RundveeAchtergrond

DMK veegt plan A-ware als paniekaanbod van tafel

DMK doet de leden van DOC Kaas een serieus en evenwichtig aanbod voor samenwerking. Niet voor overname. DMK handelt weloverwogen en in het belang van zowel DMK als DOC Kaas, aldus CEO Josef Schwaiger. Het alternatief van A-ware betitelt hij als een rap in elkaar gezet paniekaanbod. Vaag en onnauwkeurig.

DOC Kaas wil fuseren met de Duitse DMK Group, maar de concurrentie heeft de voorbije weken niet stil gezeten en concurrerende voorstellen gepresenteerd. De A-ware Food Groep is het meest concreet geworden, met eigen plannen, toegelicht op speciale voorlichtingsbijeenkomsten. Aan CEO Josef Schwaiger van DMK de vraag wat hij daarvan vindt.

DMK heeft concurrentie gekregen van de A-ware. Het bedrijf stelt een beter voorstel te hebben dan DMK, dat het de DOC-leden minimaal dezelfde melkprijs kan betalen als DMK en misschien wel meer. Wat vindt u daarvan?

“De melkprijs van DMK lag vorig jaar op het niveau van de referentie-zuivelondernemingen. Dat blijkt uit onafhankelijke statistieken. En ook dit jaar zal dat vermoedelijk zo blijven – ondanks de huidige druk op de markt. Onze leden zijn terecht trots en tevreden met dat wat de afgelopen jaren is bereikt: DMK is op weg één van de toonaangevende bedrijven op de internationale markt voor zuivelproducten te worden.”

[([002_685_rb-image-1763338.jpeg]:inzetgroot)]

 

“Wij hebben gericht geïnvesteerd in geavanceerde productiefaciliteiten, uitbreiding van onze capaciteit, in onderzoek, in ontwikkeling en de inrichting van verkooporganisaties in Azië, Oost-Europa en het Midden-Oosten. In totaal rond 500 miljoen euro in de afgelopen drie jaar. Wij zijn bovendien met een solvabiliteit van 37,5 procent een zeer stabiele, financieel gezonde onderneming.

Hierdoor zijn wij in staat DOC Kaas een aanbod te doen dat geen overname betekent, maar de zelfstandigheid van de coöperatie DOC Kaas waarborgt. Bovendien blijven de identiteit en de internationaal hoog aangeschreven naam van de onderneming DOC Kaas bestaan. Onze strategieën sluiten op elkaar aan en we kunnen elkaar versterken. Wat wij de leden van DOC Kaas bieden, is een moderne, toekomstgerichte en zeer doordachte en veelbelovende fusie, waarbij ook de naam ‘DOC Kaas’ behouden blijft.

Wat nu door andere marktspelers wordt voorgesteld, lijkt haastig in elkaar gedraaid en wordt door menige volger van de markt wellicht niet ten onrechte als paniekaanbod omschreven. Vaag, onnauwkeurig en niet doordacht en in wezen een belofte die niet kan worden nagekomen.

Daar komt bij dat je naar onze mening zo niet kunt omgaan met de verantwoordelijkheid jegens 1.100 veehouders en hun gezinnen. Deze mensen en hun bedrijven zijn de basis van onze sector. Alleen al uit respect voor wat zij presteren, moeten we oprecht, nauwkeurig en transparant handelen. Met dit in het achterhoofd, hebben wij de gesprekken met DOC Kaas gevoerd. Ik geloof dat we ook daarom vanaf het begin zo goed met elkaar overweg konden: beide bedrijven delen hetzelfde gevoel voor waarden en eenzelfde mentaliteit.”

[([003_608_rb-image-1763339.jpeg]:inzetgroot)]

 

A-ware zegt dat de DOC-leden ingeval van een ‘Nederlandse oplossing’ tot wel 4 cent per kilogram meer geld voor hun melk kunnen krijgen (betere verwaarding van BGA-kaas), terwijl ze bij een samenwerking met DMK slechts een zevende hiervan zouden krijgen. De winst moet immers met de overige leden van DMK worden gedeeld. Is deze stelling juist?

“Met cijfers moet je altijd voorzichtig zijn, vooral als hier beloften en beweringen aan worden verbonden. Ik kan deze vermeende berekeningen ondanks enige ervaring binnen de zuivelbranche echter niet volgen. Ik begrijp ook niet waarom een bedrijf als A-ware dergelijke uitspraken zou doen.

Wat het andere deel van uw vraag betreft: wie lid wordt van een coöperatie, weet dat hij toetreedt tot een gemeenschap op basis van wederzijdse solidariteit. Je deelt de successen. En je deelt de lasten. Om een evenwicht te kunnen vinden waarbij iedereen tevreden is, is vertrouwen en een open discussiecultuur vereist.

Onze 9.000 leden-veehouders zien het succes van de DMK-strategie en staan er achter. Wij stellen solide plannen op, wij handelen op duurzame wijze, en wij investeren vastberaden – maar nooit riskant.

Daar zullen ook de 1.100 leden van DOC Kaas van profiteren die na de fusie net zo vanzelfsprekend hun aandeel uit de opbrengsten van de winstgevende activiteiten van DMK zullen ontvangen als de 9.000 leden van DMK.”

[([004_196_rb-image-1763347.jpeg]:inzetgroot)]

 

DMK zal bij van een fusie tussen DOC en DMK nog €20 miljoen aan de leden van DOC Kaas betalen. Is dat voldoende om het hogere eigen kapitaal van DOC Kaas te compenseren? Dat ligt toch rond €40 tot €50 miljoen?

“Bij de berekening van dergelijke cijfers is meer dan deze ene factor van belang. Bovendien ligt hier een zorgvuldig uitgevoerd due dilligence-onderzoek aan ten grondslag. Beide bedrijven beschikken over een hoog eigen vermogen: DMK ter hoogte van 37,5 procent, wat overeenkomt met €570 miljoen. Ik verzeker u dat wij ons huiswerk zorgvuldig hebben gedaan.

Wij zijn tot een voorstel gekomen dat door alle betrokken partijen als gefundeerd en fair wordt beschouwd. Iets anders zou niemand bij DOC Kaas en DMK hebben geaccepteerd. Gezamenlijk vertegenwoordigen we 9.000 landbouwers aan de ene en 1.100 veehouders aan de andere kant. We zijn ons bewust van deze verantwoordelijkheid.”

DMK heeft tot nu toe een naar verhouding goede prijs voor verse producten in Duitsland ontvangen. De nieuwe prijzen met de Duitse retailer zijn minder goed. Daar worden de veehouders niet blij van…

“Van de huidige situatie op de markt en de prijsdruk wordt niemand blij. Maar ook hier komen meerdere factoren samen waar wij aan moeten werken. De consument krijgt voorgespiegeld dat kwaliteit tegen dumpprijzen te koop is en zo ongeveer iedere industriebranche krijgt meer waardering dan de agrarische sector: er zit dus iets scheef in onze maatschappij.

De DMK Group zal zich in de toekomst ook op dit gebied nadrukkelijker inzetten. Het motto van het bedrijf staat hierbij centraal: ‘Onze melk. Onze wereld.'”

[([005_308_rb-image-1763340.jpeg]:inzetgroot)]

 

DOC Kaas heeft met meerdere bedrijven samenwerkingsverbanden gesloten: Volac, Vergeer. Wat zal hiermee gebeuren?

“Beslissingen over een samenwerking worden op basis van de gegeven omstandigheden getroffen. Dus ook op basis van bestaande samenwerkingsverbanden. Tegelijkertijd zal duidelijk zijn dat de omstandigheden nauwkeurig moeten worden bekeken en moet worden bepaald wat na een fusie zinvol is en waar synergieën ontstaan of waar betere condities kunnen worden uitonderhandeld.

DMK wordt steeds internationaler. Heeft het bedrijf ook nieuwe markten voor kaas gevonden? Waar?

“Kaas, en met name Nederlandse kaas, is een zeer populair product – vooral in Azië en het Midden-Oosten. Er is sprake van een forse toename van de vraag naar met name kwaliteitskaas. De ontwikkeling in de markt is een van de hoofdargumenten voor deze fusie: DOC Kaas heeft Nederlandse kaas en een naam en merk – Dutch Original Cheese – die staan voor traditie en hoge kwaliteit. DMK heeft de verkooporganisatie ingericht en voor zijn toekomstige partner op deze manier de weg voorbereid.”

DMK is ook actief op het gebied van babyvoeding. Ik hoorde iets van een omzetschatting van ongeveer €60 miljoen. Klopt dat?

Met de Humana GmbH hebben wij één van de meest traditierijke en internationaal gerenommeerde fabrikanten van babyvoeding in ons concern. Veel veelzeggender dan cijfers is het feit dat het merk Humana in veel Europese landen, Azië, het Midden-Oosten en Afrika tot de meest aangeraden en meest verkochte merken binnen dit zeer gevoelige segment behoort.

De genoemde omzet van €60 miljoen heeft slechts betrekking op één onderdeel van ons babyvoedingssegment. In totaal was de omzet in 2014 zo’n €200 miljoen en er is sprake van een stijgende trend op de internationale markten. Hier zijn wij trots op en wij investeren dienovereenkomstig veel in deze activiteiten.”

[([006_701_rb-image-1763341.jpeg]:inzetgroot)]

Lees ook: DOC Kaas-top wijst alternatieven af

Beheer
WP Admin