Rundveehouderij

Achtergrond 1524 x bekeken 4 reacties

Fullwood wil in top drie melkwinning

Fullwood wil een inhaalslag maken op de Nederlandse markt voor melkwinning. Directeur Harm van der Ploeg ziet kansen en vertelt hoe hij het merk vooruit wil brengen in de markt.

Fullwood Nederland wil over 5 jaar bij de 3 grootste leveranciers van melkwinning in Nederland behoren. Harm van der Ploeg, algemeen directeur van Fullwood Nederland, ziet daarvoor kansen, vooral door de sterke focus op automatisch melken.

De afgelopen jaren wordt de Nederlandse markt van melkwinning gedomineerd door Delaval en GEA bij traditionele melksystemen en door Delaval en Lely bij de melkrobots. Fullwood zat er niet bij. Als het aan Van der Ploeg ligt, behoort Fullwood over enkele jaren ook tot de grote merken op het gebied van melkwinning. Binnen Fullwood Nederland werken 10 dealers sinds 2005 nauw samen.

Wat is uw ambitie precies?

"We schatten dat de drie grote bedrijven op het gebied van melkwinning gemiddeld 70 procent van de markt in handen hebben. De overige fabrikanten, waar wij ook toe behoren, leveren de rest. Het is onze ambitie om in 2020 bij zowel automatisch als traditioneel melken de duidelijke nummer drie in Nederland te zijn. Dus na Deleval en GEA bij traditioneel melken en Delaval en Lely bij automatisch melken."

Waarom pas nu deze ambitie?

"Na de oprichting van Fullwood Nederland 11 jaar geleden is er veel tijd en energie gaan zitten in het goed neerzetten van de organisatie. Ook is geïnvesteerd in productontwikkeling en optimaliseren van de melktechniek in nauwe samenwerking met Fullwood UK. We zijn nu klaar om Fullwood goed in de Nederlandse markt te zetten. We richten ons vooral op de melkrobots en zij-aan-zij-melkstallen."

Hoe verwachten u in de topgroep te komen?

"We hebben een technisch goed product en een uniek dealernetwerk. Dat is de basis. Onze focus ligt op vlot en volledig leegmelken van koeien en geiten. Dat is de essentie van melken en daar zijn we heel goed in. Als je dat goed voor elkaar hebt, tackel je ook allerlei andere problemen."

Maar iedereen beweert de beste techniek te hebben.

"Dat klopt. Daarom maken we gebruik van ambassadeurs die met onze techniek werken.  We laten ze vertellen over de resultaten die ze met onze techniek realiseren. Helaas kiezen melkveehouders vaak voor een bepaald merk omdat de buurman dat ook heeft. We zoeken juist klanten die verder denken en een stap vooruit willen zetten in melkwinning. Qua prijs kunnen we goed mee."

Zijn jullie niet wat laat, gezien de vele stallen die de afgelopen jaren zijn gebouwd?

"Er zijn inderdaad al veel nieuwe stallen gebouwd. Maar we zien nog voldoende kansen want de melkveehouderij blijft in ontwikkeling. We geloven dat juist in Nederland automatisch melken doorzet. Met onze melktechniek kunnen we een goede partner zijn."

Foto

  • Harm van der Ploeg: "Melkveehouders kiezen vaak voor een bepaald merk omdat de buurman dat ook heeft. Qua prijs kan Fullwood goed mee."</p>
<p><em>Foto: Koos Groenewold</em>

    Harm van der Ploeg: "Melkveehouders kiezen vaak voor een bepaald merk omdat de buurman dat ook heeft. Qua prijs kan Fullwood goed mee."

    Foto: Koos Groenewold

Laatste reacties

  • geen boer

    ik zou toch juist verwachten dat de focus de komende jaren weer wat meer bij traditioneel melken komt te liggen, en dan met name de buitenmelkers.
    Maar goed, zij zullen het wel weten.

  • farmerbn

    Als ze echt willen dan moeten ze gewoon robots verkopen die bv 30.000 euro onder die andere twee zitten. Koop je gewoon klanten en melk je ze later gewoon vlot en volledig leeg. De eerste 500 robots zijn de moeilijkste. Daarna zien boeren met hun buren dat ze goed zijn en ook dat de service top is. Ik snap wel dat hij niet op prijs wil concurreren maar het is de enige manier. Die andere twee melken (de boeren) ook vlot en volledig leeg.

  • 344412

    Boerderij zou eens een uitgebreid onafhankelijk onderzoek moeten doen naar kosten, melkkwaliteit en klanttevredenheid.

  • HHvdPloeg

    @ farmerbn: bedankt voor de tip. Maar wij melken toch liever de koe vlot en volledig uit. Ons doel is om de potentiële klanten nu al te laten zien dat wij goede melkmachines/robots hebben met dito service. Natuurlijk realiseren wij ons dat prijs een zeer belangrijke beslisfactor is voor onze klanten. Maar zoals gezegd in het interview: wij zijn concurrerend.

Of registreer je om te kunnen reageren.