Rundveehouderij

Achtergrond 986 x bekeken

Profarm: niet alleen in Pakistan om geld te verdienen

De melkveehouderij in Pakistan wordt gezien als een nieuwe investeringsbron. Profarm verkoopt er kant-en-klare melkveehouderijen. Ook helpt het bedrijf kleine veehouders met hun bedrijfsvoering.

In het vergeelde, dorre landschap tussen de herders met hun grazende buffels en de uit leem opgetrokken traditionele huizen staat Pakistaans modernste melkveehouderij. Een modelboerderij waar in een oase van rust en properheid ruim twaalfhonderd koeien volautomatisch worden gemolken. Computers registreren de dagelijkse liters melk die elk dier produceert aan de hand van een chip in het oor.

De ultramoderne melkveehouderij werd in iets meer dan een halfjaar tijd opgezet door Profarm, een Nederlandse onderneming die onder meer kant-en-klare melkveehouderijen in Pakistan verkoopt. Volgens directeur Joachim Westerveld (36), die in 2007 begon met het bedrijf, zijn het vooral rijke Pakistaanse industriëlen die de melkveehouderij beschouwen als een nieuwe bron om in te investeren.

Daarnaast mag de Nederlandse ondernemer inmiddels ruim 100.000 Pakistaanse boeren tot zijn klantenkring rekenen. Want naast het opzetten van volautomatische melkveehouderijen voor Pakistaanse ondernemers, helpt hij ook kleinere veehouders bij hun dagelijkse bedrijfsvoering. Hij is er niet alleen om geld te verdienen. Westerveld wil ook graag een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het land. ”In Pakistan bestaat een algemeen gebrek aan kennis. Ze weten niet zo goed hoe ze een melkhouderij moeten managen. Boeren denken dat ze hun koeien, die ze de hele dag strak aanlijnen, niet vaker dan drie keer per dag water hoeven te geven. Bij een temperatuur van 45 graden is dat veel te weinig als je bedenkt dat 85 procent van de melk uit water bestaat. Met een kleine handreiking van onze kant kan de boer zijn melkproductie in korte tijd verdubbelen”, legt Westerveld uit.

De melkproductie moet in Pakistan fors omhoog. Pakistanen zijn volgens de Nederlandse ondernemer grote melkdrinkers, die ’de witte motor’ ook voor tal van producten gebruiken zoals voor het bereiden van zoetigheden, toetjes en yoghurt. In Pakistan dat naast India en de Verenigde Staten het derde grootste melkproducerende land ter wereld is, bestaat een chronisch tekort aan melk. Het probleem ligt daarbij niet aan het aantal koeien, die zijn er in overvloed. ”Er lopen maar liefst vijftig miljoen koeien en buffels in Pakistan rond. Maar door slechte bedrijfsvoering levert een Pakistaanse koe gemiddeld nog geen 3 liter melk per dag. In Nederland ligt dat gemiddelde op dertig liter per dag. We helpen de boeren de productie omhoog te brengen door met onder meer sperma uit Nederland een beter ras te fokken of de dieren hoogwaardig veevoer te geven’.

Buitenlandse koeien geven tien keer zoveel melk dan Pakistaanse koeien en daarom importeert Westerveld de viervoeters uit het buitenland. Uit Nederland mag dat niet van de Pakistaanse overheid vanwege BSE. Voor de Pakistaanse ondernemer, eigenaar van een grote leerlooierij, die de modelboerderij bij Westerveld bestelde, haalde hij de koeien uit Australië. Twaalfhonderd koeien verdeeld over drie schepen deden 21 dagen over de overtocht. Westerveld haalde ze persoonlijk op in de Pakistaanse havenstad Karachi.

Speelgoedzaak

Trots laat hij de stallen zien. Het zijn er zes in totaal. Ze zijn uit groene metalen hekken opgetrokken met witte platen op het dak. Voor de drachtige koeien is een aparte stal gemaakt, net zoals voor de kalveren en de pinken.

Voor de Australische koeien zijn de Pakistaanse zomers met temperaturen boven de 40 graden wel even wennen. Grote waaiers en sproei-installaties, die om de vijftien minuten de koeien nat maken, moeten voor enige verkoeling zorgen. Jonge Pakistanen spuiten met waterslangen de hele dag de stallen schoon.

De buitenlandse koeien doen het goed aan de andere kant van de wereld. Trots vertelt Westerveld dat ze samen gemiddeld 20.000 liter melk per dag produceren. Dat zou in de toekomst best verder kunnen oplopen.

Westerveld, die van huis uit historicus is en door een aaneenschakeling van toevalligheden het agrarische bedrijfsleven in rolde – zijn schoonvader werkte in Pakistan voor de multinational Nestlé, heeft een grote voorliefde voor de koe. Hij leerde het vak door vooral veel te lezen en vragen te stellen. ”Ik weet wat ik je nu vertel, wat ik niet weet vraag ik aan mensen die er verstand van hebben. Ik houd er van om als ondernemer nieuwe dingen op te zetten. Voor mij is Pakistan een grote speelgoedzaak.”

De jonge Nederlandse ondernemer snapt dat zijn enthousiasme wat vreemd in het buitenland kan overkomen. Zeker na de vangst en uitschakeling van de terrorist Osama bin Laden, die zich vijf jaar op het Pakistaanse platteland verborgen hield, staat Pakistan opnieuw bekend als het gevaarlijkste land ter wereld. Maar Westerveld vindt dat te simpel geredeneerd. ”Pakistan is een land met enorm veel potentie en ondernemende mensen. Het land heeft veel natuurlijke bronnen. Als je wilt kun je hier in korte tijd goed geld verdienen.”

Ook voor Nederlandse boeren ligt een grote markt in Pakistan te wachten. ”Er is hier veel te doen. Het voordeel is dat de agrarische sector nog zo onderontwikkeld is, dat met een paar kleine veranderingen je al snel resultaat hebt.” Westerveld wil niet ontkennen dat Pakistan fundamentele problemen heeft. ”Maar je mag niet vergeten dat 99,9 procent van de mensen een beter leven wenst voor hun kinderen, net zoals jij en ik dat ook willen.”

Bedrijfsgegevens

• Profarm is een joint venture tussen The Blue Link en CRV
(Nederlands meest innovatieve agrobedrijf en nummer 3 in de wereld
op het gebied van rundveeverbetering);
• Gestart in 2006
• 25 werknemers
• Omzet van 1,5 miljoen euro

Foto

Wilma van der Maten

Of registreer je om te kunnen reageren.