RundveeAchtergrond

‘Zoals de NRM nu verloopt, is uniek’

Aanstaande vrijdag en zaterdag kunnen koeienliefhebbers hun hart weer ophalen in Zwolle. De organisatie verwacht wederom rond de tienduizend bezoekers. Wat maakt de NRM zo aantrekkelijk?

Promotie van de Nederlandse koe. Dat blijft het centrale thema van de tweejaarlijkse Nationale Rundvee Manifestatie (NRM). Van de ruim 800 aangemelde koeien zijn er uiteindelijk 250 geselecteerd die meestrijden bij de kampioenschappen zwart- en roodbont. Dat zijn ruwweg gesteld momenteel de mooiste koeien van Nederland. Natuurlijk blijven er mooie koeien bewust of ongewild thuis. Zo zijn er door de IBR-keuring uiteindelijk nog acht dieren uit de catalogus afgevallen waarbij na testen het veldvirus is gevonden (zie kader).

Uiteindelijk lopen op zaterdagmiddag de zes kampioenen en reservekampioenen door de ring. “Dat moeten koeien zijn waarvan de veehouder op de tribune zegt, ja, dat soort koeien wil ik graag in mijn stal hebben”, geeft NRM-projectleider Louwrens van Keulen de doelstelling aan. Hij noemt de koeienkeuring en de aanloopperiode naar de keuring topsport. “Veehouders komen met levend materiaal in de ring. Heeft de koe haar dag of net niet? En het blijft natuurlijk een momentopname. Was de kampioene twee maanden voor de NRM of twee maanden er na, ook de beste?”

Nut van de NRM

Op de vraag wat het nut is van de NRM heeft Van Keulen snel het antwoord klaar. Hij roemt de combinatie tijdens de NRM-dagen. KI-organisaties die vol overgave dochtergroepen samenstellen, de tien procent kruisende veehouders die inzicht krijgt in de mogelijkheden, keuring van 100.000 liter koeien, de zwart- en roodbonte koeienkeuring en de vakbeurs die puur op de melkveehouderij is gericht. Hij noemt het bijzonder dat diverse gezinnen er een dagje uit van maken. Op de tribunes varieert de leeftijd van een paar maanden tot ruim tachtig jaar.

Ook de suggestie dat NRM en de Holland Holstein sHow (HHH) qua koeien en deelnemers steeds meer op elkaar gaan lijken, wuift hij weg. Over samenvoegen wordt niet gesproken. “Nee waarom?”, verwoordt HHH-voorzitter Hans Puttenstein. “Ik denk dat we elkaar juist scherp houden. Enkele jaren geleden opperden wij al eens een IBR-vrije keuring. Nou, nou jullie durven, klonk het uit verschillende hoeken. Nu pakt de NRM het wel op en ook de HHH zal het aan de leden voorleggen.” Puttenstein ziet juist dat de Young Breeders een enorme impuls aan de NRM geven. “Door onze jeugdopleiding komen steeds meer jongeren, en dan vooral meisjes, in aanraking met koeienkeuringen en toiletteren.”

Meer profileren

Een belangrijk doel van de NRM is natuurlijk de promotie van de Nederlandse koe naar het buitenland. De laatste edities bezochten rond 1.500 buitenlanders de NRM. Velen via uitnodiging door bedrijven en een deel komt spontaan. Die laatste groep lijkt iets te dalen. Daarbovenop krijgt Veepro de laatste jaren het verwijt dat de exportrevenuen na de nationale shows tegenvallen. Erik Gostelie, de nieuwe directeur van Veepro, ziet hierin een mooie uitdaging. Hij ziet de exportmarkt sowieso al aantrekken, nu de perikelen met blauwtong en 
Schmallenberg achter de rug lijken. Veepro nodigt vijftien personen uit potentieel belangrijke exportlanden uit voor de tweejaarlijkse tour, langs veebedrijven, industrie en natuurlijk de NRM. In die groep zitten uit zes landen, waaronder Nigeria, Kenia, Oeganda en Libanon, het hoofd van de veterinaire dienst. “Dat die landen deze hoge functionarissen sturen, vind ik bijzonder”, geeft de voormalige dierenarts aan. Maar ook uit landen als Rusland, Oekraïne, China, Mongolië, Pakistan en India nodigt Veepro mensen uit. De NRM speelt in het exportverhaal een belangrijke rol. Buitenlanders zien hier het fanatisme bij zowel veehouders, die met koeien in de ring verschijnen, als bij bezoekers op de tribune die de keuring op de voet volgen. “Op de NRM kunnen we scoren. We zijn goed en laten dit zien”, aldus Gostelie. Louwrens van Keulen vult aan dat met name de rubriek met 100.000 liter koeien bij de buitenlanders veel waardering oogstte in 2012.

Uniek

De projectleider noemt de NRM uniek. Ongeveer de helft van de actieve melkveehouders bezoekt de show één of twee dagen. Velen leven enthousiast mee met de keuring. “Waar zie je tribunes met mensen die massaal de catalogus voor zich hebben en die aantekeningen maken?” Hij zag in omringende landen hoe nationale shows de laatste jaren verliepen. “In Oldenburg was het ‘s avonds tijdens de veiling drukker dan overdag en op Agribex trok de mechanisatiebeurs publiek weg bij de koeien. Zoals de NRM nu verloopt, is gewoon uniek. Dat moeten we koesteren.”

 

Trots op NRM-deelname

Veehouders zijn enorm trots dat ze wederom met koeien naar de NRM mogen. Maar aangepaste regelgeving kan ook zo maar een einde aan een traditie betekenen, zo overkwam Gerrit Regelink uit 
Hengelo.

Het lukte Regelink steeds om met eigen gefokt materiaal naar de NRM te gaan. Ook dit jaar staat er weer een zeer beloftevolle jonge koe in de catalogus. Maar vorige week kwam het slechte nieuws. Ook een tweede IBR-test op het veldvirus bleek verkeerd en dus mag de koe niet naar Zwolle. “Jammer dat IBR-regels onze NRM-traditie doorbreken, we kwamen er al vanaf 1992. Nu ga ik als bezoeker, dat is toch heel anders’”, vertelt de teleurgestelde Regelink.

Voor Bart Vink gaat de traditie wel verder. Vanaf 1969 komt dit bedrijf uit Ottoland onafgebroken met koeien op de nationale show. Hij noemt dit het visitekaartje voor de Nederlandse melkveesector en wil daar graag een bijdrage aan leveren. Arbeidsdruk is wel de oorzaak dat Bart steeds minder vaak met koeien naar (regionale) keuringen gaat. “Maar de NRM is toch altijd iets aparts. Voor drie koeien heb ik rekening gehouden met de kalfdatum en nu staan ze er alle drie prima voor.”

Beheer
WP Admin