Rundveehouderij

Achtergrond 279 x bekeken

Tetra Pak: vraag naar zuiveldranken stijgt fors

Het Zwitserse verpakkingsbedrijf Tetra Pak is erg enthousiast over de groeiende vraag naar zuiveldranken wereldwijd. Niet vreemd, gezien het feit dat de onderneming één van de grootste verpakkingsleveranciers aan de zuivelindustrie is.

De consumptie van zuiveldranken stijgt volgens Tetra Pak tot 2020 met 30 procent. Het gaat om een groei van 270 miljard liter in 2010 naar 350 miljard liter in 2020. Alleen in West-Europa blijft de consumptie van zuiveldranken zo goed als gelijk. Tetra Pak verwacht dat over minder dan tien jaar de consumptie van zuiveldranken in China en India goed is voor een derde van de wereldwijde consumptie. Naast Azië en het Pacifisch gebied, verwacht het verpakkingsbedrijf ook groei in Latijns Amerika en Afrika.

Economische groei, verdere verstedelijking en stijgende inkomens van de middenklasse in vooral Azië, zijn volgens Tetra Pak Dairy de belangrijkste redenen voor de consumptiegroei. In het bijzonder voor Tetra is van belang dat er in 2014 naar verwachting in de opkomende markten voor het eerst meer melk in pak wordt verkocht, dan melk uit traditionele melkbussen. Vooral in landen als India, Pakistan, Sri Lanka en Bangladesh wordt nog veel ongepasteuriseerde melk vanuit traditionele melkbussen verkocht. Vorig jaar werd in opkomende economieën nog 51 procent van de melk uit melkbussen verkocht, en 49 procent in pak. De verschuiving naar consumptie van melk in pak ziet Tetra als een omslagpunt. Steeds meer mensen, van Delhi tot Dhaka, gaan hierdoor melk consumeren.

De Wereldbank verwacht dat de middenklasse, met een inkomend tussen de 10 en 20 dollar per dag, gaat toenemen van 430 miljoen mensen in 2000, naar 1,5 miljard mensen in 2030. Door betere scholing houden steeds meer mensen rekening met voedselveiligheid, een gezonde levensstijl en het milieu. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar producten met toegevoegde waarde die aansluiten bij hun behoeften. De kwaliteit en veiligheid van het product mag daarbij niet in het geding komen. Vooral in opkomende economieën hechten consumenten waarde aan een betrouwbaar merk. In India maakt men zich het meest zorgen om de voedselveiligheid (83 procent), zo blijkt uit onderzoek van Roper Reports Worldwide. Het land wordt gevolgd door Brazilië (76 procent), Mexico (73 procent). Opvallen is dat ook in Italië zich 72 procent van de ondervraagden zorgen maakt over de voedselveiligheid. In het Verenigd Koninkrijk (29 procent) en Zweden (28 procent) maakt men zich het minst zorgen wat betreft de voedselveiligheid. Geconcludeerd kan worden dat thema’s als voedselveiligheid en kwaliteit steeds meer in de belangstelling komen te staan.

Tetra Pak is optimistisch over de groeimogelijkheden in Indonesië en Vietnam, twee belangrijke markten waar zuivelonderneming FrieslandCampina actief is. Ook in Indonesië, 's werelds vierde land qua inwoneraantal, stijgt de vraag naar zuiveldranken door economisch groei, betere scholing en meer aandacht voor de volksgezondheid. De consumptie van zuiveldranken stijgt tussen 2009 en 2013 met meer dan 500 miljoen liter naar 3,5 miljard liter. In dezelfde periode stijgt naar verwachting de consumptie van standaard gepasteuriseerde melk met meer dan 50 procent naar meer dan 70 miljoen liter melk.

Hoewel Vietnam twintig jaar geleden nog tot een van de armste landen ter wereld behoorde, is het land bezig aan een opmars. De inkomens nemen toe waardoor de vraag naar zuivel stijgt. De consumptie van melkdranken is gestegen met 22 procent van 11,4 liter per inwoner in 2009, naar 13,9 liter in 2010. Hoewel de melkconsumptie ten opzichte van andere landen nog bescheiden is, is er duidelijk sprake van groei. De consumptie van gepasteuriseerde melk gaat meer dan verdubbelen van 335 miljoen liter in 2009, naar 885 miljoen liter in 2013. Ook de consumptie van melk met smaak stijgt naar meer dan 500 miljoen liter in 2013.

Of registreer je om te kunnen reageren.