Rundveehouderij

Achtergrond 202 x bekeken

Fonterra zoekt extra toegevoegde waarde in Nederland

De Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie Fonterra zoekt de groei in Europa voortaan in toegevoegde waarde producten en in samenwerking met lokale zuivelaars. De tijd van de grote exportvolumes melk en boter is voorbij.

De Nieuw-Zeelandse zuivelgigant Fonterra verhuisde eind vorig jaar het Europese hoofdkantoor van Hamburg naar Amsterdam. Deze week werd het nieuwe kantoor aan de Amsterdamse Zuidas geopend door minister Maxime Verhagen van ELI.

De verhuizing naar Nederland staat voor veel meer dan het betrekken van gewoon een ander kantoor, vertelt algemeen directeur Koert Liekelema van Fonterra Europe. Het markeert ook een verandering van strategie. ”Tientallen jaren lang hebben we melk en boter naar Europa geëxporteerd, maar daar ziet Fonterra niet echt veel groei meer in. Steeds meer product gaat vanuit Nieuw-Zeeland naar China, dat veel dichterbij ligt. In Europa zoeken we de groei niet in de volumes melk en boter, maar in producten met toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld speciale babyvoeding. Die willen we hier verkopen, maar ook samen met lokale partners ontwikkelen en produceren.”

Fonterra zoekt dus ook partners?
”Ja, we gaan op zoek naar samenwerkingsverbanden, joint ventures en misschien ook wel overnames. Dat laatste zal denkelijk niet direct in Nederland zijn. Hier zit eerst FrieslandCampina en dan een hele tijd niets. Vervolgens DOC, maar die heeft ook al een partner. We zoeken kaasbedrijven, maar we zoeken wel schaalgrootte. Daarvoor moet je bijvoorbeeld in Duitsland zijn, Frankrijk of elders in Europa. De reden dat we kaasbedrijven zoeken is dat we wei nodig hebben. Daar zitten veel belangrijke ingrediënten in die we nodig hebben voor onze toegevoegde waarde producten. Die ingrediënten kunnen we winnen met behulp van speciale installaties, die dan neergezet moeten worden.”

Heeft u de middelen om dat allemaal te realiseren?
”We hebben toegang tot voldoende kapitaal om te investeren, mits we maar een goede rendementsberekening kunnen overleggen. De Nieuw-Zeelandse boeren, die eigenaar zijn van Fonterra, hoeven niet meer te worden overtuigd. Niet dat ze direct al waren overtuigd. Het kostte eerst wel veel werk om duidelijk te maken wat de meerwaarde is. Als we hier succesvol zijn, stuwt dat hun winstuitkering. De Nieuw Zeelandse boeren zijn ondernemer genoeg om daar het voordeel van te zien.”

Toch opmerkelijk. Eerst gaan al die Europeanen naar Nieuw-Zeeland om daar te melken en vervolgens komt hun coöperatie terug om hier extra meerwaarde vandaan te halen.
”Nieuw Zeelandse boeren zijn echte ondernemers, met een jonge geest. Ze gaan voor zakelijke mogelijkheden en proberen daar resultaat te behalen waar dat te vinden is.”

In Nederland dus. Ook vanwege de zuivelkennis hier?
”We hebben zelf veel kennis over zuivel, maar in Nederland zit ook heel veel kennis over melk en melkproducten. Daar kunnen we van profiteren. We openen trouwens niet alleen een kantoor in Amsterdam, maar ook een technisch centrum. Een soort proeffabriekje, waar we klanten kunnen laten zien wat we kunnen maken.”

Of registreer je om te kunnen reageren.