Rundveehouderij

Achtergrond 1198 x bekeken 2 reacties

Verzekeraar legt Q-koortsclaim bij geitenhouders neer

Amsterdam – De verzekeraar DAS rechtsbijstand wil de schade van Q-koortspatiënten bij geitenhouders claimen. Hiervoor is de Stichting Q-koortsclaim in het leven geroepen.

Luc Rohof van het Centrum voor Letselschade in Nijmegen is als advocaat door DAS ingeschakeld. ”We zoeken ook aansluiting bij het werk dat de Ombudsman op dit moment doet voor Q-koortspatiënten. Ook werken we samen met de Q-koortspatiëntenvereniging Q-uestion. De Ombudsman probeert de patiënten te compenseren middels de overheid. Wij hebben de andere mogelijkheden onderzocht: het claimen van de schade bij de geitenhouderij. Daar zien wij mogelijkheden voor”, aldus Rohof. Volgens hem kunnen sommige Q-koortspatiënten heel concreet aangeven bij welk geitenbedrijf ze de ziekte hebben opgelopen.
Michel van den Berg, voorzitter van Q-uestion juicht het initiatief van DAS toe. ”Er is absoluut geen enkele compensatie geweest voor patiënten die lijden aan het chronisch vermoeidheidssyndroom als gevolg van een acute Q-koortsinfectie. De claim van DAS is geen goed nieuws voor de geitenhouders maar wel voor de patiënten”, aldus Van den Berg.
De voorzitter verwacht ook veel van de openbare hoorzitting die de Ombudsman gaat houden waarbij alle sleutelfiguren van de overheid die betrokken waren bij de aanpak van de Q-koorts onder ede worden gehoord. Van den Berg verwacht dat de hoorzitting in april of mei gaat plaatsvinden. ”Compensatie moet komen van de overheid en van de sector. Deze hoorzitting is hierbij heel belangrijk”, aldus van den Berg.
Jeannette van der Ven, voorzitter van de vakgroep geitenhouderij van LTO-Nederland was niet op de hoogte van de Stichting Q-koortsclaim. In een reactie laat ze weten bezorgd te zijn. ”Ook de geitensector is gedupeerde van de Q-koortscrisis. Ik ben bang dat met een claim de sector en de patiënten tegenover elkaar komen te staan. Daar is niemand bij gebaat”, aldus van der Ven. Ook vraagt zij zich af of het mogelijk is om geitenhouders aansprakelijk te stellen. ”Bewijs maar eens dat geitenhouders nalatig zijn geweest en een besmetting hadden kunnen voorkomen. Dat kan wel eens een lang proces worden”, aldus Van der Ven.
Het is niet bekend welk bedrag DAS wil claimen bij de geitenhouders. ”Juridisch zijn we klaar om met de claim te beginnen maar we zijn nog wel bezig om alle verhalen van de Q-koortspatiënten te inventariseren. Dan proberen we ook een beeld te krijgen van de totale schade”, aldus advocaat Rohof.

Laatste reacties

  • geen boer

    heb vorige week een gesprek met die Luc Rohof gehad over een klant die niet betaalde. Ik weet zeker dat hij mij toen griep bezorgd heeft, want hij had een rode neus en moest hoesten. Nu moest ik hierdoor een belangrijke onderhandeling over een fusie van mijn met een ander bedrijf afzeggen, en daardoor zit ik nu met een schadepost van EUR 1.350.000,- .
    Claimen maarrrrr!

  • agratax1

    Hoe de procedure ook afloopt voor de geitenhouders en patiënten EEN ding is zeker de advocaten zullen hun uren betaald krijgen. Zij zijn ten allen tijde de lachende derden en reken maar dat hun rekeningen hoog uitvallen gezien hun uur tarieven en het feit dat No cure No pay in Nederland verboden is hebben ze geen enkele reden om niet te gaan procederen.

Of registreer je om te kunnen reageren.