Rundveehouderij

Achtergrond 2028 x bekeken

A-Ware slaat nieuwe slag in kaas

Logistiek bedrijf A-Ware nam vorige week bedrijf Schipper Kaas over. Het concern maakte de afgelopen jaren een onstuimige groei door. Vooral kaasgerelateerd. Bij veel kaasfabrieken staat een pakhuis van A-Ware. Ook verder groeit het bedrijf stevig.

Logistiek concern A-Ware uit Lopik maakte vorige week zijn jongste aanwinst bekend. Het neemt kaassmelter Schipper Kaas uit Zaandam over. Dit bedrijf, dat al enige tijd te koop was, is een specialist op het gebied van gesmolten rookkaas. Aan algemeen directeur Adriaan Vis de vraag naar het waarom van deze overname.

A-Ware is al een grote speler in de kaas, en het wilde zich toch ook verbreden?
”Wij zijn echt niet alleen actief in de kaas. We vervoeren ook kip en brood en banket. Verder zijn we druk bezig met AGF. Bovendien is de overname van Schipper Kaas geen overname in de logistieke sfeer. Het is een kaassmelter, een productiebedrijf en vergeleken met eerdere deals gaat het om een relatief kleine overname.”

Het kan waarschijnlijk wel leiden tot synergie-voordelen voor A-Ware, want jullie zijn ook actief in de kaasveredeling.
”Dat klopt. We bewaren kaas voor kaasproducenten als FrieslandCampina en Bel Leerdammer, maar doen ook aan veredeling, snijden en verpakken van kaas. Daarbij blijven restanten over. Die kunnen uitstekend worden benut als grondstof voor een kaassmelterij.”

Is voor deze overname geen toestemming nodig van de NMa, zoals vorig jaar bij Bouter Kaas?
”Nee. Dit is een overname in de productie, waar we nog niet zo’n groot marktaandeel hebben. Dat is anders dan destijds. In de kaaslogistiek en veredeling waar Bouter Kaas ook geplaatst moet worden, zijn we veel groter.”

De A-Ware groep had na de fusie met/overname van Bouter Kaas naar eigen zeggen een omzet op jaarbasis van circa 700 miljoen euro en had toen ongeveer 800 medewerkers in dienst.
A-Ware, dat tot 2009 Anker Kaas heette, maakt de laatste jaren een onstuimige groei door.

”We expanderen al zo’n tien jaar, maar de laatste drie jaren gaat het inderdaad in versneld tempo. We hebben toen onder meer Veerman Kaas in Bodegraven overgenomen en Wessels Transport in Vriezenveen. We hebben ook aardig geïnvesteerd in opslagfaciliteiten voor kaas. We lijken daarmee wel groot, maar het gaat in die sector echter ook om flinterdunne marges. Dat is een reden dat we ons niet alleen richten op deze activiteiten. We mikken ook op dienstverlening aan andere food-sectoren.”

Of registreer je om te kunnen reageren.