Rundveehouderij

Achtergrond 643 x bekeken

Quality Scouts borgen McDonalds’ duurzame imago

McDonalds laat klanten zien waar zijn ‘fastfood’ vandaan komt. Quality scouts bezochten vorige week een melkveebedrijf in Koudum.



McDonalds Nederland neemt sinds september vorig jaar klanten mee naar de boerderij waar hun frietje, hamburger of milkshake vandaan komen. Vorige week bezocht zo’n team van klanten het melkveebedrijf van Anton Stokman in Koudum en de fabriek van FrieslandCampina professional in het Belgische Lummen. Vijf ‘quality scouts’, allemaal vrouwen, werden in samenwerking met vrouwenblad Libelle geselecteerd en op pad gestuurd.

Het bedrijf van Stokman, dat op veel onderdelen te boek staat als een voorloperbedrijf en mede daardoor ook veel in de media komt, is één van de door McDonalds geselecteerde ‘Flagship Farms’.
Het programma voor deze bedrijven is bedoeld om de maatschappij en consumenten te laten zien hoe duurzame landbouw er uitziet en op welke manier wordt omgegaan met dieren en landbouwgewassen. McDonalds hecht er aan om te laten zien dat al haar leveranciers duurzaam en (ethisch) verantwoord werken.

Het programma is opgezet in samenwerking met het Britse Food animal Initiative (FAI).
McDonalds heeft diverse ‘Flagship Farms’ door heel Europa. Het ene bedrijf laat zien hoe aardappelen op een duurzame manier worden geteeld, het andere doet hetzelfde voor sla of de productie van rundvlees. Stokman is melkveehouderij-vlaggeschipbedrijf.

De vijf quality scouts die vorige week bij Stokman op bezoek waren, zijn vrij willekeurig gekozen consumenten, die als een soort niet-geschoold vrijwilligerspanel boerenbedrijven en verwerkende industrieën bezoeken. Het idee is dat zij zien waar het ‘fast food’ van McDonalds vandaan komt en hoe verantwoord het wordt geproduceerd.

Het eerste team van ‘quality scouts’ bezocht vorig jaar een aardappelteler en de fritesfabriek van aardappelverwerker McCain in Borssele. Daarna werden een rundvleesbedrijf en een boerderij gezocht.

McDonalds is een belangrijke afnemer van voeding voor de Nederlandse (en Europese) agrarische sector. Het bedrijf is onder meer klant van FrieslandCampina, Vion en grote Nederlandse fritesverwerkers.

Alleen al in Nederland heeft het bedrijf 225 fastfoodrestaurants. Daarin werken meer dan 16.000 medewerkers. De Nederlandse tak van het voedingsconcern behaalde in 2010 een omzet van 584 miljoen euro. Winstcijfers worden niet vermeld.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.