Rundveehouderij

Achtergrond 1697 x bekeken

Vecozuivel: marges op dagverse markt vaak onnodig onder druk

Geld verdienen op de markt voor dagverse zuivel in Nederland is heel moeilijk. Er is overcapaciteit voor de productie van deze zuivel en vooral bij de productie van huismerkzuivel gaan fabrikanten heel ver om toch contracten met supermarkten binnen te halen. Maar zelfs op de markt voor biologische zuivel is het vaak vechten om een contract.

Deze marktanalyse is afkomstig van Alexander van Rouwendaal, die samen met zijn broer Jaco eigenaar is van de middelgrote verwerker Vecozuivel. Deze onderneming heeft sinds twee jaar een nieuwe, grotere fabriek in Zeewolde. Daarvoor was het bedrijf gevestigd in Leusden, op het erf van de vader Van Rouwendaal. Toen produceerde Vecozuivel alleen biologische melkproducten, sinds de verhuizing naar Zeewolde wordt er ook gangbare zuivel bij gemaakt. Hoewel het volume van het laatste segment momenteel het grootste is, blijven de broers Van Rouwendaal de biologische zuivel als hun kernactiviteit beschouwen.

Toen Vecozuivel zich in 2009 in Zeewolde vestigde, was het nog de enige grotere producent van dagverse zuivel die biologisch product aan de man bracht. Een jaar later werd die situatie volledig veranderd. Vrijwel op hetzelfde moment stappen FrieslandCampina en Arla ook in de biologische zuivel. Dat maakte het steeds moeilijker om nog een goede boterham te verdienen in deze markt.
Te meer omdat de twee grote producenten snel een groter marktaandeel probeerden te veroveren. Dat lukte niet helemaal, maar het zette dus wel druk op de marges. Van Rouwendaal vindt dat een rare ontwikkeling."Biomelk is heel schaars en moet dus ook duur zijn, maar door het gestunt zijn toch de marges stevig onderdruk gekomen."

In het huismerksegment is de druk op de marges al langer groot en wordt melk soms ver onder de kostprijs aangeboden, weet Van Rouwendaal. Hij vindt het moeilijk te begrijpen waarom grote zuivelverwerkers dat doen. "Voor zo’n grote coöperatie is het dagverse segment ruw geschat maar 7 of 8 procent van de totale melkverwerking. Het huismerksegment is waarschijnlijk nog minder dan de helft daarvan." Bij een dergelijk klein verkoopvolume hoeft het toch niet van het opperste belang te zijn om zo veel mogelijk goedkope liters weg te zetten, vraagt hij zich af.

Vecozuivel produceert zelf ook melk, yoghurts en vla onder huismerk. Dat doet hij om de capaciteit van de fabriek (totaal 100 miljoen kilo) optimaal te benutten, stelt Van Rouwendaal. Voor de productie van merkzuivel heeft Veco het budget niet, zegt hij. Dat kost te veel aan reclame-uitgaven. Zoiets kunnen alleen de grote bedrijven, zoals FrieslandCampina en Arla zich verantwoorden, stelt Van Rouwendaal.

Vecozuivel wil als kleinere speler het gevecht ook helemaal niet aangaan met de zuivelreuzen. Het bedrijf probeert zich in de markt te handhaven "door te blijven doen waar het goed in is." Dat is het produceren van goede biologische zuivel en huismerkproducten tegen lage kosten. Het bedrijf is daar goed op ingericht met een platte organisatie en door een stevige band met EkoHolland melk op maat. "Onze toegevoegde waarde is bovendien dat wij heel snel kunnen maken wat onze klant wil."

Gangbare melk betrekt het bedrijf van diverse leveranciers, maar niet van boeren zelf. "We vinden wel dat de boeren van onze leveranciers tevreden over ons moeten zijn. Dat lukt niet altijd, maar dat is dan omdat wij ook echt niet meer kunnen betalen. Het zal echter nooit zo zijn dat Veco veel geld verdient en het onze boeren slecht gaat."

Van Rouwendaal ziet nog niet direct een einde aan de prijzenslag met dagverse zuivel, al gaan de winkelprijzen door de duurdere grondstofkosten omhoog. "Supers hebben vaak drie soorten zuivel: de merkproducten, het tussensegment (vaak eigen merk) en de onderkant. Het eerste is meestal goed voor zo’n 30 procent van de afzet, het laatste voor 10 procent en het middensegment pakt zo’n 60 procent. In dat middensegment voorzie ik nog een hele prijzenslag. Supermarkten en producenten proberen meer te verdienen aan de melk in die klasse, bij voorbeeld met andere verpakkingen, die groter en duurder zijn, of met melk met een plusje, zoals weidemelk, maar dat blijft moeilijk."

Of registreer je om te kunnen reageren.