Rundveehouderij

Achtergrond 245 x bekeken 2 reacties

Duitse megafusie is eerste stap

Eindelijk lijkt in Duitsland een grote zuivelfusie te gaan lukken. Nordmilch en Humana Milchunion voegen vanaf 1 januari 2011 hun ondernemingen samen.

Na de fusie ontstaat een bedrijf met bijna 7 miljard kilo melkaanvoer en een omzet tussen €4 en €5 miljard. De ledenraden zijn voor een fusie, later dit jaar moeten de leden nog wel definitief instemmen.

Versnipperde zuivelindustrie

Het Bundeskartellamt (BKA) zou nog roet in het eten kunnen gooien door voorwaarden te stellen. Erg waarschijnlijk lijkt dat niet. Beide ondernemingen en hun marktposities zijn in 2009 al doorgelicht door de Duitse mededingingsautoriteit bij de start van de gezamenlijke verkooporganisatie Nord Contor.

Op zich is het veelzeggend dat een fusie van de twee grootste zuivelaars van Duitsland geen probleem oplevert met het kartelrecht. Het geeft aan hoe versnipperd de Duitse zuivelindustrie nog is. Samen hebben de fusiepartners een hoeveelheid melk die een kwart van de Duitse melkplas vormt. De toegevoegde waarde per kilo melk is relatief laag. Duitse bedrijven ontbreken in de top 20 van zuivelbedrijven wereldwijd van Rabobank.

Coöperaties lopen achter op concurrentie

Nordmilch heeft het afgelopen jaar voor het eerst een melkprijs uitbetaald boven het gemiddelde van haar referentiebedrijven. Daarvoor was bedrijf jarenlang hekkensluiter. Dat bleek afgelopen week bij de bekendmaking van de jaarcijfers in Bremen. De laatste jaren heeft Nordmilch flink geïnvesteerd, gereorganiseerd en haar financiering op orde gebracht. De melkprijs van Humana lag gemiddeld wel wat hoger, maar ook ver van het niveau dat bijvoorbeeld Zuid-Duitse bedrijven uitbetalen.

In Duitsland spelen een paar specifieke factoren een grote rol. In de eerste plaats zijn het vooral de particuliere zuivelaars als Muller, maar ook Danone en Nestlé die de producten verkopen waarop veel marge wordt gemaakt. Ook FrieslandCampina en Arla hebben sterke posities op de Duitse markt.
In de tweede plaats zijn supermarktketens veel sterker geconcentreerd en hebben discounters als Aldi en Lidl een grote invloed op de prijsvorming. Zij maken dankbaar gebruik van zuivelaanbieders die elkaar onderbieden. Dat wordt overigens alleen maar toegestaan, omdat de lagere inkoopprijzen ook voor het grootste deel doorgegeven worden aan consumenten.

Ook waren Duitse melkveehouders, anders dan in Nederland en Denemarken, minder bereid te investeren in hun zuivelcoöperaties. Bestuurders werden afgerekend op de uitbetaalde melkprijs. Particuliere zuivelaars konden zelfs meer uitbetalen en toch meer geld overhouden voor productinnovatie, marketing en investeringen

Door fusie meer marktkracht

Groot is uiteraard geen garantie voor een betere melkprijs. Voor het bewijs hoeven we in Nederland alleen maar naar Cono Kaasmakers te kijken. Op de langere termijn is het aantal kleinere zuivelaars dat structureel beter presteert al wel flink kleiner. Vaak valt dat nauwelijks op, omdat ze voor het financiële einde aansluiting zoeken en vinden bij grotere buurcoöperaties.

Nordmilchs directievoorzitter Josef Swaiger is overtuigd van de fusievoordelen: kostenbesparingen bij het ophalen van melk, de inkoop van verpakkingen en andere grondstoffen en bij de distributie naar de afnemers. Middelen voor onderzoek zullen niet minder worden, maar kunnen wel veel efficiënter ingezet worden. Dat geldt ook voor de uitbouw van de afzet buiten de EU. Duitsland is een grote exporteur van zuivel. Het aantal eigen verkooporganisaties in het buitenland is bij Nordmilch en Humana echter klein. Swaiger noemde de relatie met Duitse discounters zelfs een mogelijk voordeel. Zij groeien door heel Europa en nemen daarbij vaak zuivel op in de schappen van Duitse leveranciers.

Fusie geen eindstap

Bij dat alles staat de melkprijs van de leden voorop. Dat kan ook beteken dat het aantal leveranciers verder omlaaggaat. Leveranciers krijgen nu al bij Nordmilch 0,3 cent minder dan de eigen leden. Hoe groot de fusievoordelen uitpakken is echter nog niet volledig in te schatten. Net als bij FrieslandCampina mogen de fusiepartners pas volledig bij elkaar in de boeken kijken als er toestemming is van het BKA.

Bedrijven als FrieslandCampina en ook Arla zijn in meerdere opzichten een voorbeeld voor Swaiger. Niet alleen door hun grotere aandeel van producten met toegevoegde waarde. Maar zeker ook door de grotere marktkracht. Wat Swaiger betreft staat de deur dan ook open voor andere partijen om zich in een volgende fase aan te sluiten. Want uiteindelijk krijgt deze Duitse fusie pas een groot effect als de kartelautoriteit begint te piepen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Willem

    Hebben we dat niet al eens eerder gehoord : dankzij de fusie kunnen we betere prijzen uitbetalen (Friesland-Campina ...).
    Hoe groot je ook bent, je hebt met een makt te maken. Dus met vraag en aanbod. Als je dat evenwicht kunt beinvloeden, dus het aanbod kunt laten varieren afhankelijk van de vraag, kun je een hogere of lagere marktprijs bewerkstelligen.
    Nord en Humana komen in een overschotsmarkt terecht, hebben met dezelfde marktprijzen en konkurrenten te maken en zullen zich dus moeten aanpassen.
    Ik geloof nog steeds niet in fabeltjes.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Het wordt gewoon een krachtenbundeling voor de Bulkproductie (boter, kaas en melkpoeder), meer niet!!!... Nebenbei kan natuurlijk ook bespaard worden op management en logistic!!!... In principe was dat ook de drijfveer bij FF. en Campina.

Of registreer je om te kunnen reageren.