RundveeAchtergrond

‘Hoge melkprijs en goede kaasprijs gaan hand in hand’

Royal A-ware Food Group deed eerder deze week een aanbod aan DOC Kaas voor een strategische samenwerking, als alternatief voor de voorgestelde fusie met DMK. Vanuit DOC Kaas kwam een afhoudende reactie, zowel van bestuur en directie als van diverse leden. A-ware zou klem zitten, onderbezet zijn. Het aanbod zou kortom een noodsprong zijn en vooral bedoeld om de fusie in de wielen te rijden.

Voor Boerderij aanleiding om Klaas de Jong, operationeel directeur van A-ware nog eens te bevragen.

Waarom wil A-ware met DOC Kaas samenwerken?

“DOC Kaas is een prachtbedrijf. Een oer-Hollandse coöperatie die hele goede kaas maakt. Kaas die wij wereldwijd goed kunnen afzetten naar onze klanten”

Bij DOC vandaan hoor je geluiden, ook via sociale media, dat A-ware samenwerking zoekt omdat zij te weinig melk voor haar kaasfabrieken heeft. Is dat zo?

“Dat klopt niet! We kunnen op de korte en lange termijn beschikken over voldoende melk voor onze fabrieken. Sterker nog, we hebben op dit moment een flinke wachtlijst met melkveehouders die aan ons willen leveren.”

Nog zo’n punt. De nieuwe fabriek zou niet goed lopen. Opstartproblemen en dergelijke.

“De opstart van de kaasfabriek verloopt picobello! Lijn één loopt boven verwachting al op volle capaciteit. De tweede kaaslijn, waarop we specialiteiten produceren, hebben we ook al in gebruik genomen. We zitten al boven 75 procent van de maximale capaciteit. Dat is sneller dan gepland.”

Wat jullie doen is wel ongebruikelijk in de zuivelsector, om via de media leden – en bestuur – uit te nodigen. Was het niet netter geweest om als jullie eerst in gesprek waren gegaan met bestuur en directie van DOC Kaas?

“We begrijpen dat het niet gebruikelijk is in de zuivel om op deze manier de dialoog met elkaar aan te gaan. Echter, als directie hebben we diverse keren met bestuur en directie van DOC Kaas gesproken over  de meerwaarde van een strategische samenwerking. Aan deze gesprekken hebben wij het gevoel overgehouden dat bestuur en directie van DOC Kaas zo’n strategische samenwerking niet serieus in overweging hebben genomen. Daar komt bij dat we verrast zijn door de snelheid waarmee DOC Kaas het voorstel tot overname door DMK heeft bekend gemaakt. Door nu direct met leden, bestuur en directie van DOC Kaas in gesprek te gaan, kunnen wij de meerwaarde van een nader vorm te geven strategische samenwerking toelichten. Zo kunnen leden van DOC Kaas een volwaardig alternatief meenemen  in hun besluitvorming om voor of tegen een overname door DMK te stemmen. Het laatste woord is en blijft aan de leden van DOC Kaas. Zij bepalen welke toekomststrategie hun coöperatie kiest. En ook hier geldt boerenwijsheid: ‘Kiezen uit meerdere alternatieven is altijd beter dan keuze uit één’.”

Jullie zien samenwerken met A-ware als beter voor  DOC Kaas dan een overname door DMK. Waarom precies?

“Wij bieden de DOC-leden een afzetgarantie voor de kaas via ons internationale verkoopnetwerk. Daarnaast kunnen we onze krachten bundelen op het gebied van innovatie en verbreding van het assortiment. Ook  zijn er synergievoordelen te behalen bij bijvoorbeeld kaasproductie en melktransport. Deze drie punten zorgen ervoor dat DOC Kaas de leden structureel een hogere melkprijs kan betalen. Hiervoor willen wij vanuit A-ware een garantie afgeven. Bovendien blijft DOC Kaas binnen de samenwerking zelfstandig. De leden blijven eigenaar  van hun kaasfabrieken. Wij krijgen de gelegenheid om de goede kaas van DOC Kaas te verkopen aan onze klanten over de hele wereld. Daarnaast zijn wij gebaat bij een gezonde kaasmarkt. Een strategische samenwerking met DOC Kaas gaat hier zeker aan bijdragen. Uit het verleden is al gebleken; een hoge melkprijs en een goede kaasprijs gaan hand in hand.”

Bij DMK kan DOC Kaas meeprofiteren van een bredere productportfolio. Dat kunnen jullie als A-ware niet bieden.

“A-ware heeft 125 jaar ervaring in het verhandelen van kaas en daarmee een groot internationaal netwerk heeft opgebouwd.  Daarnaast werken we actief aan verbreding van ons portfolio. In onze consumptiemelkfabriek in Coevorden produceren wij dagverse zuivel met toegevoegde waarde. Daarnaast maken wij in het Belgische Merchtem diverse roomproducten voor onder meer bakkerijen en horeca. Zo kunnen wij melk optimaal tot waarde kunnen brengen. En we hebben volop plannen om nog verder te verbreden.”

Beheer
WP Admin