Rundveehouderij

Achtergrond 742 x bekeken

Danone voelt Zuid-Europese pijn

Parijs - De economische problemen in Zuid-Europa hebben afgelopen halfjaar druk gezet op de resultaten van Danone. Europese consumenten, vooral in Spanje en andere Zuid-Europese landen, kiezen vaker voor goedkope merken, stelt het Franse voedingsmiddelenconcern.

Danone zag de operationele winst afgelopen halfjaar met 1,4 procent groeien tot 1,45 miljard euro. De omzet steeg op vergelijkbare basis met bijna 6 procent tot 10,5 miljard euro. De zuivelonderneming waarschuwde vorige maand al dat de problemen in Zuid-Europa zorgen voor lagere winstmarges. Het concern gaf op dat moment aan voor heel 2012 een afname van de operationele marge met 0,5 procentpunt te voorzien. In de eerste helft van het jaar ging er 0,6 procentpunt van de marge af. Dit is volgens Danone vooral een gevolg van relatief hoge grondstofprijzen ten opzichte van de eerste helft van 2011.

De divisie verse zuivelproducten zag haar omzet in het tweede kwartaal van 2012 stijgen met 2,1 procent. Het volume daalde licht met 0,3 procent terwijl de waarde toenam met 2,4 procent. Ook binnen de zuiveldivisie  daalde de omzet vooral in Zuid-Europa en met name Spanje. De omzetontwikkeling in Latijns Amerika, Afrika en het Midden-Oosten loopt nog steeds voorspoedig en groeide met dubbele cijfers. Ook de voormalige Sovjet-staten, de zogeheten CIS-staten, en Noord-Amerika laten volgens Danone een omzetstijging zien.

Wat betreft de verkoop van babyvoeding is de omzet in het tweede kwartaal van dit jaar gestegen met 13,6 procent. In Azië, met name in China, wist Danone haar omzet en marktaandeel te verbeteren.



Of registreer je om te kunnen reageren.