Rundveehouderij

Achtergrond 3251 x bekeken 10 reacties

EU in centrum zuivelgolf

De EU zal volgens ramingen van het Franse bureau Gira het meest profiteren van een sterk groeiende vraag naar zuivel. Binnen de EU is Nederland het beste in staat de wereldmarkt te bedienen. Investeringen zijn volgens Gira-directeur Christophe Lafougere gericht op producten met een hogere toegevoegde waarde.

In de toekomst wordt fors meer melk geproduceerd voor de wereldmarkt, vooral in Europa. Dat zegt directeur Christophe Lafougere van het Franse Gira Consultancy & Research. Tot 2018 groeit de productie in de EU in het 'optimistische scenario' van samenwerkingsverband Gira Dairy Club (GDC) met 12,8 procent, meer dan in de VS en Nieuw-Zeeland samen. Er vindt in Europa dan ook een investeringsgolf plaats, vooral in kindervoeding.

Volgens de cijfers van GDC, waarbij een groot aantal van 's werelds grootste zuivelaars is aangesloten, neemt tot 2018 de productie het meest toe in India. Maar hoewel het stijgingspercentage met 50,7 procent spectaculair is, blijft de productie vrijwel volledig in het land zelf. De Chinese groei, 6,7 procent, kan niet voorkomen dat het land een grote netto-importeur blijft.
De productie groeit tevens duidelijk in Brazilië, 4,7 procent, en de VS, waar een groei van 7,2 procent voor becijferd is. De groei is gematigder in Nieuw-Zeeland (2,8 procent) en minimaal in Argentinië en Australië. In Japan is sprake van een krimp van 0,4 procent, terwijl de Russische zuivelproductie alle Kremlin-dromen van autarkie ten spijt volgens ramingen marginaal daalt.
Binnen de EU behoort Nederland volgens Lafougere tot de winnaars. De Nederlandse productie neemt toe met 3,9 procent terwijl de productie in Ierland met 5,4 procent het hardst groeit. De acht toplanden op zuivelgebied in de EU tekenen samen voor 13,8 miljoen ton extra productie. Slechts 300.000 ton zal door de andere lidstaten van de EU worden aangeleverd.
Uit een opiniepeiling van Gira, blijkt dat alle ondervraagde zuivelaars meer internationale competitie verwachten. "De ondernemingen verwachten niets van hun thuismarkt, die hooguit op het gebied van kaas iets groeit", aldus Lafougere. Het investeringsvolume is hoog, aldus Lafougere. In totaal is sinds 2012 meer dan €2,3 miljard aan investeringen gedaan of aangekondigd. Lafougere noemt de bedrijven 'optimistisch maar niet roekeloos'.
Uit gegevens van Gira blijkt dat een derde van de totale investeringssom sterk is gericht op specifieke kindervoeding en daarvan komt de helft op conto van FrieslandCampina. Een kwart is gericht op geavanceerde wei-verwerking. Uiteindelijk is maar een derde onder te brengen onder de categorie grondstoffen, vooral poeders, aldus Lafougere.
Wat Lafougere betreft zijn investeringen voor coöperaties extra belangrijk omdat ze een achterstand hebben op particuliere of beursgenoteerde concurrenten. "Coöperaties in de EU voegen te weinig waarde toe per kilo", aldus Lafougere. Hij laat cijfers zien waaruit blijkt dat het Japanse Morinaga meer dan $5 per kilo aan waarde toevoegt. Ook Danone, Nestlé, Meiji en Saputo zitten 'hoog' op de ladder, terwijl coöperaties meestal blijven steken op $1 tot $1,5 toegevoegde waarde per kilo.

Laatste reacties

  • Ferm

    Jan Cees Bron, kun je naast de procenten ook de werkelijke liters vermelden, want dan weet je over welke volumes je praat.
    Als de grootste stijger, Ierland, 5% meer melk produceerd, dan kan natuurlijk de gemiddelde stijging in de EU nooit 12,8% zijn. Je moet in deze toch de afzonderlijke stijgingspercentages optellen en dan delen?

  • Mozes

    In het verleden waren coöperaties te veel bezig om met zo laag mogelijke kosten zoveel mogelijk ledenmelk te verwerken inplaats van kansen in de markt te zoeken en te benutten. Men kwam daardoor vooral terecht in de bulk. Al vanaf midden jaren negentig is daar verandering in gekomen, vooral in Nederland. Bij het vroegere Frieslandfoods ging dat met de botte bijl waar ledenmelk een 'last ' werd genoemd. De leden kregen bovendien te horen dat consumenten belangrijker waren dan boeren. Merken en markt was belangrijker dan ledenmelk.

  • joannes

    Het lijken wel Boeren die Coöperaties @Mozes!!!!! Met dat verschil dat ze teveel in hun eigen productie gekeken hebben en nooit hun eigen prestaties vergeleken hebben met hun collega Verwerkers! Terwijl Boeren dat toch eigen is. $1 tot $1,5 versus $5 is nogal een verschil! Daar kan nog eens flink aan getrokken worden!

  • agratax2

    joannes. Zou in hier niet het regelement schuldig zijn waarin staat; 'Alle leden melk moet worden geaccepteerd en vermakt'. De co-op heeft dus de mogelijkheid zijn grondstoffen stroom af te stellen op wat de markt aan niche of speciale zuivelvoeding kan opnemen. Boeren wensen maar 1 ding 'zoveel mogelijk melk produceren zonder zich druk te maken over de liter prijs. Ze klagen wel als ze minder vangen dan de buurman, die aan een contract hoeveelheid is gebonden. Ik hoorde dat Rouveen Special Cheese een quotum heeft ingesteld die nodig is voor de Dure Kaassoorten en de rest doet hooguit de prijs die gehaald kan worden op de markt. Dat noem ik melken met als doel de hoogst mogelijke literprijs te genereren.

  • joannes

    @agratax1, de Coöperatie heeft al jaren de managers uit de Levensmiddelen industrie ingehuurd om vooral mee te groeien met de trend en ervaringen bij de Retail en de Wereldmarkt. Wanneer ik nu manager van een Coöperatie was zou ik me kapot schamen dat in een Boeren blad een, nb Frans bureau, Gira mijn grondstof leveranciers en tevens eigenaren verteld wordt, dat de Coöperaties al jaren het verkeerde beleid hebben uitgevoerd, dat met de laagste toegevoegde waarde, veroorzaakt uit verkeerde zuinigheid..Toen destijds Nutricia verkocht werd aan Danone hadden alle lampen op rood moeten springen. Maar ja, wanneer het prijsverschil zo groot is, kan men het snel en goed oppakken om eea te corrigeren voor die brood nodige hogere prijs voor de grondstof Melk. Waarschijnlijk heeft de MelkQuota ook de Verwerkers managers beperkt in hun inventiviteit!

  • el

    Vraagje aan meneer Bron: hoeveel melkkoeien zijn er in Europa?

  • europeandairy

    Gira slaat er maar een slag naar. Nieuw Zeeland zou een groei van 2,8% boeken tot 2018. Van Januari t/m October 2014 zit men al op 12% groei op basis van milk solids. Het zou ook wel informatief zijn wat Gira als basis jaar heeft genomen.

  • agratax2

    @joannes. Je hebt het bij het rechte eind met de vraag 'is het verstandig een retailer aan te trekken als leider van een productie bedrijf'. Ik denk het niet het zijn twee gescheiden bedrijven met botsende belangen op het vlak waar ze elkaar raken (de markt). Dat dit heeft kunnen gebeuren is ook de schuld van de leden zij hebben zich nooit afgevraagd of deze mix wel zo duurzaam zou zijn. Laten we eerlijk zijn als het bestuur de 'juiste' uitleg / draai geeft aan het profiel van de nieuwe man/vrouw klapt doorgaans de hele zaal. Einde vergadering aan de stamtafel komen de protesten los, maar dan zijn meestal de besturen en de directie al huiswaarts gekeerd.

  • abtje

    Kan je nagaan, Nederland 3,9 procent groei. De verwerkingscapaciteit is bijna verdubbeld bij de verwerkers.
    Dat de coöperaties hebben zitten slapen is niets nieuws, of ze er wat aan gaan doen zal afhangen van de concurrentie.
    Op dit moment verhogen ze alleen de kostprijs met hun wittere melk redenering, uiteraard ook weer zonder meerwaarde uit te betalen.
    Het zal wel weer ouderwets worden, ergens een grote droogte of andere ellende en zo en schaarste op de wereldhandel creeren en dan pas weer een plus prijs.

  • koestal

    Nu komt er een melkveewet om de productie te beperken,het gaat blijkbaar te goed met de zuivelproductie in Nederland,jaloezie is er genoeg

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.