Rundveehouderij

Achtergrond 109 x bekeken

Britse melksector kijkt meer over de grens

Londen – Tot voor kort was het bijna allemaal eiland-mentaliteit, maar tegenwoordig kan er geen evenement in de Britse zuivelindustrie voorbijgaan of het gaat over export en over de grens kijken.

Deze keer was het weer raak op Dairy-event in Birmingham, waar boerenleiders en staatssecretaris Jim Paice de veehouders voorhielden dat er elders in de wereld veel geld te verdienen valt.

De knuppel is een paar maanden geleden in de stal gegooid door het zuivelschap Dairy-co. Dat berekende dat de Britse melkveehouders stelselmatig minder vangen dan hun Europese collega’s omdat de sector als geheel te weinig profiteert van de ontwikkelingen op de internationale zuivelmarkt. Daar valt meestal meer te halen voor bulkproducten, terwijl die markt ook nog eens sterk groeit door de wereldwijde bevolkingsgroei. De zuivelsector in Groot-Brittannië is erg op het binnenland gericht, vooral omdat de consumptie van verse melk er op een opvallend hoog peil ligt. Het moet daardoor ook genoegen nemen met een relatief lagere melkprijs.

Staatssecretaris Paice heeft die boodschap overgenomen. De zuivelsector moet de blik verruimen en meer over de grenzen kijken, aldus de bewindsman in Birmingham. ”Er is veel ruimte om te expanderen om de groeiende wereldbevolking te voeden, maar dan moeten we verder kijken dan alleen verse melk. We moeten nieuwe buitenlandse markten gaan onderzoeken. De sector heeft werkelijk de capaciteiten om er door samenwerking nieuw leven in te blazen.”

Die boodschap lijkt het beste te worden opgepakt door First Milk, met 1,6 miljard liter melk per jaar en meer dan 2.000 leden de grootste coöperatie van melkveehouders in het land. Dat bedrijf heeft begin deze maand een strategische joint-venture aangekondigd met één van de grootste zuivelbedrijven ter wereld, Fonterra, waarmee First Milk hoogwaardige wei-proteïnen gaat produceren van de ingrediëntendivisie van de Nieuwzeelandse partner. Eerder al sloot First Milk een samenwerking met de international kaashandel Eilers en Wheeler, terwijl het bedrijf kort geleden ook twee fabrikanten van speciaalkazen heeft opgekocht. Directeur Kate Allum van First Milk; ”De Britse markt blijft uiteraard het zwaartepunt voor ons bedrijf. Het is echter ook belangrijk dat we de kansen pakken, zoals deze keer met Fonterra, die de mogelijkheid bieden om onze leden een hogere opbrengst te geven.”

Of registreer je om te kunnen reageren.