Rundveehouderij

Achtergrond 2406 x bekeken 8 reacties

DMF werkt als goedaardige aderlating voor leden FrieslandCampina

De fusie van Friesland Foods en Campina bracht ook de Dutch Milk Foundation. Die moest zorgen voor blijvende concurrentie en werd gezien als straf. Het eerste is er toch wel, maar straf? De uitwerking lijkt anders.

Zeg Dutch Milk Foundation (DMF) en alle rechtgeaarde FrieslandCampina-leden spuwen vuur. De Europese fusiemaatregelen tegen FrieslandCampina, waaronder de DMF, geldt voor hen als schoolvoorbeeld hoe de overheid (en achter hen supermarkten en voor een habbekrats shoppende consumenten) een mooie coöperatieve krachtenbundeling frustreren.

Om supercoöperatie FrieslandCampina niet te sterk te laten worden, besloot Europees mededingingscommissaris Neelie Kroes dat het bedrijf vanaf de geboorte met een handicap zou moeten leven. FrieslandCampina moest voor onbepaalde tijd jaarlijks 1,2 miljard kilo melk beschikbaar stellen aan nieuwkomers op de markt, die soms ook nog met fabrieken en merken van Campina of Friesland Foods aan de haal gingen. Ook moesten boeren de gelegenheid krijgen om met een vertrekbonus op te stappen, maar dan zou hun kwantum wel in mindering worden gebracht op de 1,2 miljard kilo.

Op papier draconische maatregelen en meermaals verfoeid door boeren en bestuurders. De vraag is echter of deze maatregelen in de praktijk wel zo zwaar uitpakten als gevreesd.
Afgaande op uitlatingen van coöperatievoorzitter Piet Boer bij de Dutch Dairymen Board (DDB) in Heerde is het allemaal niet zo erg. Hij betoogde dat de fusiebeperkingen eigenlijk niet werken. Met name het vertrek van boeren vlot niet, observeerde hij. Het jaarverslag van FrieslandCampina over 2012 bevestigt dat. In dat jaar vertrokken slechts elf leden met gebruikmaking van de vertrekregeling. Sinds 2009 zijn het er in totaal 76 geweest, goed voor een melkplas van 48 miljoen kilo. De plas melk van 1,2 miljard kilo die FrieslandCampina beschikbaar moet houden is daardoor gekrompen naar 1.152 miljoen kilo. Dat kwantum wordt jaarlijks aangesproken door Arla, voor de fabriek in Nijkerk en door DeltaMilk voor de fabriek in Bleskensgraaf. De laatste verlengde eind vorig jaar de afname-overeenkomst tot 2022. Samen halen ze maximaal 700 miljoen kilo kilo melk uit het DMF, maar het werkelijke volume ligt eerder in de  buurt van de 600 miljoen. Aanvankelijk was dat met 1 procent korting op de garantieprijs, maar die tijd is nu voorbij. Vanaf 2014 komt A-ware erbij als klant. Ook die wil 300 miljoen kilo melk en kan in eerste instantie wel met korting kopen.

Leden van FrieslandCampina zien zo de concurrentie mooi weer spelen met hun goede melk, terwijl FrieslandCampina ervoor bloedt. De vraag is of dat idee klopt. Kijk je naar de grote hoeveelheid basiszuivel die FrieslandCampina jaarlijks produceert (bulkkaas, boter, standaardpoeders en huismerk-zuivel) en waar jaarlijks grote bedragen op worden toegelegd, dan zouden ze juist blij moeten zijn met de DMF-stroom. Het is eerder een goedaardige aderlating. De melk gaat weg voor de garantieprijs, zonder bijkomende kosten. Had FrieslandCampina deze melk zelf moeten afzetten of verwerken, dan had dit mogelijk tot extra verliezen geleid. Misschien is het dus tijd om Neelie Kroes stilletjes te bedanken!

Laatste reacties

  • Mozes

    De melk die doorgeleverd wordt moet wel meedelen in de winst waardoor voor de rest van de melk de prestatietoeslag per liter wel lager wordt.

  • klaas.van.der.horst1

    Kennelijk gaat Mozes ervan uit dat er geen verlies wordt gedraaid als alle DMF-melk in eigen beheer wordt verwerkt.

  • koestal

    De NMA is er voor de producenten en niet voor de retailers,de retailers kunnen rustig doorgaan met fusies en overnames ,om nog maar macht te krijgen,dit is een ongelijk speelveld,dit zie je al in sommige landen waar de melkveehouders nauwelijks een fatsoenlijke melkprijs kunnen ontvangen door de macht van de retailers,de tijd zal het leren

  • leo,s vriend

    koestal, de nma is er voor de CONSUMENTEN en niet voor de producenten.

  • mldijkstra

    Er wordt even vergeten er bij te zeggen dat RFC de productiepieken en -dalen in de toekomst op moet vangen terwijl de concurrentie d.m.v. het DMF de fabrieken mooi vierkant vol kan zetten. En dat nadeel zou wel eens veel duurder uit kunnen pakken dan het hier boven geschetste scenario.

  • koestal

    mts menkhorst,klopt, maar de NMAwordt gebruikt tegen de producenten als die ook maar iets teveel macht krijgen

  • koestal

    Friesland-Campina wil steeds meer concurrenten overnemen,maar het is vaak weggegooid geld,krijgen ze later weer een tik op de neus van de NMA

  • info157

    Als Arla, Deltamilk en nu A-Ware de markt opmoeten voor deze volume's dan krijg je een hele mooie spotprijs.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.