RundveeAchtergrond

Inspelen op vraag naar Nederlands vlees

Door individuele initiatieven ligt meer versnippering van de vleesveehouderij op de loer. Juist met samenwerken is aan toenemende vraag te voldoen.

De belangstelling voor Nederlands rundvlees neemt toe. Verschillende voedselschandalen zorgen ervoor dat slagers, cateraars en vleesverwerkers met hernieuwde belangstelling naar rundvlees kijken.

Voor afnemers is het inzetten op het Nederlandse product ook een manier om zich te onderscheiden van de concurrentie. De grote supermarktketens Albert Heijn en Jumbo betrekken hun rundvlees al jaren uit het buitenland; de kleinere ketens zetten nu meer in op Nederlands vlees.

Meer samenwerking nodig

Het is een kunst om wekelijks voldoende vlees van constante kwaliteit te krijgen. Een goede samenwerking tussen veehouders, slagers en verdere afnemers is van belang. Het is echter juist de vraag of die samenwerking er wel voldoende is. De vleesveehouderij kent diverse regionale afzetprojecten waar veehouder, grossier of slager in samenwerken. Daarnaast zijn twee grotere ketens actief.

Stierenhouder Henk Broeders belevert slagers al tientallen jaren met Bief Select. Daar is het afgelopen jaar door het verkrijgen van twee Beter Leven-sterren van de Dierenbescherming ook een aantal supermarktpartijen bij gekomen. Ketenregisseur is MeatFriends in Roosendaal.

Certificering van kleinere ketens

Het aantal veehouders met Beter Leven-sterren zal niet snel groeien. Veehouders zijn trouw aan hun afnemer; dat botst met de mogelijkheid tot loonslachten door MeatFriends. Ook willen veel veehouders zich niet binden aan een grote partij. Daarom kijkt Stichting Beter Leven Keurmerk nu naar de mogelijkheden van certificering van kleinere ketens.

[([002_rb-image-1756051.jpeg]:inzetgroot)]

Natuurvlees Coöperatie Nederland is een van de samenwerkingsverbanden waarin veehouders gericht een marktpartij beleveren.

In de Keten Duurzaam Rundvlees (KDR) werken 55 vleesveehouders en 60 slagers en horecaondernemers nu twee jaar samen. Dit aantal wordt langzaam uitgebouwd. Speerpunten zijn duurzaamheid, dierenwelzijn en -gezondheid. Geen vleesveeras wordt uitgesloten.

Ontstaan van kleine initiatieven

Naast bestaande ketens en projecten ontstaan kleine initiatieven. In Limburg en Noord-Brabant betrekt Natuurvlees ­Coöperatie Nederland (NCN) rundvlees van een tiental veehouders die in natuurgebieden laten grazen. De coöperatie belevert sinds eind vorig jaar de 128 supermarkten van Emté. Deze keten zet bewust in op regionaal geproduceerd vlees met een verhaal. Verder bestaan al langere tijd kleine ketens als Waterlands Weelde, Vleesvee Integratie Twente en Weiderund waarin veehouders en afnemers ­regionaal samenwerken.

Veehouder concurreert met horecagroothandel

Bestaande samenwerkingsverbanden werken regionaal goed. Door toenemende landelijke vraag naar Nederlands rundvlees moeten grossiers of horecapartijen die dit vlees willen hebben verzekerd zijn van voldoende van gewenste snit. Met name de horeca heeft specifieke eisen. De veehouder concurreert met de horecagroothandel. Er zal meer samenwerking aan de veehouderskant moeten komen om te kunnen leveren, vooral omdat met name de horeca belangstelling heeft voor producten uit eigen streek.

[([003_rb-image-1756054.jpeg]:inzetgroot)]

KDR is gericht op de vierkantsverwaarding van vee. Voor kleine initiatieven is het lastiger meerdere partijen te vinden.

Concullega’s

De Limburgse vleesveehouder Leon Moonen ziet niet al te veel problemen in meerdere kleine veehouderijpartijen. “Het is een grote markt, daarom vind ik het niet erg om concullega te zijn van andere veehouders. Tot nu toe hebben we meerdere initiatieven die goed naast elkaar kunnen leven.” Toch is het voor kleine partijen een uitdaging om te leveren.

Goed omgaan met groeiende belangstelling

“Als je grotere afnemers krijgt, kun je door ketensamenwerking optimaal inzetten op vierkantsverwaarding”, stelt Anita Heijdra van KDR. Hier lopen Moonen en collega-veehouder Har Smeets met hun eigen afzetplannen nu ook tegenaan: “We zijn in de foodservice gestapt, maar daar gaan de dure delen niet naartoe. Daar is een andere weg voor gevonden.” Dat betekent links- of rechtsom dat door kleine afzetinitiatieven beter samengewerkt moet worden om de groeiende belangstelling voor Nederlands vlees met een goed verhaal tot succes te brengen.

Beheer
WP Admin