Rundveehouderij

Achtergrond 495 x bekeken

Nieuwe speler op biologische markt

De nieuwe onderneming Zuivelrijck richt zich op biologische zuivelproducten die nog niet op de markt worden aangeboden. Biologische koffiemelkcups zijn volgens de oprichter van het bedrijf, René van der Veen, een gat in de markt.

Ondernemer René van der Veen (39) is onlangs begonnen met de verkoop van biologische koffiemelkcups. Met zijn bedrijf Zuivelrijck wil hij vanuit het Friese Rotstergaast een plekje veroveren tussen zuivelreuzen als FrieslandCampina en Arla. ”Een budget als FrieslandCampina of Arla gaan wij natuurlijk nooit krijgen.”

Het gebeurt zeker niet elke dag dat een nieuwe Nederlandse speler de zuivelmarkt betreedt. En dat is niet voor niets. De concurrentie is moordend. Toch denkt Van der Veen dat er plek is voor zijn producten. Hij richt zich op biologische zuivelproducten die nog niet op de markt worden aangeboden, zoals de biologische koffiemelkcups.

”Vooral in het groothandelskanaal schreeuwen ze om biologische koffiemelkcups. Dit product heeft nooit de hoogste prioriteit gehad bij de grote zuivelbedrijven, maar er is zeker vraag. Bedrijven willen zich onderscheiden met biologisch. Onze koffiemelkcups zijn het laatste puzzelstukje in het koffiemoment bij veel bedrijven.”

Van der Veen wil zijn producten onderscheiden met een moderne frisse look. ”Om een traditionele uitstraling te voorkomen gaf ik als opdracht mee om geen landschap of de kleur groen in het verpakkingsontwerp te gebruiken.” De vormgevers sloegen de goedbedoelde adviezen in de wind, maar wisten hem positief te verrassen met een typisch Nederlands landschap waar je van bovenaf de zwart bonte koeien kunt zien grazen.

Wat betreft de productie van de cups benaderde hij FrieslandCampina. ”Alleen de fabriek van FrieslandCampina in Leeuwarden kan in Nederland koffiemelkcups vullen”, legt hij uit. De zuivelonderneming besloot echter niet met hem in zee te gaan. Het product zou te veel in het vaarwater van eigen merken koffiemelk komen.

De biologische koffiemelkcups worden nu geproduceerd in Duitsland, door het voormalige Nordmilch. Vorig jaar werd er proefgedraaid en sinds een aantal weken wordt het product ook daadwerkelijk verkocht. Van der Veen wist bij de onderneming exclusiviteit af te dwingen voor alle Europese markten, inclusief Nordmilchs thuismarkt Duitsland. Verkoop en logistiek wordt in Nederland geregeld door een externe distributeur(De Zuivelmaatschappij).

Nordmilch is inmiddels gefuseerd met Humana. Samen gaan de ondernemingen door onder Deutsches Milchkontor (DMK). Toevalligerwijs laat Van der Veen een product dat hij eerder op de markt heeft gebracht, produceren bij het voormalige Humana. Het gaat om Revitance. De voeding, met als belangrijkste ingrediënten zetmeel en melkproteïne, is bedoeld voor diabetespatiënten. Het product wordt verkocht op de Filipijnen en in Taiwan. Dat het juist daar op de markt wordt gezet, heeft vooral te maken met het netwerk dat hij in Azië, gedurende zijn werk voor Friesland Foods, heeft weten op te bouwen.

Ook op deze markt gaat Van der Veen de confrontatie met grote spelers als Nestlé en Abbott niet uit de weg, en claimt hij zelfs dat zijn product beter is dan dat van zijn concurrenten. Grote vraag is waarom een zuivelonderneming als DMK in zee wil gaan met een kleine speler als Zuivelrijck? ”Wij komen met de kennis en nemen het risico.” Daarbij is volgens Van der Veen van belang dat elke schakel in de keten een goede marge krijgt. ”Ik heb lang genoeg in het wereldje gewerkt om te weten wat een goede marge is.” Bang dat de grote jongens hem na eventueel succes uit de markt drukken, is hij niet. ”Als grote zuivelondernemingen ons willen volgen, zie ik dat als het grootste compliment wat je als nieuwkomer kunt krijgen.”

Veel ervaring in de zuivelwereld
René Van der Veen is geen nieuw gezicht in zuivelland. Na zijn studie Bedrijfskunde in Groningen startte hij in 1997 bij het toenmalige Coberco in Zutphen. Tot in 2005 bleef hij in vaste dienst bij het zuivelbedrijf, dat was uitgegroeid tot Friesland Foods. Hij begon als management trainee, maakte kennis met de wereld van fusies en overnames, verdiepte zich in het segment koffiemelk en eindigde als regiomanager kindervoeding Zuidoost-Azië. Gedurende de jaren dat hij werkzaam was bij de onderneming wist hij een groot netwerk op te bouwen. ”Ik ben de onderneming daar eeuwig dankbaar voor.” Hij geeft aan in goed overleg te zijn vertrokken. Reden voor vertrek was het feit dat hij een eigen onderneming wilde opbouwen. In 2008 werkte hij nog een jaar voor FrieslandCampina in Saoedie Arabië. Voor Van der Veen geen probleem zolang hij daarnaast bezig mocht zijn met de ontwikkeling van zijn eigen product Revitance. In maart 2009 was hij er klaar voor om zijn eerste eigen product op de markt te brengen en was het tijd om wederom afscheid te nemen van FrieslandCampina.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.