Rundveehouderij

Achtergrond 206 x bekeken

Een maker van de melkmarkt die volger zegt te willen zijn

FrieslandCampina zegt met haar melkprijzen een volger van de uitbetaalprijzen van anderen te willen zijn. De praktijk wijst op het omgekeerde. Zo ervaren andere bedrijven het ook.

FrieslandCampina wil naar eigen zeggen geen trendsetter zijn met de melkprijs, maar is het in de praktijk toch. Maandag bewees het bedrijf dat maar weer eens door als eerste een melkprijsdaling bekend te maken. De onderneming doet dat met verwijzing naar de verwachting dat andere zuivelondernemingen in Duitsland, Denemarken, Zweden, België en Nederland dat ook doen. Waarschijnlijk doen ze dat ook. Van het Deense/Zweedse Arla is zelfs al een lagere melkprijs voor januari 2012 bekend, maar wel met een aardig kleinere daling dan FrieslandCampina aangeeft - zo’n 28 cent tegenover een euro bij FrieslandCampina.

De vraag is echter of FrieslandCampina’s verwachting over de melkprijs er eerst was, of dat de kennis over de aanstaande daling van de melkprijzen bij de concurrenten er eerder was. Het lijkt er sterk op dat het eerste het geval is. Zou FrieslandCampina over voorkennis beschikken over het handelen van de andere zuivelbedrijven - wat niet logisch lijkt - dan is dat in ieder geval voor de buitenwereld niet te checken. Dus is er ook geen bewijs voor de beweringen van de zuivelonderneming.

Afgezien van Arla is FrieslandCampina altijd als eerste met de publicatie van een melkprijs. Gemiddeld ligt FrieslandCampina ongeveer een maand vóór op het peloton. Officieel publiceert FrieslandCampina een prijs achteraf, maar die prijs achteraf wordt in de praktijk ruim van tevoren bekendgemaakt. Dit gegeven, gekoppeld aan het feit dat FrieslandCampina nog altijd met afstand de grootste is van de zuivelbedrijven waarvoor ze zich qua melkprijs aan spiegelt, maakt dat de melkprijs die FrieslandCampina publiceert, bijna zonder twijfel de toonaangevende prijs is.
Zet FrieslandCampina een richting uit met de maandelijkse garantieprijs, dan willen andere bedrijven niet uit de toon vallen. Zeker niet in Nederland.

In 2011 leidde deze situatie, waarbij FrieslandCampina een gemiddeld behoorlijk hoge melkprijs neerzette (de op één na hoogste), tot veel gezucht bij de andere verwerkers. Zij moesten mee met het hoge uitbetaalniveau van de gigant uit Amersfoort. Wie puur naar de garantieprijs kijkt, kan denken dat het wel meevalt met de invloed van de melkprijs van FrieslandCampina. Wie echter bedenkt dat deze melkprijs altijd het eerst is, en vervolgens kijkt naar de werkelijk betaalde voorschotten, kan tot heel andere conclusies komen (al worden die voorschotten vertekend door seizoenstoeslagen en -inhoudingen.

De toonaangevende rol van FrieslandCampina bij de prijsvorming van boerderijmelk kan waarschijnlijk pas veranderen in een echt volgende als op een later moment wordt gepubliceerd. Of bedrijf en leden dat willen, is de vraag.

Of registreer je om te kunnen reageren.