Rundveehouderij

Achtergrond 617 x bekeken 9 reacties

Praktijkles in Canada (1)

In Canada werd ik als adviseur geconfronteerd met de dagelijkse praktijk op de boerderij. Dan blijkt dat het makkelijker is om over iets te praten dan om het te doen.

Afgelopen week was ik in Canada, mijn ouders vierden hun 40-jarig huwelijksfeest. Helaas werd het geen feest, want mijn vader moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Maar voor deze adviseur is het wel nuttig om op de boerderij weer eens een paar praktijklessen mee te maken. Dan blijkt maar eens weer dat het makkelijker is om over iets te praten dan om het te doen. Of zoals een klant van mij een keer zei: ‘Het verschil tussen theorie en praktijk is veel groter in de praktijk dan in de theorie’.

Land rollen

Gisteravond heb ik met mijn oudste zoon Mark, bijna 12, het land gerold. De sojabonen zijn door de loonwerker gezaaid. Daarna moeten we het land rollen, zodat het mooi vlak is. We drukken op die manier de vele kleine stenen goed de grond in. Het land moet zo vlak zijn omdat sojabonen laag groeien. Tijdens het dorsen moet de bek laag over de grond gaan om alle bonen te kunnen oogsten. In de Oekraïne zag ik dat daarvoor een zogenoemde flexhead wordt gebruikt. Dat is een combinebek waarvan de messenbalk flexibel is, zodat deze de bodem goed kan volgen.
Vroeger heb ik thuis ook wel eens land gerold na het zaaien van gras, dus ik dacht: och dat komt niet zo nauw, een beetje overlap en dat doen we wel even. Maar dat viel toch nog tegen. De rol die we vroeger thuis hadden was 3 meter breed, deze Canadese is 9 meter. Daar zit niet echt veel verschil in, maar het grootste probleem is dat je slecht, heel slecht het verschil kunt zien tussen wat je wel en wat je niet hebt gedaan. Dus was het continue turen waar nu weer te rijden. Ik was blij dat Mark met me mee was als stuurhulp. Hij zat, als bijrijder, hoger in de cabine en zag alles beter dan ik vanaf de trekkerstoel.

Voordeel gps zelf gemerkt

Terwijl ik aan het rollen was, moest ik meteen denken aan het schrijven van de subsidie-aanvraag voor het Russische project waarin we met een groep bedrijven precisielandbouw promoten. We proberen daarbij wat financiële steun te krijgen om een groep Nederlandse topbedrijven op de kaart te zetten in Rusland.
In zo’n aanvraag moet je dan de verschillende technieken beschrijven en de voordelen daarvan aangeven. Niet alleen wat het financieel oplevert, maar ook de milieuwinst en arbeidsomstandigheden. Bij de stuurhulpen en automatische stuursystemen van SBG en Consillion hebben we dus ook opgeschreven dat deze hulpjes het werk van de chauffeur veraangenamen. Hij hoeft niet meer te kijken of hij wel goed rijdt. Hij kan zich richten op de omgeving en op de machine. Op het moment van schrijven dacht van ‘ja, ja’, maar nu ben ik helemaal overtuigd. Want naast het feit dat het lastig was om het juiste spoor te volgen, lagen er niet alleen kleine stenen, maar ook enkele hele grote. Als je die voor de rol krijgt en je rijdt te hard, dan is de rol kapot of krom en de steen maakt een groot gat in het land.

Precisielandbouw juist bij grote bedrijven

Voor Rusland lijkt het soms een beetje vreemd als je over precisielandbouw praat. Het is immers zo’n groot land en de bedrijven zijn er eveneens immens groot. Maar juist dan verdien je deze technologie erg snel terug. Reken bij het rollen van de grond maar eens met gemiddeld een meter overlap. Die heb je al snel met onervaren (dat heb ik nu zelf ondervonden) of minder gemotiveerde chauffeurs. Dan verdien je in Rusland op een bedrijf met 4.500 hectare de investering in een autopilot in een jaar terug, alleen al met de besparing van 4.000 liter diesel. Echter, ook bij werken met personeel in Nederland of Canada zou ik zeker gaan voor een vorm van gps-besturing. De chauffeur hoeft dan minder te letten op het rijden en kan zich veel meer richten op de machine.

Foto's: René Kremers

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Sybren

    Wat jammer dat dit gebeurt tijdens zo'n familie feest waarbij je elkaar niet elke dag ziet, maar kan jet toch even in praktijk brengen. Veel sterkte.

  • no-profile-image

    kremers

    Sybren,

    Hartelijk dank voor de vriendelijke woorden. Ondertussen gaat het gelukkig weer een stuk beter met pa. Hij is weer thuis en als het allemaal goed blijft gaan gaan we het in de zomer overdoen Rene

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    Rene' door eigen ondervinding maar dan andersom ,ik hier en mijn ouders toen ze nog leefden in Holland ,is die afstand op bepaalde momenten erg vervelend Maar wat het rollen betreft kan ik je twee dingen aanraden maak je ruiten goed schoon en rijd geen rondjes maar op en neer dat is veel gemakkelijker om de juiste plaats te vinden , ik gebruik voor rollen liever de voorlader trekker dan kunnen de grote stenen in de bak gegooid worden want die drukt de sprocketpacker niet diep genoeg weg bij ons zijn dat er nooit veel maar een is genoeg om vingers of een mes van de maaibalk te beschadigen

  • no-profile-image

    kobonde

    Wij moeten ook altijd ons nieuw ingezaaide land rollen vanwege de stenen. daarvoor hebben wij een steen greep inde voorlader met een beetje handigheid kun je de stenen op scheppen zonder van de traktor te komen en zonder grond mee te nemen.
    als je 5 keert per uur van de traktor moet om een steen op te rapen wordt je snel zat.

  • no-profile-image

    Piotr

    "Dan verdien je in Rusland op een bedrijf met 4.500 hectare de investering in een autopilot in een jaar terug, alleen al met de besparing van 4.000 liter diesel"

    Of de diesel is erg duur in Rusland of de GPS systemen zijn er erg goedkoop................

    Verder eens met de blog.

  • no-profile-image

    boerbiet

    Als je weet op wat voor een afstand de bonen gezaaid worden weet je hoeveel rijen je in 9 m hebt. Tel dus je rijen en zet je chromen 'spoilertje' middenbovenop de motorkap op de middendste en probeer hem daar te houden. na een bunder moet je wel ongeveer zo'n vast stuur hebben dat je om je heen kan kijken. Controleer iedere inzet of je in de buurt van het goede baantje zit (bijv rond no 18 bij zaaiafstand 25 cm) en zorg dat je snel kunt tellen op de kopakker (tel met paren, drien, vieren of zelfs met vijfen om snel te tellen)

    Nee precisie landbouw is niet moeilijk en hoeft niet veel geld te kosten.

    Succes!

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Rene,
    Das leuk dat je even in Canada aan het werk mocht. Was het hier "in de buurt"?
    Wat betreft je argumenten dat je zelfs voor het rollen al GPS autosteer nodig hebt, draaf je toch wel een beetje erg door. Als je dat niet zonder autosteer kunt dan denk ik dat je beter iets anders kunt gaan doen. Wat betreft je vermeende besparing van 4000 ltr diesel op 4500 ha, reken even mee: Rijsnelheid 10 km/u, werkbreedte 9 mtr, met autosteer, zonder overlap; 8 mtr met 1 meter overlap. Capaciteit 9 ha resp 8 ha per uur (voor het gemak even geen tijd voor draaien gerekend). Dus doe je 4500 ha in 500 resp 563 uur. Die extra 63 uur zou dus 4000 ltr. diesel besparen, wat neerkomt op een verbruik van 63,5 ltr per uur. Zie je de onzinnigheid van je stelling ?
    Nietemin, groeten van een medeblogger.

  • no-profile-image

    piotr

    Misschien gaat ie uit van landrollen met een dieselslurpende K700? Ongeveer 1 liter op een ha bij alle bewerkingen samen lijkt me makkelijk te besparen met GPS, zo zal ie het vast bedoelen?

  • no-profile-image

    jos

    waarom gebruik je niet gewoon een curve
    zo n schijf die een streepje trekt die je in 1
    werkgang weer vlak krijgt

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.