Rundveehouderij

Achtergrond 3519 x bekeken 9 reacties

Fabrieken klem tussen melkprijs en retailcontract

Vanuit Nederland bezien zijn er momenteel twee tegengestelde ontwikkelingen te bespeuren op de zuivelmarkt.

Aan de aanvoerkant zitten fabrieken met een soms zelfs ietwat te krappe melkstroom van de eigen leden, waardoor de Spotmarkt melk momenteel vrij hoog is (tot 36 cent). Aan de andere kant tenderen de poederprijzen weer iets naar beneden, terwijl ook de roomprijs terugvalt.

De beperkte melkaanvoer wordt veroorzaakt doordat veel boeren nog even proberen om een hoge superheffing te vermijden, maar dat maakt met name de kaasmakers niet blij. Die hebben in de voorbije maanden lange-termijncontracten voor Foliekaas afgesloten tegen prijzen van €2,30 tot €2,40 per kilo. Dat leek voor dat moment de minst slechte optie. Omdat toen nog een lange periode met lage prijzen werd voorzien.

Nu moeten ze de kaas leveren tegen de toen afgesloten prijs, terwijl de spotprijs voor foliekaas al weer rond de €2,80 per kilo zit. De vraagprijs is hoger, maar daar wordt niet op gehapt. Door de verbeterde markt, en ook door de onverwacht forse stijging van de garantieprijs bij FrieslandCampina verwachten melkveehouders weer allemaal een hogere melkprijs. Het kan bijna niet anders of dat moet sommige zuivelbedrijven financieel pijn doen.

Bij de waardering van de garantieprijs die FrieslandCampina maandag bekend maakte, moet overigens wel één ding goed in de gaten worden gehouden. Van de €34,00 per 100 kilo is €1,75 nog toe te schrijven aan januari.  Zo bezien is de melkprijs bij FrieslandCampina in de eerste drie  maanden nauwelijks van z'n plek gekomen.

Prognose: licht dalende grondstofprijzen.

Laatste reacties

  • daan1908

    Duidelijk verhaal , straks zal blijken hoe dit uitpakt voor elke individuele fabriek .

  • John*

    dit is toch het probleem van de hele agrarische sector? verwekende bedrijven sluiten retail contracten af voor voor langere tijd wetende dat ze maximale invloed hebben op de inkooprijzen van de melk.. en daarmee de opbrengstprijzen van de boeren. Daarom stokt nu ook b.v. de vleesvarkensprijs afspraken zijn gemaakt op basis inkoop van 1,40 kg met een afwijking van 5%.. als 80% op deze basis is verkocht heeft de laatste 20% invloed op de opbrengstprijs voor de boeren. Op deze manier worden noteringen dus onder het niveau gehouden en blijft de boer betalen.

  • HJ O R

    Dus moet er gewoon een vorm van quotering blijven, weten de fabrieken in elk geval waar ze aan toe zijn, de retail en de veehouder trouwens ook.
    De DDB is zo gek nog niet.
    Nu is het vrij melken in heel europa behalve NL, wij zitten gebonden aan de mest, EU en met name Duitsland lacht zich een bult.
    En dat alles dank zij LTO die miljoenen in lobby heeft gestoken voor afschaffing van de quotering.

  • BO(skabout)ER

    Ook al zijn wij verbonden aan mest, we kunnen toch nog redelijk wat uitbreiden zonder dure kosten. Prachtig! En ja, dat zal wat golfwerking hebben op de prijzen. Maar als we niet kunnen uitbreiden kunnen we ook niet meer handelen met het buitenland. Alle extra melk is immers export. En hierdoor zal juist de melkveehouderij in een beter daglicht worden gezet! Want we zullen Nederland helpen aan banen etc.

  • joohoo

    Wat is de reden dat deze verkoopmanagers niet in staat zijn om een hogere prijs te bedingen.
    Marktprognoses kijken toch vaak meer dan 8 maand vooruit???

  • joannes

    @joohoo, de reden is dat we een exportland zijn met een voortdurend overschot. Voor het binnenland betekend dat, dat de prijzen altijd geënt zijn op wel of geen succes in dat exportvolume, dat overschot. En voor het buitenland, hangt het af van wereld aanbod, relatieve kwaliteit, handelsverdragen, blokkades en, heel subtiel maar minstens zo relevant, de wisselkoersen. Nu, met die Russiche blokkade en de hoge € van afgelopen jaar, zat de EU, met NL als meest afhankelijk van export, in het verdomhoekje. Contracten worden nooit afgesloten met als basis de overproductie in stand te houden dus hoopt men met prijsverlagingen de consumptie op peil te houden voor het buitenland en te stimuleren voor het binnenland. Marktwerking heet dat. Maar er schijnt licht in die tunnel, de € is inmiddels al door de 1,09 gezakt versus de dollar, en de US,de tweede agro exporteur, zal het nu moeilijk zal gaan krijgen.

  • joohoo

    Joannes,
    Licht in de tunnel? tegenligger of spookrijder?.
    Ik dacht dat het artikel over de nederlandse markt ging.

  • koestal

    Friesland-Campina heeft toch een goed verhaal naar de retailer  over de extra zorg die de melkveehouder aan z,n product geeft,dat moet goed verkopen.Een goed product verkoopt zich zelf zeiden we vroeger !! Al die extra eisen aan de melkveehouders zijn toch geen flauwe kul,dat moet uiteindelijk een keer betaalt worden.!! Wat kost ook al die reclame  ?

  • Mels

    Dus toch flauwekul Koestal,allemaal om je zogenaamd te onderscheiden maar aan het eind van het verhaal geen cent meer betalen,in elk geval geen groot verschil tenopzichte van de minder eisende concurrentie

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.