Rundveehouderij

Achtergrond 2059 x bekeken 6 reacties

De grote kaasparadox

Terwijl de producentenprijs voor foliekaas sinds eind augustus 2014 niet meer aan de €3 per kilo is gekomen en nu zelfs onder de €2 per kilo is gedoken (zie Boerderij-notering), blijft diezelfde kaas in de supermarkt steeds €5 of meer per kilo kosten. Een vreemde, paradoxale situatie.

Ra-ra hoe kan dat?

Een veelgehoorde verklaring is dat dalende producentenprijzen pas met enige vertraging worden doorgegeven aan de supermarkten, omdat die vaak werken met langlopende contracten. Na ruim een jaar gaat die verklaring echter niet meer op.

Ergens tussen het kaaspakhuis en de supermarkt blijft ruwweg de helft van de winkelprijs hangen; €2,50 per kilo. En dan hebben we het alleen nog maar over simpele foliekaas, die de grote producenten in XL-volumes ter wereld brengen. Zelfs bij de Aldi en Lidl, die op gebied van goedkoopte toch iets waar hebben te maken, is foliekaas niet of nauwelijks onder de €5 per kilo te vinden.

100% marge voor supermarkten

Het heeft er veel van weg dat het ditmaal echt de supermarkten zijn die de extra verdiensten, zo'n 100% marge, in hun zak steken. De grote foliekaasmakers in Nederland ontvangen het extra geld in ieder geval niet. Anders zouden de boeren bij met name DOC Kaas wel meer centen voor hun melk ontvangen en zou de totale kaasmarkt er ook wel iets beter voorstaan, voor de producenten.

Op de producentenmarkt is de nood evenwel zo hoog, dat onlangs nog grote volumes foliekaas naar verre bestemmingen zijn verkocht voor prijzen ver onder de €2 per kilo. De exacte bedragen moeten eigenlijk geheim blijven. Coöperatieleden zouden hun besturen eens naar de precieze verkoopbedragen moeten vragen.

Zuivel verkoopt goed

Ondertussen gaat ook het verhaal rond dat de zuivelindustrie in Nederland nog altijd zulke relatief goede melkprijzen kan betalen - zo'n 30 cent, terwijl de notering van Zuivel NL hooguit 25 cent rechtvaardigt - omdat op de consumentenproducten nog relatief goed wordt verdiend. We hebben het dan over verse zuivelproducten in de supermarkt, maar ook over de (merk)producten die buiten Nederland worden verkocht.

Zuivel verkoopt op zich goed als voedzaam, gezond en ook duurzaam en eerlijk product. Vandaar die goede consumentenprijzen. Ook foliekaas lift mee op dit imago, maar kennelijk alleen aan de supermarktkassa. De producenten delen niet mee.

Waaromvraag

De vraag is waarom dit zo is. Misbruiken de supermarkten hun positie? Of stellen de producenten/aanbieders van kaas zich nodeloos zwak op? Misschien zijn er meer en andere verklaringen, maar opvallend en pijnlijk is het enorme verschil tussen fabrieks- en winkelprijs. In ieder geval bij kaas.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Melkfabrieken kunnen overtollige medewerkers vragen om op markten de kazen te verkopen. Als je prijzen hanteert onder de supermarktprijs maar met een mooie marge dan is dat altijd meegenomen.

  • kiepel

    Bij voldoende aanbod hoeft de retail niet meer te betalen. Aanbod beperken door extra veel en (indien nodig) goedkoop exporteren.
    Gevaarlijk omdat het buitenland ook graag goedkope kaas naar Nederland wil sjouwen.

  • keesgerard1

    Hier gaat iets niet helemaal goed, foliekaas is meestal voor de verwerking op pizza`s etc en ligt beperkt in de winkel, vooral export naar de grotere restaurants etc. De foto die u hierbij toont is natuur-gerijpte kaas, ook de rechthoeken bij aldi en lidl zijn natuur-gerijpt en kosten inkoop al gauw een euro of 3, leeftijd 2 weken oud. Als het gevacumeerd in de winkel ligt wil nog niets zeggen dat het foliekaas is.

  • klaas.van.der.horst1

    Op de foto staan idd natuurkazen, maar onderin het schap bij de prijsvechters liggen toch echt niet alleen natuurkazen.
    Natuurkaas wordt trouwens ook niet voor €3,00 verkocht. Het laatste jaar eerder zo'n 50 tot 60 cent boven folie.

  • keesgerard1

    Je kan je afvragen wat de omzethoeveelheid is van zo`n rubberblok onderin het schap, staat idd wel leuk in de folder maar de meeste is toch natuurkaas wat de klok slaat in de nederlandse retail.

  • Farmer4life2

    Lang leve de supermarkt oorlog. Pakken wat je pakken kan om daarna weer aanbiedingen te maken om de consument te lokken

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.