Rundveehouderij

Achtergrond 605 x bekeken 3 reacties

'Nieuw-Zeeland mogelijk zuivelmekka van de wereld'

Theo Spierings is de nieuwe topdirecteur van het Nieuw-Zeelandse Fonterra. Na een lange carrière bij FrieslandCampina, en zijn rechtsvoorgangers, had de zuivelman na de fusie geen zicht op de hoogste functie bij Nederlands grootste zuivelcoöperatie. Nu staat hij aan het hoofd van 's wereld grootste zuivelexportbedrijf.

Theo Spierings staat sinds kort aan het roer bij Fonterra. Hij volgde daarmee de Canadese directievoorzitter Andrew Ferrier op die zijn carrière bij werelds grootste zuivelexportbedrijf na acht jaar heeft beëindigd. Het nieuws dat de voormalige topman van Friesland Foods, en voorzitter van het Fusieteam FrieslandCampina, nu de touwtjes in handen heeft bij Fonterra kwam voor velen als een verrassing. “Maar mensen die me kennen zijn niet verrast”, zegt Spierings. “Ik ben een zuivelman in hart en nieren.”

Spierings besloot in 2009 om FrieslandCampina te verlaten. Na bijna 25 jaar gewerkt te hebben voor FrieslandCampina, en haar rechtsvoorgangers. “Ik ben akkoord gegaan om de fusie te begeleiden, maar heb duidelijk gemaakt dat ik naar andere mogelijkheden wilde kijken. Ik heb naar tevredenheid mijn eigen adviesbureau opgezet dat een succes was. De verleiding om Fonterra te gaan leiden was echter te groot. De uitdaging lag voor me om een jonge onderneming te leiden in haar tweede decennium in een branche waar ik van houd.”

Het was Spierings zelf die contact opnam met Fonterra. “Ik volg en bewonder Fonterra al een lange tijd en liet weten geïnteresseerd te zijn. Vervolgens heb ik een grondige sollicitatieprocedure doorlopen.” Tegenover de krant de New Zealand Herald gaf Ferrier aan dat Spierings hem in maart na bekendmaking van zijn aftreden, opbelde met de vraag of het Fonterra-bestuur zijn kandidaatstelling serieus zou nemen. Ferrier die Spierings al zes jaar kende, gaf aan dat Spierings over een perfect cv beschikt.

Spierings draagt het coöperatieve ondernemersmodel een warm hart toe. Wat dat betreft is het ook niet verrassend dat hij bij Fonterra uit is gekomen en niet bij een private onderneming als Nestlé of Danone. “Ik geloof in de specifieke krachten van het coöperatieve ondernemingsmodel.” Fonterra is nog steeds druk bezig om haar kapitaalstructuur aan te passen. De coöperatie wil substantieel meer geld kunnen aantrekken om haar concurrentiepositie te verbeteren. Het aanpassen van de kapitaalstructuur ligt echter gevoelig. Fonterra-leden zien niets in inmenging van buitenaf. De aandelen moeten in hun ogen voor 100 procent in handen blijven van de coöperatie. “Fonterra is nog bezig om, wat betreft het aanpassen van de kapitaalstructuur, de puntjes op de i te zetten. De principes zijn hetzelfde als bij FrieslandCampina. Het gaat om een versterking van de coöperatieve structuur door meer financiële draagkracht.”

Naast het feit dat FrieslandCampina net als Fonterra veel waarde hecht aan het coöperatieve model, zijn er ook duidelijke verschillen tussen beide ondernemingen. “Het grootste verschil is dat FrieslandCampina vooral gericht is op merkproducten, terwijl Fonterra zich voornamelijk richt op de productie van basis- en premiumzuivelingrediënten.” Dat wil volgens Spierings niet zeggen dat ook Fonterra zich nu meer gaat richten op merkproducten. “Het is nog te vroeg om aan te geven welke strategie we gaan volgen. Daarvoor ben ik hier te kort.”

Er zijn meer verschillen. Zo is de positie van Fonterra in Nieuw-Zeeland bijzonder te noemen. “Het is me nu al duidelijk dat Fonterra de motor is van de Nieuw-Zeelandse economie.” Spierings geeft aan onder de indruk te zijn van de passie en houding van de melkveehouders en werknemers van Fonterra, die hij de afgelopen weken heeft ontmoet. Spierings ziet het niet als een probleem dat Fonterra deels actief is op dezelfde markten als FrieslandCampina. Alle zuivelexporteurs zijn volgens hem concurrenten op de wereldzuivelmarkt. “Het is mijn taak om verder te bouwen op de sterke fundering die in de afgelopen tien jaar is gelegd wat betreft de ontwikkeling van onze markten.”

Duidelijk is dat de lat voor Spierings hoog ligt. Ferrier heeft de onderneming verlaten na een recordjaar. De omzet steeg in seizoen 2010/2011 met 19 procent naar 11,7 miljard euro. De winst ging met 13 procent omhoog naar 453 miljoen euro. Daarnaast collecteerde Fonterra van 1 juni 2010 tot 31 mei 2011 een recordhoeveelheid melk van 15,4 miljard liter. Vooral de verkoop van volmelkpoeder nam een grote vlucht. Het gaat om een stijging van 25 procent naar 839 duizend ton volmelkpoeder. De productie van magermelkpoeder nam toe met 4,7 procent naar 512 duizend ton. Wat betreft de productie van producten als boter en kaas was sprake van een daling van de productie.

Spierings ontkent dat Fonterra alleen gericht is op de productie van volmelkpoeder. “Fonterra richt zicht op meer dan alleen volmelkpoeder, en heeft dat altijd al gedaan. Hoewel de productie van basisgrondstoffen een groot deel van onze business vormt, leveren we ongeveer 900 unieke zuivelingrediënten aan werelds toonaangevende voedingsmiddelenconcerns.” Fonterra produceert daarnaast nog diverse premium ingrediënten zoals basisgrondstoffen voor babyvoeding, speciale caseïne en melkeiwitten, farmaceutische lactose. “Ook beschikken we over sterke consumentenmerken in Nieuw-Zeeland, Australië, Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. Merken als Anchor, Anlene en Anmum zijn in veel huishoudens bekende merknamen.”

Spierings ziet het als een uitdaging om extra toegevoegde waarde te creëren bij Fonterra. “Onze visie is dat Fonterra de natuurlijke bron moet zijn van zuivelvoeding voor iedereen, overal, elke dag. Dat schept de grote mogelijkheid om van Nieuw-Zeeland het zuivelmekka van de wereld te maken. Dit klinkt ambitieus, maar is mogelijk gezien de specifieke krachten van Fonterra. Duidelijk is dat binnen de grenzen van Nieuw-Zeeland niet voldoende melk geproduceerd kan worden om aan de doelstellingen van de onderneming te kunnen voldoen. “Het maximaliseren van de melkaanvoer in Nieuw-Zeeland zal altijd mijn eerste prioriteit hebben, maar we moeten ons realiseren dat er grenzen zijn als we milieuvriendelijk willen ondernemen. Uiteindelijk moet er meer melk komen van buiten Nieuw-Zeeland. Fonterra haalt nu al ongeveer eenderde van haar melk uit Australië, China, Zuid-Amerika en Sri Lanka.” Duidelijk is dat dit in de toekomst meer gaat worden.

Theo Spierings heeft van 1986 tot 2009 bij FrieslandCampina, en haar rechtsvoorgangers, gewerkt. Vanaf 1986 bekleedde hij diverse managementfuncties bij Friesland Foods, onder andere in Indonesië, Saoedi-Arabië, Nigeria en Nederland. Op 1 januari 2005 trad hij toe tot de concerndirectie van Friesland Foods. Van maart 2007 tot mei 2008 was hij waarnemend voorzitter van de concerndirectie van Friesland Foods. In deze periode is onder zijn leiding de lange termijn strategie Visie 2015 ontwikkeld.

Vervolgens heeft hij, samen met bestuursvoorzitter Sybren Attema van zuivelcoöperatie Friesland Foods vanuit Friesland Foods mede aan de basis gestaan van de fusie tussen Friesland Foods en Campina. Vanaf 31 december 2008 was hij lid van de directie van FrieslandCampina als chief operating officer van de business group Consumer Products International. In 2009 besloot hij zijn eigen adviesbureau op te zetten. Op 26 september 2011 is hij aangetreden als directievoorzitter van zuivelcoöperatie Fonterra.

Foto

Laatste reacties

Of registreer je om te kunnen reageren.