Rundveehouderij

Achtergrond 386 x bekeken

Prijsvergelijking geitenmelk langzaam beter

De melkgeitenhouderij probeert net als de melkveehouderij te komen tot een heldere en actuele prijsvergelijking. Dat is een moeizaam proces. Toch komt er een betere en vollediger melkprijsvergelijking aan, belooft Martin Tuinte van de LTO-vakgroep melkgeiten.

In opdracht van LTO melkgeitenhouderij publiceert het Productschap Zuivel elke twee maanden een geitenmelkprijsvergelijking. Dat gebeurt sinds 2007 en is al een hele vooruitgang bij wat er voordien was: geen vergelijking. Toch willen veel melkgeitenhouders een betere prijsvergelijking, waaraan alle grotere geitenmelkverwerkers meedoen. Helemaal mooi zou een internationale melkprijsvergelijking zijn, zoals in de koemelksector. Dat zit er helaas niet in. Wel wordt de Nederlandse prijsvergelijking uitgebreid, aldus LTO-vakgroepbestuurder Martin Tuinte.. Vanaf augustus worden ook de prijzen van Milkconnect en het Belgische Capra meegenomen.

Valt er nog meer te verwachten?
”We willen ook de publicatie van ons jaarrapport vervroegen en een rollend jaargemiddelde van de prijzen publiceren.”

Maar nog wel slechts eens per twee maanden?
”Ja, om voldoende bekeken te blijven worden, moet er nieuwswaarde in blijven zitten. De huidige publicaties worden ook voldoende bevonden.

Doen straks alle grote afnemers mee?
”Nee, we hadden ook exporteur Aarts en Van Haaren uit Nederweert erbij gehad, maar die wil niet.”

Vanwaar die terughoudenheid? In de koemelksector maken de verwerkers de (voorschot-)melkprijs uit zichzelf bekend.
”In de geitenmelksector ligt een vergelijking toch vaak moeilijk. Verwerkers zijn erg terughoudend en er is veel verdeeldheid.”

Voor zo’n kleine sector als de melkgeitenhouderij zijn er ook nogal wat spelers.
”Ja, te veel. Het zou heel goed zijn als de coöperatieve verwerkers de handen ineen sloegen en één sterke speler vormden.”

Aan welke bedrijven denkt u?
”Met name CBM en Amalthea. Amalthea heeft helaas nog altijd moeite om qua prijs mee te komen, door de erfenis van de kwestie Van Dijk en de hoge marketingkosten voor geitenzuivel. Eén grote speler kan die veel beter dragen en effectiever werken. Nu baart het niveau van de melkprijs ons echter meer zorgen dan de rangorde. Gezien de hoge kostprijs ligt productie-uitval op de loer, waardoor zorgvuldig opgebouwde markten gevaar lopen. Een bedreiging voor de hele kolom. Ook willen we maatschappelijke eisen blijven invullen.”

Of registreer je om te kunnen reageren.