemers, waarbij smaakbeleving hoog in het vaandel staat. Naast vleeskwaliteit en smaak is duurzaamheid ook belangrijk. Milieu, natuur en dierenwelzijn hebben volop de aandacht.

Lamsvlees onder merk Polderlam

Het lamsvlees wordt sinds 2014 op de markt gebracht onder het merk Polderlam. Het merk bestaat uit de volledige keten, van schapenhouder tot koteletje. Van Veen heeft schapenhouders geselecteerd waarmee hij samenwerkt. Zij hebben welzijn hoog in het vaandel en voeren een door Van Veen geproduceerd rantsoen bij op basis van granen en mais.

Het slachten en verwerken van de karkassen en het in de markt zetten van het vlees gebeurt ook onder toeziend oog van Van Veen. Zo is er veel aandacht voor de vormgeving van de verpakking, het vlees in de supermarkt moet aantrekkelijk zijn voor de consument. Polderlam heeft de regie over de gehele keten en garandeert hiermee 100 procent natuurlijk vlees met 100 procent kwaliteit.

Er is veel aandacht geschonken aan de vormgeving van de verpakking, het vlees in de supermarkt moet aantrekkelijk zijn voor de consument.
Er is veel aandacht geschonken aan de vormgeving van de verpakking, het vlees in de supermarkt moet aantrekkelijk zijn voor de consument.

Vraag floreert

Volgens directeur Bas Schaffers van Polderlam is de verkoop in supermarkten sinds de invoering eind 2014 tig keer over de kop gegaan. Ook willen steeds meer supermarktketens zaken doen. De vraag naar het product floreert dan ook en biedt volop kansen voor de schapensector, aldus Van Veen.

Hij wil zich profileren met duurzaam vlees met een unieke smaakbeleving en geeft daarbij de voorkeur aan Hollandse lammeren.

Op dit moment is het aanbod van Nederlandse lammeren die voldoen aan het concept te klein om aan de vraag te voldoen. Van Veen ziet de krimp van de Nederlandse schapenstapel in de afgelopen jaren niet als bedreiging. Hij geeft aan dat hij afzet kan garanderen en dat dit ruimte biedt voor nieuwkomers of groeiers op de markt en dat zij graag mee willen werken aan het concept.

Omdat het aanbod van Nederlandse lammeren te klein is, komt een deel van het vlees uit Engeland, als karkas. Het importeren van levende lammeren gebeurt steeds minder. De stress bij het vervoer is groot en lammeren verliezen zo 1,5 kilo aan gewicht. Hierdoor kiest Van Veen liever voor de inkoop van karkassen.

Klaas van Veen (2e van links) samen met wethouder Adrie Bracht (links) van Gemeente Zaltbommel tijdens de opening van de schaapskooi.
Klaas van Veen (2e van links) samen met wethouder Adrie Bracht (links) van Gemeente Zaltbommel tijdens de opening van de schaapskooi.

'Stress proef je'

Van Veen is ervan overtuigd dat stress bij dieren voor de slacht te proeven is aan het vlees. Op de nieuwe locatie kunnen de lammeren rechtstreeks vanuit de weide het slachthuis in. Daarnaast worden er minder kilometers gemaakt rondom het slachten en verwerken, waardoor het product nog duurzamer wordt.

De opening van de nieuwe schaapskooi in Zuilichem is het startschot voor het vleescentrum in de regio. Van Veen heeft een pluimveebedrijf iets verderop aangekocht en heeft de plannen en de vergunningsaanvraag bij de gemeente Zaltbommel ingediend. De gemeente staat positief tegenover de plannen en ze zullen na goedkeuring snel worden uitgevoerd.

De nieuwe schaapskooi is gelegen achter het bestaande verzamelcentrum van Van Veen, op een steenworp afstand van de locatie van het nieuwe vleescentrum. De schaapskooi biedt ruimte voor vergaderingen, educatie aan schoolklassen en productpresentaties.

Bezoekers van de nieuwe schaapskooi kijken hoe de kudde bijeen wordt gedreven.
Bezoekers van de nieuwe schaapskooi kijken hoe de kudde bijeen wordt gedreven.

Onderzoek naar stress en vleeskwaliteit

De faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht gaat in de nieuwe schaapskooi van handelaar Van Veen onderzoek doen naar gedrag en stress bij schapen. Dit om te kijken of gedrag en stress van invloed zijn op de vleeskwaliteit. Uit eerder onderzoek bij varkens kwam naar voren dat zelfs het karakter van het dier van invloed is op de smaak van het vlees.

Of registreer je om te kunnen reageren.