Rundveehouderij

Achtergrond 3665 x bekeken 7 reacties

FrieslandCampina houdt hoog niveau van investeringen vast

FrieslandCampina is qua investeringen over de piek heen, maar blijft ook in 2016 nog ruim een half miljard investeren in vooral optimalisering en efficiëntere productie.

Heel veel meer verwerkingscapaciteit gaat FrieslandCampina niet meer bijbouwen, vertelde CEO Roelof Joosten bij de presentatie van de jaarcijfers 2015. De melkaanvoer gaat het komende voorjaar pieken en daar is FrieslandCampina nu klaar voor. Ook de fabriek in Borculo, die begin dit jaar voor capaciteitsproblemen zorgde, komt steeds beter op stoom. Toch investeert FrieslandCampina in 2016 nog zo'n €550 miljoen in haar fabrieken in vooral Nederland.

Dit geld gaat vooral zitten in optimalisering van bedragprocessen en efficiënter produceren. Het bedrag komt bovenop de bijna €2,6 miljard die het van 2011 tot eind 2015 in de onderneming stak.

De investeringen voor 2016 gaan grotendeels op aan diverse kleinere projecten - in ieder geval kleiner in vergelijking met de voorgaande jaren. De grote nieuwbouwprojecten, zoals in Beilen, Borculo en Leeuwarden zijn achter de rug.

Dit jaar wordt bijvoorbeeld een bedrag van 30 miljoen uitgetrokken voor uitbreiding van de kaasproductie en opslagcapaciteit in Gerkesklooster, Workum en Bedum. Hiermee moet de ruimte worden gemaakt voor overname van de kaasproductie van de fabriek in het Limburgse Rijkevoort. Deze fabriek, waar nu de nieuwe Campina-kaas wordt gemaakt, gaat volgend jaar dicht. Dan moeten de noordelijke fabrieken de productie kunnen overnemen.

Daarnaast wordt de capaciteit van de fabriek in Veghel vergroot en wordt een nieuwe hoogwaardige microfiltratie-installatie in gebruik genomen. Daarnaast lopen nog projecten door in Beilen, Borculo en Leeuwarden. Dit zijn projecten om de productie verder te optimaliseren en meer voordeel te trekken uit de schaal waarop FrieslandCampina nu producten verwerkt.

Nieuwe markten als tegenwicht

Over de aankoop van een belang van 51% in de zuiveldochter van het Pakistaanse Engro Foods wordt in het jaarverslag niets vermeld. Het nieuws hierover is juist bekend gemaakt en FrieslandCampina zit nog midden in het boekenonderzoek. Het feit dat FrieslandCampina naar verluidt €450 miljoen wil uittrekken voor een aandeel in het bedrijf, zegt wel iets over de verwachtingen over de nieuwe markt die FrieslandCampina wil aanboren. Pakistan is geen China of India, maar is ook een dichtbevolkt land dat nog nauwelijks door Westerse zuivelbedrijven wordt bereikt en waar dus veel afzetpotentieel zit. Dergelijke markten zijn nodig voor de verdere ontwikkeling van FrieslandCampina, maar kunnen ook dienen als een soort tegenwicht tegenover de nog altijd groeiende afhankelijkheid van China.

Het belang van de Chinese markt is voor FrieslandCampina zo groot geworden, dat per 1 januari een aparte business group voor deze markt is opgericht, onder leiding van James Chiu. Deze business group komt naast de 4 bestaande groepen: Consumer Products Europe, Middle East & Africa; Consumer Products Asia; Ingredients & Cheese, Butter & Milkpowder. Het grootste deel van de omzet van de nieuwe business group China bestaat uit babyvoeding. FrieslandCampina zit daarmee op ongeveer een miljard euro. Het bedrijf wil zich echter verder verbreden. Het wil ook meer kaas, condens en UHT-melk naar China verkopen. UHT-melk lijkt op het eerste gezicht een vreemde keus, omdat al heel veel Europese bedrijven UHT-melk naar China exporteren. Vooral de Duitse zuivel verscheept jaarlijks honderdduizenden tonnen UHT-melk naar het land. Toch denkt FrieslandCampina met dit product nog succes te kunnen boeken, omdat het ervan uitgaat dat het kan profiteren van de naamsbekendheid, die het opgebouwd heeft met babyvoeding. Simpel gezegd: het denkt de naamsbekendheid nog te gelde te kunnen maken op de Chinese UHT-markt.

FrieslandCampina zal ook de afzet via de joint-venture met Huishand Dairy verder uitbouwen. Aan eigen investeringen in grootschalige Chinese melkveebedrijven zal het zich niet wagen. FrieslandCampina heeft goed gekeken naar de ervaringen die Fonterra heeft opgedaan met de opzet van dergelijke grootschalige 'dairy hubs' en gebruikt zelf haar geld liever voor renderender investeringen, zo laat voorzitter Piet Boer weten. FrieslandCampina gaat wel door met het stimuleren van kleinschalige zuivelbedrijven op andere markten waar het actief is, zoals in Vietnam en Nigeria.

Meer geld voor reclame

Aan de Russische markt heeft de Europese zuivel de laatste jaren niet veel aandacht besteed. De export naar Rusland ligt voor veel grote producten ook nog altijd stil. Op gebied van babyvoeding ziet FrieslandCampina er echter nog altijd kansen. De verkoop van babyvoeding is steeds doorgegaan en FrieslandCampina heeft zelfs zo veel vertrouwen in de markt voor dit product, dat het eind vorig jaar besloot de Anika Group over te nemen. Dit bedrijf was de distributeur voor babyvoeding in Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne. FrieslandCampina is bereid er €40 miljoen voor te betalen - al staat de definitieve overnamesom nog niet vast.

Naast de gewone investeringen, heeft FrieslandCampina de afgelopen jaren ook de investeringen in reclame flink opgevoerd, van €351 miljoen in 2014 naar €536 miljoen in 2015. Aangenomen mag worden dat het bedrag ook de komende jaren  meer in de buurt van de uitgaven voor 2015 dan voor 2014 zal liggen, omdat het bedrijf volgens COE Roelof Joosten vaststelde dat het onder-investeerde in reclame, en dat meer investeren toch rendabeler is.

Laatste reacties

  • geen boer

    klinkt allemaal erg verstandig. Vooral het niet beginnen van eigen productie in China. Dat valt namelijk erg tegen, Fonterra bakt er weinig van. China is, net als Rusland, een markt waar je van de ene dag op de andere uit geknikkerd kunt worden, dus verkopen prima, maar investeer zo weinig mogelijk. Daarvoor heeft Pakistan een betere omgeving en zullen ze naast Nestlé de tweede grote buitenlander zijn.

  • Farmer4life2

    Investeren in de thuis markt via reclame is top! Om terrein te winnen.

    De Europese welvaart economie heeft zoveel keuzes, dat een consument vooral de goedkopere producten pakt om elders meer aan te besteden. Daarom is het goed om de consument te beïnvloeden in haar keuze om juist wel duurzame producten te kopen. Ondanks dat het 10cent extra kost.

  • Bennie Stevelink

    Het investeringsbeleid laat zien dat ze bij FC bang zijn voor eenzijdige afhankelijkheid van China. Daarom investeringen in Pakistan en Rusland.

  • Gerd

    Fonterra prijs 19.35 ??? Melksolid

  • Bennie Stevelink

    @Farmer4life, investeren in de thuismarkt via reclame is noodzaak maar geen top. Je moet een bepaalde positie hebben op de thuismarkt, maar het is een verzadigde markt met slechte rendementen. Iedereen knokt tegen elkaar aan en probeert elkaar marktaandeel af te pakken.

    In opkomende landen is de situatie geheel anders. Als in een land de zuivelmarkt een omvang heeft van 5 miljard en je hebt een aandeel van 10% dan heb je een omzet van 500 miljoen. Stijgt de welvaart dan groeit de zuivelmarkt ook. Die kan gemakkelijk verdrievoudigen naar 15 miljard. Als je nog steeds 10% aandeel hebt is je omzet gegroeid naar 1,5 miljard zonder dat je met hoge kosten aandeel van anderen hoeft af te pakken. Daarom is het zo noodzakelijk op tijd aanwezig te zijn in opkomende markten.

  • geen boer

    @Bennie, dat is natuurlijk waar, maar wel wat algemeen gesteld. In dit geval stapt FC relatief laat in en er hangt best een heftig prijskaartje aan. Nestlé bijvoorbeeld is al véél langer actief in PK en kleiner begonnen. FC wordt hiermee wel meteen nummer 2, achter Nestlé.
    Nochtans een betere beslissing dan zo'n bedrag investeren in Rusland of China.

  • mtsjansens1

    ff de feiten op een rij:
    Engro foods is een zuivelbedrijf dat genoteerd is aan de Pakistaanse beurs, oprichters zijn de vermogende familie Dawood, dat in tal van andere sectoren bedrijven heeft.
    Engro Foods verwerkte in 2015 578 miljoen liter melk.
    De 2 fabrieken kunnen in totaal 769 miljoen liter melk verwerken,overcapiciteit van 25 %.
    De gemiddelde omzet in 2015 per liter melk is 0.65 eurocent.
    In 2015 behaalde winst ligt op 5 % van de omzet.
    In 2014 lagen de behaalde resultaten stuk lager ,2.7% .
    In 2015 zijn er twee mensen uit het westen in de raad van bestuur gekomen,waarvan 1 directeur t/m 2014 gewerkt heeft bij FRC Asia. De kleine ijsdivisie is een zorgenkindje. Ze hebben 350000 leveranciers die de melk aanleveren, gemiddeld 1650 liter/bedrijf. Pakistan staat op de zesde plaats in de lijst van landen naar inwonersaantal,199 miljoen. Mijn gevoel zegt dat 450 miljoen voor de helft van Engro Foods fors is. Maar ja, ik heb daar geen verstand van !

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.