Rundveehouderij

Achtergrond 1668 x bekeken laatste update:11 apr 2016

Bionext: ruimte voor 50 tot 100 biomelkveehouders

In de biologische melkveehouderij is plaats voor 50 tot 100 melkveehouders. Onder gangbare melkveehouders is sprake van toenemende belangstelling om om te schakelen.

Dat zegt directeur Bavo van den Idsert van Bionext, de ketenorganisatie voor duurzame, biologische landbouw en voeding. Nederland importeert nu biomelk om de tekorten aan te vullen, vorig jaar 15 miljoen liter. Van den Idsert: "De vraag is veel groter, tientallen miljoenen liters."

Producenten babyvoeding willen biomelk

Volgens Van den Idsert is vooral bij producenten van babyvoeding extra vraag naar biomelk. De geïmporteerde biomelk komt voornamelijk uit Engeland en Denemarken, aldus de Bionext-directeur.

Toegenomen vraag niet bij te benen

De sector kan de groeiende vraag naar biologische voeding al enige tijd niet bijbenen. Dit komt mede door de omschakeling, die twee jaar vergt. Snel opschalen is daarom niet mogelijk.

A-ware op zoek naar bio-melkveehouders

Royal A-ware zoekt biologische melkveehouders in Noord en Oost Nederland. Reden is de groeiende vraag naar zuivel van biologische Nederlandse melk. A-ware wil de melk in zijn yoghurtfabriek en kaasmakerij verwerken tot producten voor onder meer supermarkten in West-Europa. Het biedt een 'concurrerende melkprijs' en is bereid omschakelaars te steunen.

Royal A-ware gaat graag op korte termijn in gesprek met ondernemende biologische melkveehouders uit Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en de Noord-Oostpolder. Melkveehouders die meer willen weten over de mogelijkheden om biologische melk te leveren aan Royal A-ware kunnen zich melden.

Melkveehouders geïnteresseerd in omschakelen

Nu het melkprijsverschil tussen gangbaar en biologisch groot is, neemt de belangstelling om over te schakelen ook toe. Van den Idsert: "Op de Biobeurs in Zwolle waren ruim 700 gangbare boeren, die oriënteren zich op een overstap. Daaronder ook veel melkveehouders. De workshop voor omschakeling in de melkveehouderij zat stampvol."

Vraag naar biologische producten groeit

De vraag naar biologisch is vorig jaar flink toegenomen door toedoen van Albert Heijn. De retailer koos nadrukkelijk voor biologisch als apart segment en verving het merk Puur & Eerlijk. Die keuze heeft de afzet een flinke impuls gegeven. Ook supermarkt Jumbo koos voor biologisch als eigen merk.

Of registreer je om te kunnen reageren.