Rundveehouderij

Achtergrond 1501 x bekeken

'China biedt Hyproca ongekende ruimte'

De Chinese onderneming Ausnutria Dairy Corporation neemt een belang van 51 procent in de Nederlandse Hyproca Dairy Group. Vandaag werd bekend dat de Hyproca-groep de failliete zuivelonderneming Lyempf in Kampen overneemt.

Ausnutria is zeker niet het eerste bedrijf dat Hyproca heeft benaderd voor samenwerking. De afgelopen jaren trokken verschillende Chinese ondernemers aan de bel, zegt Hyproca-directeur Ids Jorna.

Vooral het feit dat Ausnutria zich al jaren bezighoudt met het vermarkten van geïmporteerde babyvoeding, en daardoor over een goed afzetnetwerk beschikt, maakt samenwerking met het Chinese zuivelbedrijf volgens Jorna interessant. Het feit dat de ondernemingen al jaren actief zijn in de kindervoeding sterkt volgens hem het wederzijds vertrouwen. ”De kennis die we hier als Hyproca hebben, wordt samengebracht met het marketingnetwerk van onze Chinese partner.”

Dat Ausnutria voor 10,4 miljoen euro een meerderheidsbelang (51 procent) in de Hyproca Dairy Group heeft genomen, betekent volgens Jorna niet dat de Chinezen volledige zeggenschap over Hyproca hebben gekregen. ”De dagelijkse leiding van de onderneming blijft bij het huidige management en de belangrijke besluiten over de Hyproca Dairy Group worden gemeenschappelijk genomen. Net als voorheen maken we elk jaar een businessplan dat wordt voorgelegd aan de aandeelhouders. Wat dat betreft verandert er dus weinig.” Ook krijgt Hyproca, vanwege een aandelenruil, een plek in de raad van bestuur van Austnutria.

Het gaat volgens Jorna goed met de Hyproca-group. Samenwerking met de Chinezen was volgens hem dan ook geen noodzaak. ”Groot voordeel is dat we nu sneller zaken kunnen doen.”

Hyproca was al voor de samenwerking met Ausnutria sterk gericht op de export naar onder meer China. Het belang in China neemt naar verwachting verder toe. De samenwerking zal zich in eerste instantie richten op de verkoop van kindervoeding op basis van geitenmelk onder de merknaam Kabrita. Daarvoor wordt Hyproca Nutrition China opgericht.
De animo in China voor kindervoeding op basis van geitenmelk zou groot zijn. Naast Kabrita gaat er ook kindervoeding op basis van koemelk naar China. Nu Hyproca Lyempf heeft overgenomen, neemt de productiecapaciteit flink toe.

Ausnutria is in 2003 begonnen met het importeren en vermarkten van kindervoeding. Het bedrijf kende tot 2010 een indrukwekkende groei in omzet en winst en telt ruim 500 werknemers. Zoals de naam Ausnutria al doet vermoeden, begon het bedrijf met de import van kindervoeding uit Australië. Daarvoor werd eenovereenkomst aangegaan met de Australische zuivelonderneming Tatura.

Ook is er sinds 2010 een joint venture met Nutribio (onderdeel van Sodiaal) in Frankrijk. Ausnutria is actief op zoek naar samenwerking met producenten van babyvoeding. Het bedrijf heeft geen melkproductiefaciliteiten in China. Wel wordt babyvoeding in China verpakt.

De Chinese zuivelonderneming heeft afgelopen jaar haar manier van vermarkten grondig herzien. Dat is terug te zien in het jaarverslag. De omzet daalde in 2010 met 5 miljoen naar 61,2 miljoen euro, terwijl de winst met bijna 40 procent daalde naar 11,6 miljoen euro.

Volgens Jorna laten de cijfers van het laatste half jaar zien dat de herstructurering vruchten begint af te werpen. Jorna schat het marktaandeel van Ausnutria in China op zo’n 3 procent. De Chinese markt voor babyvoeding groeit nog steeds. Angst voor de Chinese markt heeft Jorna niet. Onlangs werd bij de grens een aantal partijen melkpoeder van Ausnutria-leverancier Tatura tegengehouden door de Chinese warenautoriteit. De poeder vormde geen gevaar voor de voedselveiligheid, maar zou niet voldoen aan gestelde kwaliteitseisen. ”Zolang we zorgen dat we hoogwaardige producten in de markt zetten, verwacht ik geen problemen”, zegt Jorna. Dat made in Holland een kwaliteitimago heeft, speelt hierin een belangrijk rol.”

Duidelijk is dat de Chinese import van zuivel nog booming business blijft. Het land kan niet zelf voldoen aan de sterk groeiende vraag, hoewel de productie jaarlijks flink wordt opgeschaald. Jorna verwacht niet dat Ausnutria zich snel op de lokale melkproductie gaat richten, maar uitsluiten doet hij het niet. ”De markt is leidend.”

Hyproca Dairy Group

Onder de Hyproca Dairy Group (85 personeelsleden) vallen Hyproca Dairy bv Ommen, Lypack Holding (Leeuwarden) en de HB Food Group (Almelo).

Hyproca Dairy houdt zich bezig met productie en verkoop van diverse melkpoeders, roomboter en slagroom. Lypack Holding staat voor de productie van baby- en kindervoeding. Onder de HB Food Group ressorteren Holland Geitenmelk (collecteren geitenmelk), CBM bv (verkoop van geitenmelkpoeder, geitenroomboter en vloeibare geitenmelk), Xpert Fine Foods (verkoop van dagverse en lang houdbare geitenzuivel en -kaas) en Kabrita bv (kindervoeding op basis geitenmelk).

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.